Teaching science in laboratory animals and imaging diagnosis in ludovicense veterinary medicine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e13758

Keywords:

Science in Laboratory Animals, Imaging Diagnosis, Basic education teaching, Veterinary Medical Education, Professional Training.

Abstract

Veterinary medical education is governed by national curricular guidelines (Brazil, 2019), through which universities establish their pedagogical course projects (PPC). This research involved an active search for documents (PPC and syllabi) with the aim of visualizing the teaching offering of Science in Laboratory Animals (CAL) and Diagnostic Imaging (DI) in the Veterinary Medicine course at the State University of Maranhão, prioritizing the Political Pedagogical Projects in the period 1995 and 2021. The data obtained showed implementation, changes in syllabi, nomenclature and workload of the DI discipline. On the other hand, the CAL subject was never offered as an elective or mandatory course during the period studied.  It was concluded that the DI discipline was offered with a reduced workload, challenging teachers to change teaching methodologies. On the other hand, the course does not prepare Veterinarians to work in the CAL area nor does it sensitize them to issues pertinent to the area.

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Author Biographies

Hugo Leonardo Melo Dias, Universidade Estadual do Maranhão

Médico Veterinário e Licenciado em Ciências Biológicas, Membro efetivo do Grupo de Pesquisa em Ortopedia e traumatologia veterinária(GOTVET), membro da SBCAL (Sociedade Brasileira de Ciência em Animais de Laboratório) Especialista em Ciências da Saúde(UFMA) e em Ensino de Genética(UEMA), Mestre em Ciência de Animais de Laboratório pelo Instituto de Ciências e Tecnologia de Biomodelos(ICTB) da Fundação Oswaldo Cruz - FIOCRUZ- RJ, Doutorando do Programa de Ciência Animal da Universidade Estadual do Maranhão. Professor de ensino superior entre os anos de 2008 e 2013 da disciplina de Nutrição experimental.Foi orientador de TCC do Programa de Pós Graduação Latu sensu em Ensino de Ciências (C10) entre 2020 e Junho de 2021. Atuou como Clinico Geral da Policlinica Veterinária e do Hospital Veterinário Seres É Bioterista da Universidade Federal do Maranhão desde 2011 trabalhando na área de produção, experimentação e ensino de Ciência em Animais de Laboratório. Atuou como membro da CEUA/UFMA entre 2022 e 2024. Professor do departamento de biologia da UEMA. Professor de Ciências do Município de São José de Ribamar- Maranhão. Áreas de atuação: Ciência em Animais de Laboratório, Ensino Médico Veterinário, Diagnóstico de ensino.

Maria Inês Doria Rossi, Fundação Oswaldo Cruz

Doutora em Patologia, Médica veterinária, Coordenadora e orientadora do Programa de Mestrado Profissional em Ciência em Animais de Laboratório da Fiocruz – RJ e Coorientadora do Programa de Pós-graduação em Ciência Animal – Universidade Estadual do Maranhão

Alexandre Viana Verde, Universidade Federal do Maranhão

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Maranhão, Pedagogo e Professor de língua inglesa da rede de ensino municipal de São José de Ribamar, revisor e tradutor deste artigo

Matheus Levi Tajra Feitosa, Universidade Estadual do Maranhão

Doutor em Ciências, Médico Veterinário, Prof. Adjunto da Universidade Estadual do Maranhão e Orientador do Programa de Pós-graduação em Ciência Animal – Universidade Estadual do Maranhão

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Published

2025-04-02

How to Cite

DIAS, H. L. M.; ROSSI, M. I. D.; VERDE, A. V.; FEITOSA, M. L. T. Teaching science in laboratory animals and imaging diagnosis in ludovicense veterinary medicine. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e13758, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e13758. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13758. Acesso em: 24 apr. 2025.