Semi-presential teaching and the challenges for digital empowerment in Adult and Youth Education (EJA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14135

Keywords:

Blended Learning, Digital Empowerment, Youth and Adult Education, Digital Inclusion.

Abstract

The integration of digital technologies into Adult and Youth Education (EJA) faces numerous challenges, particularly regarding students’ familiarity with these tools. This article presents the outcomes of a project implemented in a public state school in Espírito Santo, Brazil, adopting a blended learning methodology. Pedagogical actions, including training workshops for teachers and students and practical digital literacy strategies, were developed. The primary goal was to ensure equitable access to digital technologies, recognizing their role as essential tools for students' academic, social, and professional development. The findings suggest that, despite initial difficulties, well-structured pedagogical interventions and institutional support can promote digital inclusion and foster digital emancipation in the EJA context.

Downloads


Author Biography

Patrícia Flávia dos Santos Cau, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora de Artes da Rede Estadual de Educação do Estado do Espírito Santo. Atualmente é Coordenador Pedagógico do CEEJA.  Mestre em Ensino na Educação Básica pela Universidade Federal do Espírito Santo-UFES. Graduação em Artes Visuais pela Universidade Federal do Espírito Santo-UFES.

References

ALVES, S. M. C.; CHAVES, R. M. Educação, mídia e cultura digital na educação de jovens e adultos. Revista Horizontes, Bragança Paulista, v. 35, n. 2, p. 56-74, 2017. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/. Acesso em: 25 set. 2024.

BRASIL, G. M.; SOUZA, R. P. Emancipação digital na educação de jovens e adultos (EJA). Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Florianópolis, 2018. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/. Acesso em: 25 ago. 2024.

ESPÍRITO SANTO. Diretrizes curriculares da educação de jovens e adultos. Vitória: Sedu, 2024.

ESPÍRITO SANTO. Portaria Sedu nº 183-R de 25 de agosto de 2023. Vitória: Sedu, 2023.

ESPÍRITO SANTO. Sistema de controle acadêmico. Vitória: Sedu, 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

PAPERT, Seymour. The children's machine: rethinking school in the age of the computer. New York: Basic Books, 1993.

PEREIRA, L. M.; SILVA, A. R. Da inclusão à emancipação digital: um estudo na educação de jovens e adultos. Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, 2019. Disponível em: https://www2.ufpel.edu.br/. Acesso em: 20 set. 2024.

SANTOS, J. C.; OLIVEIRA, M. F. Letramento digital na perspectiva emancipatória e cidadã: práticas pedagógicas gamificadas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://educa.fcc.org.br/. Acesso em: 02 set. 2024.

Published

2025-03-08

How to Cite

SANTOS CAU, P. F. dos. Semi-presential teaching and the challenges for digital empowerment in Adult and Youth Education (EJA) . Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e14135, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e14135. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14135. Acesso em: 5 jun. 2025.