Funding and enrollment in Youth and Adult Education in Goiás: evolution or dismantling?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e13279

Keywords:

Education Funding, Public Policies, Public Administration, Youth and Adult Education

Abstract

In recent history, Brazil has experienced a period of dismantling and neglect of public social, science and education policies. In this context, Youth and Adult Education (EJA) may also have been impacted. The aim of this study is to evaluate the recent evolution of the value per student and the number of EJA enrollments in basic education and integrated technical education in the state of Goiás. The descriptive research was carried out using secondary data and evaluated the following variables related to the EJA: nominal and inflation-adjusted annual value per student; enrollment in basic education; enrollment in technical integrated to high school; and percentage of EJA enrollment in technical education. The results indicate that the value per student has remained close to inflation, although this does not necessarily imply an increase in investment. The decrease in enrollment in basic education and technical education integrated with secondary education is noticeable.

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Author Biographies

Lívia Aparecida Oliveira de Moraes Sousa, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Mestranda em Educação pela PUC/GO, graduada em Direito pela Faculdade de Ciências e Educação de Rubiataba, especialista em Direito do Trabalho e Processo do Trabalho pela PUC/GO e especialista em Direitos Humanos, Democracia e Cultura pela UFG. Atualmente é Analista Judiciária-Área Judiciária do Tribunal Regional do Trabalho da 14 Região.

Maria Esperança Fernandes Carneiro, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Doutora em Educação: História, Política e Sociedade pela PUC/GO. Mestra em História pela UFG e Graduada  em História pela PUC/GO. Atualmente é Professora Titular da Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

Jenerton Arlan Schütz, Universidade Católica de Brasília (UCB/DF)

Pós-Doutorando em Educação Profissional e Tecnológica (Instituto Federal Goiano). Doutor em Educação nas Ciências (Unijuí). Professor Visitante no Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do Instituto Federal Goiano, Campus Ceres. Professor e Pesquisador Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da Universidade Católica de Brasília (UCB).

Marcos de Moraes Sousa, Instituto Federal Goiano, Campus Ceres, Goiás, Brasil

PhD na Universidade de Berna, no Kompetenzzentrum für Public Management (KPM). Doutor em Administração pela Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Agronegócio pela Universidade Federal de Goiás (UFG) (2008). Professor de Ensino Técnico e Tecnológico do Instituto Federal Goiano Campus Ceres. Docente permanente credenciado no Mestrado e Doutorado em Administração da Universidade Federal de Goiás - PPGADM/UFG e no ProfEPT do Instituto Federal Goiano.

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Published

2025-01-10

How to Cite

SOUSA, L. A. O. de M.; CARNEIRO, M. E. F.; SCHÜTZ, J. A.; SOUSA, M. de M. Funding and enrollment in Youth and Adult Education in Goiás: evolution or dismantling?. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e13279, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e13279. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13279. Acesso em: 21 jan. 2025.