Traces and scope of social memory through oral history: post-memory of leprosy – Pará/Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13013

Keywords:

Leprosy, Oral History, Cultural History

Abstract

This article deals with a social problem that is still present today: the stigma of leprosy. The content is a presentation of a research project developed for our post-doctoral internship. Our discussion highlights transdisciplinarity, cultural history and oral history as methodological options. We look at the imaginary and everyday history in search of the value of social memory about the problem of leprosy in the descendants of those affected by the disease in Ceará and Pará. We hope that the results of this research will provide a better understanding of the social contradictions that affect not only leprosy sufferers, but also their descendants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gisafran Nazareno Mota Juca, Universidade federal do Ceará (UFC)

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha de Pesquisa História e Educação Comparada, da Universidade Federal do Ceará, (PPGEd / UFC). Professor aposentado do Departamento de História, da UFC e Professor Titular aposentado da Graduação e da Pós-Graduação em História, da Universidade Estadual do Ceará, (UECE).

References

ABREU, Martha. Meninas perdidas. in DEL PRIORE, Mary. História das Crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, p.289 – 316, 2021.

ALBERTI, Verena. Ouvi Contar. Textos em História Oral. Rio de Janeiro: Editora FGV,2004.

AMADO, Janaína e FERREIRA, Marieta de Moraes. Apresentação. In: AMADO, Janaína e FERREIRA, Marieta de Moraes. Usos & abusos da História Oral. 2ª.ed. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1998.

BAUDRILLARD, Jean. À obra das maiorias silenciosa: o fim do social e o surgimento das massas. 2.ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Organização da edição brasileira Willi Bolle et al. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do estado de São Paulo, 2006.

BORDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Tradução Fernado Tomaz. 4ª.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BORDIEU, Pierre. Razões práticas. Sobre a Teoria da Ação. 7ª.ed. Tradução Mariza Corrêa. Campinas, SP: Papirus, 1995.

BOSI, Eclea. O Tempo Vivo da Memória. Ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

BRAUDEL, Fernand. História e Ciências Sociais. Lisboa: Presença, 1972.

CANDEAU, Jöel. Memória e identidade. Tradução Maria Leticia Ferreira. São Paulo: Contexto, 2011.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Tradução Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

CHARTIER, Roger. A História Cultural entre Práticas e Representações.2. ed. Lisboa: DIFEL,2002.

DOLTO, François. Tudo É Linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

DOSSE, François. História e Ciências Sociais. Tradução Fernanda Abreu. Bauru, SP: EDUSC, 2004.

ELIAS, Nobert. Sobre o Tempo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores, 1998.

FENTRESS, James & WICKHAM, Chris. Memória Social: novas perspectivas sobre o passado. Trad. Telma Costa. Lisboa: Editorial Teorema, s.d.

FIGUEIREDO, Aldrian Moura. Memórias da Infância Na Amazônia. in DEL PRIORE, Mary. História das Crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, p. 317 – 346, 2021.

FREUD, Sigmund. A interpretação dos sonhos. Porto Alegre L&PM, 2020.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. Curso no Collège de France (1975 – 1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

GINZBURG, Carlo. 13. Micro – história: duas ou três coisas que sei a respeito. in GINZBURG, Carlo. O fio e os rastros: verdadeiro, flas, fictício.; tradução Rosa Freire d’Aguiar e Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

GINZBURG, Carlo. O fio e os rastros. Tradução de Rosa Frei d’Aguiar e Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

ESPADA LIMA, Henrique. A micro-história italiana: escalas, indícios e singularidades. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

HALBWACHS, Maurice. A memória Coletiva. São Paulo: São Paulo: Centauro, 2006.

JUCÁ, Gisafran Nazareno Mota & LIMA, Zilda Maria Menezes. Memória Social da Hanseníase no Ceará. Fortaleza: EdUECE, 2016.

KEHL, Maira Rita. Tempo Esquisito. 1.ed. São Paulo: Boi Tempo, 2018.

LIMA, Zilda Maria Menezes. Apresentação. In: ALENCAR, José de. A Alma do Lázaro. Fortaleza: Expressão Gráfica Editora, 2011.

LAWRENCE, Stone. O retorno da narrativa: reflexões sobre uma nova velha história. In: NOVAIS, Fernando Antônio e SILVA, Rogerio Forastieri da. Nova História em Perspectiva. V. 2. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

LE GOFF, Jacques e NORA, Pierre. História: novos problemas. Rio de Janeiro: F. Alves, 1976.

LIPOVETSKY, Gilles. A Era do Vazio: ensaios sobre o individualismo contemporâneo. Tradução Therezinha Monteiro Deutsch. Barueri, SP: Manole, 2005, p. 31 – 58.

MADEIRA NETO, Álvaro. O futuro da gestão em saúde. Fortaleza, Jornal O Povo, Opinião. 14 out. 2023.

MAFFESOLI, Michel. O Tempo das Tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. 3ª ed. tradução de Maria de Loyrdes Menezes. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

MAFFESOLI, Michel. O ritmo da vida: variações sobre o imaginário pós-moderno. Rio de Janeiro: Record, 2007.

MARANHÃO, Marcos. Maldição e Glória. a vida e o mundo de Marcos Rey. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

MONTENEGRO, Antônio Torres e FERNANDES, Tania Maria (Orgs.) História Oral: um espaço plural. Recife: Universitária; UFPE, 2000.

Páginas Azuis. Onélia Leite Santana. Quando A Política Olha Para a Infância. |Social | Secretária fala do trabalho voltado, principalmente, à primeira infância e comenta o convívio com o marido, Camilo Santana in Fortaleza, Jornal O Povo,09 out. 2023.

PASSETTI, Edson. Crianças Carentes e Políticas Públicas. In: DEL PRIORE, Mary. História das Crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, p. 347 – 406, 2021.

ROUDINESCO, Elisabeth. A Família em Desordem. Tradução André Telles. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinda subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras, Belo Horizonte: UFMG, 2007.

SAVIANI, Demerval. Da História do Tempo ao Tempo da História. In: SAVIANI, Demerval História do Tempo e Tempo da História. Ensaios de Historiografia e história da educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.

SHAMDASANI, Sonu. C. G. Jung. Uma Biografia em Livros. Tradução de Gentil A. Tittomn. Petrópolis: Vozes, 2001.

SILVA, José Bittencourt da. A Ex – Colônia de Hansenianos de Marituba. Perspectivas Histórica, Sociológica e Etnográfica. Belém, maio de 2009. 43p

TAYLOR, Dianna. Michel Foucault: conceitos fundamentais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.

WUNENBURGER, Jean – Jacques. O Imaginário. Tradução Maria Stela Gonçalves. São Paulo: edições Loyola, 2007.

Published

2024-06-28

How to Cite

JUCA, G. N. M. Traces and scope of social memory through oral history: post-memory of leprosy – Pará/Ceará. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13013, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13013. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13013. Acesso em: 22 jul. 2024.