University Extension in Brazil: conceptions and Influences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e14257

Keywords:

University Extension, University, Conceptions, History

Abstract

Considering that extension is a crucial academic function for fulfilling the social mission of Brazilian universities, this text addresses its historical evolution in order to understand the present conceptions and contradictions. Based on bibliographic research, it was demonstrated that the historical trajectory of extension in Brazil reflects the country’s social, political, and economic challenges and transformations over time. The conception of university extension historically practiced in Brazil has been influenced by both European and North American models, which in turn determined the higher education standards adopted in the country. Contradictorily, with regard to university extension, a model inspired by the ideals of Latin American popular universities has become predominant. This model is evident in the academic conception of extension, characterized by the development of dialogic actions inherent to the formative process and knowledge production, with an emancipatory purpose and transformative practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adrielle Nara Serra Bezerra, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)

Doutoranda em Educação pelo PGEDA/UFOPA. Mestre em Recursos Naturais da Amazônia pelo PPGRNA/UFOPA. Técnica em Assuntos Educacionais na UFOPA.

Anselmo Alencar Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)

Doutor em Educação pela UNICAMP, Professor titular do Instituto de Ciências da Educação (ICED/UFOPA). Docente permanente do PPGE e do PGEDA/UFOPA.

References

AZEVEDO, Fernando de et al. Manifestos dos pioneiros da Educação Nova (1932) e dos educadores (1959). Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. 122 p. – (Coleção Educadores). Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3277739/mod_resource/content/3/Manifesto%20pioneiros.pdf. Acesso: 13 abr. 2024.

BEDRIKOW, Rubens. Extensão Universitária na Vila Paula: contribuições para a integração entre ensino e extensão na formação médica. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2022.

BRASIL. Governo Provisório. Decreto nº 19.851, de 11 de abril de 1931. Estatuto das Universidades Brasileiras - Lei Francisco Campos. Diário Oficial da União, Brasília, 15 abr. 1931. (1931 a). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1930-1949/d19851.htm. Acesso em: 15 jul. 2024.

BRASIL. Governo Provisório. Decreto nº 19.851, de 11 de abril de 1931 - Exposição de Motivos. Estatuto das Universidades Brasileiras - Lei Francisco Campos. Diário Oficial da União, Brasília, 15 abr. 1931. (1931 b). Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-19850-11-abril-1931-515692-exposicaodemotivos-141249-pe.html. Acesso: 5 jul 2024.

BRASIL. Presidência da República. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 11 jun. 2024.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 5 jan. 2024.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 26 jun. 2024 - Edição Extra. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 3 abr. 2024.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 19 dez 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=62611. Acesso em 30. out. 2022.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, n. 24, 2003. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/n24/n24a02.pdf. Acesso em: 16 mai. 2024.

COLARES, 2015. O projeto pedagógico institucional (PPI) e a indissociabilidade ensino-pesquisa-extensão. Revista Exitus, v. 5, n. 1, p. 11-24. 2015. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/79. Acesso em: 23 fev. 2022.

DESLANDES, Maria Sônia; ARANTES, Álisson Rabelo. Extensão Universitária como Meio de Transformação Social e Profissional. Sinapse Múltipla, v. 6, n. 2, p.179-183, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623698702.

FORPROEX. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. I Encontro Nacional do Forproex: Conceito de extensão, institucionalização e financiamento. Brasília: Forproex, 1987, 5 p. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf. Acesso em: 19 abr. 2023.

FORPROEX. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Plano Nacional de Extensão Universitária. v. 1, Forproex, 2001, 5 p. (Coleção Extensão Universitária). Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/Plano-nacional-de-extensao-universitaria-editado.pdf. Acesso em: 08 fev. 2023.

FORPROEX. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX, 2012. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf. Acesso em: 18. jun. 2022.

FRAGA, Laís Silveira. Transferência de conhecimento e suas armadilhas na extensão universitária brasileira. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 22, n. 2, p. 403-419, jul. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772017000200008.

JEZINE, Edineide Mesquita. Multiversidade e Extensão Universitária. Participação, v. 5, n. 10, p. 13-21, 2001. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/participacao/article/view/30046. Acesso em: 1 jul. 2024.

JEZINE, Edineide. Mesquita. As Práticas Curriculares e a Extensão Universitária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 5, 2004, Belo Horizonte - MG. Anais [...] Belo Horizonte: UFMG, 2004. Disponível em: https://www.ufmg.br/congrext/Gestao/Gestao12.pdf. Acesso em: 12 out. 2023.

KOGLIN, Terena Souza da Silva; KOGLIN, João Carlos de Oliveira. A Importância da Extensão nas Universidades Brasileiras e a Transição do Reconhecimento ao Descaso. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 10, n. 2, p. 71-78, maio/ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.24317/2358-0399.2019v10i2.10658.

MICHAELIS MODERNO. Dicionário da Língua Portuguesa. Editora Melhoramentos Ltda. 2015. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/extens%C3%A3o/. Acesso em: 08 mai. 2024.

REIS, Renato Hilário dos. Histórico, tipologias e proposições sobre extensão universitária no Brasil. Linhas Críticas, v. 2, n. 2, p. 41-47, 1996. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v2i2.2610

ROCHA, Roberto Mauro Gurgel. Extensão Universitária: comunicação ou domesticação? Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 6/7, n. 2/1, p. 53-60, 1983/1984. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/12082. Acesso em: 10 maio 2024.

ROTHEN, José Carlos. A universidade brasileira na Reforma Francisco Campos de 1931. Revista Brasileira de História de Educação, v. 8, n. 2, mai-ago, 2008, p. 141-160. Sociedade Brasileira de História da Educação, Maringá, Brasil. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38581. Acesso em: 11 jul. 2024.

SILVEIRA, Zuleide Simas da; BIANCHETTI, Lucídio. Universidade moderna: dos interesses do Estado-nação às conveniências do mercado. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 64, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216405.

Published

2024-10-17

How to Cite

BEZERRA, A. N. S.; COLARES, A. A. University Extension in Brazil: conceptions and Influences. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e14257, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e14257. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14257. Acesso em: 21 nov. 2024.