3Cs: Building a methodology to strengthen democratic school management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13164

Keywords:

Gestão, Conselho escolar, Participação.

Abstract

The objective of this work is to propose an intervention project, which focuses on training school counselors, seeking to strengthen democratic school management through effective participation. With the management of public education assuming a democratic nature, participation has become an essential element for its implementation, capable of promoting co-responsibility between school management and the community. Given this, the question arises: How can we build a methodology to implement with the school council (SC) the effective participation of counselors in decisions, strengthening the principles of democratic management? Starting the debate with the conceptualization of the SC and participation as a mechanism for democratic school management, based on the competencies and attributions provided for in legal instruments and existing theories on the subject. Therefore, this intervention project aims to contribute to consolidating awareness regarding the understanding of what participation means for greater efficiency in the SC's actions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cícera Isaany Chaves Batista, Faculdade Vale do Cricaré

Mestranda do programa em Educação, Ciência e Tecnologia da Faculdade Vale do Cricaré. Pedagoga Efetiva da Rede Estadual de Educação do Estado do Espírito Santo. Professora da Educação básica.

References

BARBOSA, Salma Alves; VIEIRA, Sandra Gaspar. Formação de conselheiros da alimentação escolar: efetivação e fortalecimento do Programa Nacional De Alimentação Escolar no Estado do Tocantins. 31f. Artigo (Graduação). Curso de Nutrição. Universidade Federal do Tocantins. Palmas, 2022.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Os Conselhos de Educação e a Gestão dos Sistemas. In: FERREIRA. Naura Syria. AGUIAR, Márcia Angela da Silva. (orgs). Gestão da Educação: impasses, perspectivas e compromissos.4. ed. São Paulo:Cortez,2004.

FERREIRA, Dulcinéia de Fátima; CORROCHANO, Maria Carla; LEITE, Kelen Christina. Gestão escolar e conselho de escola, que relação é esta? Um estudo em busca de novas formas de cooperação entre escola-comunidade na Região de Sorocaba–SP. EccoS–Revista Científica, nº 38, p. 173-188, 2015.

GOHN, Maria da Glória. Conselhos gestores e a participação sociopolítica. 4 ed. São Paulo: Cortez. 2011.

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estrutura colegiada nas escolas. Ensaio. Aval. Pol. Públ. Educ. Rio de janeiro. v.14. nº 50. p. 27-38. Jan/mar. 2006.

GOMES, Ronaldo Martins; LUIZ, Maria Cecília; SILVA, Eduardo Luiz Correa. Conselho Escolar e gestão democrática: reflexões sobre a importância da participação na escola. In: LEMOS, Éden Ernesto Silva; PINHEIRO, Rossana Kess Brito de Souza; Júnior Walter Pinheiro Barbosa (Org.). Gestão Democrática e Conselho Escolar. Natal: Caule de Papiro, 2017.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LIBÂNEO, José Carlos. O sistema de organização e gestão da escola. In. LIBÂNEO, J.C. Organização e a gestão da escola: teoria e prática. 4ª ed. Goiânia: Alternativa. 2001.

LIMA, Caroliny Santos et al. O papel da internet no uso do WhatsApp como recurso educacional: uma revisão sistemática da literatura no contexto da educação. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 3, n. 11, p. e3112165-e3112165, 2022.

PAZ, Rosângela. Os conselhos como forma de gestão das políticas públicas. In. SCHEINVAR, Estela. ALGEBAILE, Eveline. (Orgs.) Conselhos participativos e escolas. Rio de janeiro: DP&A editora LTDA. 2005.

PERINI, Cleide Maria Fratantonio. Conselho de escola: limites e possibilidades da gestão democrática. 2007. 245 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2007. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/90337. Acesso em: 10 ago. 2023.

SILVA DE CASTRO, Hudson Augusto et al. DESAFIOS À ATUAÇÃO DOS CONSELHOS DE ALIMENTAÇÃO ESCOLAR. Amazônia, Organizações e Sustentabilidade (AOS), v. 9, n. 2, 2020.

SILVA, Juliana Dias da. Constituição de conselhos escolares na rede estadual do Espírito Santo: desafios enfrentados para efetivação de suas atribuições. 2023. Disponível em: <https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/3789>. Acesso em: 23 mar. 2024.

SILVESTRINI, Paula Medeiros Prado. Conselho de escola: espaço de limites e possibilidades na construção da gestão democrática. 2006. 254 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2006. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/90158. Acesso em: 10 ago. 2023.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. Conselho de Escola: funções, problemas e perspectivas na gestão escolar democrática. Perspectiva [online]. 2009, vol. 27, nº. 01, pp. 273-294. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0102-54732009000100014&script=sci_abstract. Acesso em: 24 mar. 2024.

SOUZA, Ana Paula de. Conselho da Escola Municipal Adele de Oliveira em CearáMirim/RN: análise de uma experiência de participação na Gestão Escolar Pública. 2019. 121f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.

Published

2024-08-08

How to Cite

BATISTA, C. I. C. 3Cs: Building a methodology to strengthen democratic school management. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13164, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13164. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13164. Acesso em: 21 nov. 2024.