Semi-presential teaching and the challenges for digital empowerment in Adult and Youth Education (EJA)
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14135Keywords:
Blended Learning, Digital Empowerment, Youth and Adult Education, Digital Inclusion.Abstract
The integration of digital technologies into Adult and Youth Education (EJA) faces numerous challenges, particularly regarding students’ familiarity with these tools. This article presents the outcomes of a project implemented in a public state school in Espírito Santo, Brazil, adopting a blended learning methodology. Pedagogical actions, including training workshops for teachers and students and practical digital literacy strategies, were developed. The primary goal was to ensure equitable access to digital technologies, recognizing their role as essential tools for students' academic, social, and professional development. The findings suggest that, despite initial difficulties, well-structured pedagogical interventions and institutional support can promote digital inclusion and foster digital emancipation in the EJA context.
Downloads
References
ALVES, S. M. C.; CHAVES, R. M. Educação, mídia e cultura digital na educação de jovens e adultos. Revista Horizontes, Bragança Paulista, v. 35, n. 2, p. 56-74, 2017. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/. Acesso em: 25 set. 2024.
BRASIL, G. M.; SOUZA, R. P. Emancipação digital na educação de jovens e adultos (EJA). Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Florianópolis, 2018. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/. Acesso em: 25 ago. 2024.
ESPÍRITO SANTO. Diretrizes curriculares da educação de jovens e adultos. Vitória: Sedu, 2024.
ESPÍRITO SANTO. Portaria Sedu nº 183-R de 25 de agosto de 2023. Vitória: Sedu, 2023.
ESPÍRITO SANTO. Sistema de controle acadêmico. Vitória: Sedu, 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
PAPERT, Seymour. The children's machine: rethinking school in the age of the computer. New York: Basic Books, 1993.
PEREIRA, L. M.; SILVA, A. R. Da inclusão à emancipação digital: um estudo na educação de jovens e adultos. Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, 2019. Disponível em: https://www2.ufpel.edu.br/. Acesso em: 20 set. 2024.
SANTOS, J. C.; OLIVEIRA, M. F. Letramento digital na perspectiva emancipatória e cidadã: práticas pedagógicas gamificadas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://educa.fcc.org.br/. Acesso em: 02 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Patrícia Flávia dos Santos Cau (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.