Popular Education and the Coexistence Service and Strenghtening Links: research in Graduate Programs Stricto Sensu

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12541

Keywords:

Popular Education., Social Assistance., Social Educators., Social Service.

Abstract

This paper aims to find out about academic productions published between 2013 and 2022 in the thesis and dissertation databases of CAPES (“Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior”) and BDTD (“Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações”) that address the influence of Popular Education in the practices developed by social educators who work in the Service of Coexistence and Strengthening Bonds. Methodologically, this is a qualitative study of the State of Art approach. The results of the research highlight a total of 20 productions, of which only two are correlated to Social Work Postgraduate Programs, showing the need for more studies in this area. Furthermore, all the studies analyzed consider Freirean Principles to be relevant to developing the autonomy of those assisted in the service. This paper could provide inputs for new research in areas of Education Policies and Social Assistance in correlation with Popular Education.

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Author Biographies

Renata Nunes Duarte Dias, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos (GEPEP), do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e da Cidade (GEPEMDECC) e da Rede Latino-americana de Pesquisa em Educação do Campo (RedePECC-MS).

Adenilson Souza Cunha Junior, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Pós-Doutorado (2022) e Doutorado (2017) em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, com Estágio Doutoral na Universidade de Playa Ancha (UPLA), Chile. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2012). Possui Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2008) e em Sociologia pelo Centro Universitário Internacional (2021). Professor Titular, com dedicação exclusiva, do Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos "EJA em Pauta" (GEPEP/UESB/CNPq). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação de Jovens e Adultos, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores para Educação de Jovens e Adultos; Estado, Políticas Públicas e Educação de Jovens e Adultos, Educação de Jovens e Adultos na América Latina. Estudos Comparados em Educação.

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Published

2024-08-17

How to Cite

DIAS, R. N. D.; CUNHA JUNIOR, A. S. Popular Education and the Coexistence Service and Strenghtening Links: research in Graduate Programs Stricto Sensu. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e12541, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e12541. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12541. Acesso em: 1 sep. 2024.