The invisibility of LGBTQIA+ people in spaces of power: challenges and representation strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15239

Keywords:

Invisibility, Representation, Power, LGBTQIA, Digital Empowerment

Abstract

This article aims to investigate the challenges faced by LGBTQIA+ individuals in their pursuit of representation and the strategies that have been implemented to reverse this scenario. The research is based on a qualitative, bibliographic approach, drawing on authors such as Michel Foucault, Judith Butler, Kimberlé Crenshaw, Guacira Lopes Louro, and Berenice Bento, among others, who contribute to understanding the structural dimensions of exclusion and the possibilities for subverting social norms. The study highlights how stigmas, historical inequalities, and the absence of inclusive public policies contribute to the invisibility of LGBTQIA+ identities. On the other hand, it emphasizes the role of political activism, intersectionality, and visibility as pathways to building a more just and democratic society. The results indicate that, although advances have been made, significant obstacles to full inclusion and representation of these populations still persist.

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Author Biographies

Maria Thaís de Oliveira Batista, Universidade Estadual da Paraíba

Doutoranda em Educação (PPGE/UFPE). Pedagoga (UFCG). Professora da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas Religiosidades, Educação, Memórias e Sexualidades (CNPq/UFPE); o Grupo Núcleo de Estudos em Educação NEED (CNPq/UERN) e o Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em Educação, Linguagem e Práticas Sociais (GIEPELPS) (CNPq/UFCG).

Priscila Nunes Brazil, Universidade Federal de Campina Grande

Doutoranda em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande, na área de Estudos Linguísticos (PPGLE/UFCG). Licenciada em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Integra o Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em Educação, Linguagem e Práticas Sociais (UFCG/CNPq) e o Grupo de pesquisa Linguagem, Interação e Cultura (GELInC/UFCG). 

 

Belijane Marques Feitosa, Universidade Federal de Campina Grande

Doutora em Educação, pela Universidade Federal de Sergipe (PPGE/UFS). Professora da Universidade Federal de Campina Grande (CFP/UFCG). Integra o Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em Educação, Linguagem e Práticas Sociais (GIEPELPS) (CNPq/UFCG) e o Grupo de estudos e pesquisas queer e outras epistemologias feministas (CONQUEER) (CNPq/UFS).

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Published

2025-09-01

How to Cite

BATISTA, M. T. . de O.; BRAZIL, P. N.; FEITOSA, B. M. The invisibility of LGBTQIA+ people in spaces of power: challenges and representation strategies. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15239, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15239. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15239. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Estudos Trans e Cuir: intersecções e diálogos