Teaching science in laboratory animals and imaging diagnosis in ludovicense veterinary medicine
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e13758Keywords:
Science in Laboratory Animals, Imaging Diagnosis, Basic education teaching, Veterinary Medical Education, Professional Training.Abstract
Veterinary medical education is governed by national curricular guidelines (Brazil, 2019), through which universities establish their pedagogical course projects (PPC). This research involved an active search for documents (PPC and syllabi) with the aim of visualizing the teaching offering of Science in Laboratory Animals (CAL) and Diagnostic Imaging (DI) in the Veterinary Medicine course at the State University of Maranhão, prioritizing the Political Pedagogical Projects in the period 1995 and 2021. The data obtained showed implementation, changes in syllabi, nomenclature and workload of the DI discipline. On the other hand, the CAL subject was never offered as an elective or mandatory course during the period studied. It was concluded that the DI discipline was offered with a reduced workload, challenging teachers to change teaching methodologies. On the other hand, the course does not prepare Veterinarians to work in the CAL area nor does it sensitize them to issues pertinent to the area.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.
ANDRADE, F. C. B. de; MOITA, F. M. G. da S. C. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista Brasileira de Educação. v. 14, n. 41, p. 269-280, 2009.
BRASIL. Constituição Federal. Brasília: [s. n.], 1988.
BRASIL. Decreto nº 5.773, de 9 de maio de 2006. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação de instituições de educação superior e cursos superiores de graduação e sequenciais no sistema federal de ensino. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 10 mai. 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833.
BRASIL. Lei nº 13.709, de 14 de agosto de 2018. Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD). Diário Oficial da União: Brasília, DF, 15 ago. 2018.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Resolução CONCEA/MCTI nº 49, de 7 de maio de 2021. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 10 maio 2021. Seção 1, p. 5.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 3, de 2019. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 16 ago. 2019. Seção 1, pp. 199-201.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 287, de 10 de outubro de 1998. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 10 out. 1998.
DELORS, Jacques (Coord.). Educação: um tesouro a descobrir: Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. Tradução de José Carlos Eufrázio. São Paulo: Cortez Editora. Brasília: Unesco, 1998.
DIAS, H. L. M.; NETO, S. I. M. (em preparação). A importância e os reflexos do ensino de genética no ensino médio em estudantes de medicina veterinária da Universidade Estadual do Maranhão. 52 f. Especialização (Trabalho de Conclusão de Curso – Ensino de Genética), Universidade Estadual do Maranhão, São Luís, 2016.
DIAS, H. L. M.; DA SILVA, K. S. M.; ROSSI, M. I. D. Percepção da importância do ensino de Ciência em animais de laboratório na formação profissional em universidades de São Luís – MA. Pesquisa em Foco, v. 29, n. 2, 2024. Disponível em:https://ppg.revistas.uema.br/index.php/PESQUISA_EM_FOCO/article/view/3989/2656. Acesso em: 03 fev. 2025.
DOBSON J.M., Samuel S., Milstein H., Rogers K. & Wood J.L. Canine neoplasia in the UK. Estimates of incidence rates from a population of insured dogs. J. Small Anim. Pract. 43:240-246. 2002.
LYOTARD, J.-F. O pós-moderno. Tradução de Ricardo Correia Barbosa. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.
LORIGADOS C.A.B., Matera J.M., Macedo T. & Pinto A.C.B.C.F. Avaliação por tomografia computadorizada dos mastocitomas. Vet. Zootec. 19 (Supl 3):10-12. 2012.
MICHELS G.M., KNAPP D.W., DENICOLA D.B., GLICKMAN N.; BONNEY P. Prognosis following surgical excision of canine cutaneous mast cell tumors with histopathologically tumor-free versus nontumor-free margins: a retrospective study of 31 cases. J. Am. Anim. Hosp. Assoc. 38:458-466. 2002.
MELLO, S. L. Perfil, formação, atuação e oportunidades de trabalho do administrador – Pesquisa Nacional. Brasília: Conselho Federal de Administração, 2011.
PESSOA, P. S.; MACEDO, E. P. Prática docente e Políticas Educacionais no Ensino Superior e os quatro pilares da Educação. Rev. Educ., Brasília, ano 41, n. 157, p. 108-119, out./dez. 2018
PFUETZENREITER, M. R.; ZYLBERSZTAJN, A. Percepções de estudantes, professores e médicos veterinários sobre o ensino da Medicina Veterinária preventiva e Saúde Pública. Revista de Ciências Agroveterinárias, v. 7, n. 1, p. 75-84, 2018.
SEGUIN B., FAULKNER B.M. & MCCALLAN J.L. Recurrence rate, clinical outcome, and cellular proliferation indices as prognostic indicators after incomplete surgical excision of cutaneous grade II mast cell tumors: 28 dogs (1994-2002). J. Vet. Intern. Med. 20:933-940. 2001.
SIMPSON A.M., LUDWIG L.L., NEWMAN S.J., BERGMAN P.J., HOTTINGER H.A. & Patnaik A.K. Evaluation of surgical margins required for complete excision of cutaneous mast cell tumors in dogs. J. Am. Vet. Med. Assoc. 224:236-240. 2004.
THAMM D.H.; VAIL D.M. Mast cell tumors. In: WITHROW, S.J. (Ed.), Small Animal Clinical Oncology. 4th ed. Saunders Elsevier, St Louis. 2007.
THOMPSON JJ, et al. Canine subcutaneous mast cell tumor: characterization and prognostic indices. Vet Pathol. 2011 Jan;48(1):156-68. doi: 10.1177/0300985810387446. Epub 2010 Nov 15. PMID: 21078881. Disponível em https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21078881/ acesso em 01 de agosto. 2024.
WEBB W.R. Mediastino-anormalidades linfonodais e massas tumorais, p.34-60. In: Ibid. (Ed.), Tomografia Computadorizada do Corpo. Editora Guanabara Koogan, Rio de Janeiro. 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hugo Leonardo Melo Dias, Maria Inês Doria Rossi (Autor); Alexandre Viana Verde; Matheus Levi Tajra Feitosa (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.