Life-education-profession narratives in a multigrade classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e14261

Keywords:

Teaching practice, Multigrade room, (Auto)biographical narratives

Abstract

We reflect on training and self training processes experienced in recent years, with the aim of narrating life training experiences and teaching practice in a multigrade rural classroom. To this end, we discuss aspects of personal and professional life, based on theoretical considerations constructed in the doctorate in Educação e Contemporaneidade at the Universidade do Estado da Bahia (UNEB). The texture of the work is based on an (auto)biographical approach, supported by a research diary and children's narratives. It is pertinent to clarify that the experiences analyzed here were experienced by the first author of the text, however the writing and construction of the work was carried out by four hands. These experiences lead us to debate about the arduous and continuous process of self formation as people, teachers and researchers. As results and discussion, we point out the formative and (self)transformative power of narrative reflexivity, whether in the narratives of adults – teachers in training, or in the narratives of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Érica Renata Clemente Rodrigues, Universidade do estado da Bahia (UNEB)

Doutoranda em educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade da UNEB. Membro do GRAFHO, investigando, atualmente, narrativas (auto)biográficas de crianças em escola rural no interior do RN. 

Elizeu Clementino de Souza, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Coordenador do CA-ED/CNPq. Membro do CA-ED/CNPq. Bolsista de Produtividade em Pesquisa 1B CA-ED/CNPq. Secretário Especial de Relações Internacionais (SERINT/UNEB). Professor Titular da Universidade do Estado da Bahia.

References

ARTIÈRES, Philippe. Arquivar a própria vida. Estudos Históricos. CPDOC/FGV. 1998. pp. 9-34.

BARBOSA, Joaquim Gonçalves; HESS, Remi. O diário de pesquisa: o estudante universitário e o seu processo formativo. Brasília: Liberlivro, 2010.

DE CONTI, Luciane. Narrativas de crianças sobre suas experiências na escola. In: Pesquisa auto (biográfica) em educação: infâncias e adolescências em espaços escolares e não-escolares/ organizadores Maria da Conceição Passeggi... [et.al.]. – Natal, RN: EDUFRN, 2018. p. 697-712

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, set.-dez, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5JPSdp5W75LB3cZW9C3Bk9c/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 out. 2023.

KRISHNAMURTI, J. A educação e o significado da vida. Tradução de Hugo Veloso. 3. ed. São Paulo: Cultrix, 1993.

KORCSAK, Janus. O direito da criança ao respeito. Tradução: Yan Michlski. In: DALLARI, Dalmo; Korczak, Janus. O direito da criança ao respeito. 2. Ed. São Paulo: Summus, 1986.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

FURLANETTO, Ecleide Cunico; PASSEGGI, Maria da Conceição; BIASOLI, Karina Alves. Infâncias, crianças e narrativas da escola. Curitiba: CRV, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.

HESS, Remi. A teoria dos momentos contada aos estudantes. In: Revista da Faculdade de Educação e Letras da Universidade Metodista de São Paulo. Multirreferencialidade e educação. Educação & Linguagem, ano 7, nº 9, p. 26-44, jan-jun, 2004.

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n2, jul./dez., 2011.

LUFT, Lya. Perdas & ganhos. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.

MOSSORÓ. Lei n° 3677, de 30 de novembro de 2018. Institui a Política Municipal de Educação do Campo no âmbito da Rede Municipal de Ensino e dá outras providências. Jornal Oficial de Mossoró, Rio Grande do Norte, 30 nov. 2018. Seção 1, p. 1. Disponível em: https://www.prefeiturademossoro.com.br/jom/jom487.pdf. Acesso em: 05 ago. 2022.

PASSEGGI, Maria da Conceição et al. Narrativas de crianças sobre as escolas da infância: cenários e desafios da pesquisa (auto)biográfica. Revista Educação, UFSM, v. 39, n. 1, p. 85-104, jan./abr. 2014.

PASSEGGI, Maria da Conceição et al. Desafios epistemológicos da pesquisa (auto)biográfica com crianças. In: Pesquisa auto (biográfica) em educação: infâncias e adolescências em espaços escolares e não-escolares/ organizadores Maria da Conceição Passeggi... [et.al.]. – Natal, RN: EDUFRN, 2018. p. 45-72.

PASSEGGI, Maria da Conceição (org). Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Práxis educacional (ONLINE), v. 17, p. 1-21, 2021.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de. O Movimento (Auto)Biográfico no Brasil: Esboço de suas Configurações no Campo Educacional. Revista Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.23935/2016/01032. Acesso em: 05 ago. 2022.

PORTA, Luis Gabriel; FLORES, Graciela Nelida. Narratividad e interpretación: nexos entre la investigación narrativa y la hermenéutica. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) biográfica, Salvador, v. 2, n. 6, p. 683-697, set/dez 2017.

RODRIGUES, Érica Renata Clemente. Diário pessoal. Mossoró: [s.I.], 2016-2024.

RODRIGUES, Érica Renata Clemente. Escrita de si: teorizando o vivido. In: V (IN)FORMACCE - Colóquio de Estudos, Pesquisas e Intervenções em Currículo e Formação, 2018, Salvador/BA. Disponível em: <http://www.informacce.faced.ufba.br/modulos/submissao/Upload-429/106648.pdf> Acesso em 09/09/2024.

RODRIGUES, Érica Renata Clemente. Prática docente em sala multisseriada: compartilhando vivências acontecimentais. In: Anais do V Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares e VI (IN)FORMACCE - 2021. Anais...Salvador(BA) FACED-UFBA (ONLINE), 2021. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/vcoloquiolusoafrobrasileirodecurriculo/419167-PRATICA-DOCENTE-EM-SALA-MULTISSERIADA--COMPARTILHANDO-VIVENCIAS-ACONTECIMENTAIS. Acesso em: 11/09/2024

RODRIGUES, Érica Renata Clemente. Teorizando o vivido: escrita de si e autorização. In VI Simpósio de Pós-Graduação em Educação e V Semana de Arte Educação. Mossoró/RN, 2019. Anais (do VI Simpósio de Pós-graduação em Educação e V Semana de Arte - Pesquisa em educação: processos criativos em tempo de reinvenção. Anais, 2020. Disponível em: . Acesso em: 09/09/2024.

SOUZA, E. C. de. Investigación (auto)biográfica como acontecimiento: diálogos epistémico-metodológicos. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 16–33, 2020. DOI: 10.24310/mgnmar.v1i3.9613. Disponível em: https://revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/9613. Acesso em: 21 mar. 2024.

Published

2024-10-19

How to Cite

RODRIGUES, Érica R. C.; SOUZA, E. C. de. Life-education-profession narratives in a multigrade classroom . Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e14261, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e14261. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14261. Acesso em: 21 nov. 2024.