Low-cost materials for experimentation in Physics teaching in São Raimundo Nonato-PI
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e12367Keywords:
Physics teaching, Experimentation, Low-cost materialsAbstract
Physics, as a philosophical line of nature, mathematically formalized and associated with everyday life, has shown a lack of interest and lack of affinity among students studying Physics. Therefore, this research work aims at the teaching-learning process applied to high school students in relation to the teaching of Physics based on experimentation with low-cost materials to assist them in this process. With the aim of improving physics teaching, a study was carried out in a public school in the municipality of São Raimundo Nonato-PI, using low-cost materials for experimentation. Thus, it was possible to analyze the skills and competencies related to the Physics discipline and diagnose the students' opinions. The results show that experimental practices are a motivational factor for students studying Physics.
Downloads
References
ARAÚJO, M. S. T. d.; ABIB, M. L. V. d. S. Atividades experimentais no ensino de física:
diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de ensino de física, v. 25, p. 176–194, 2003.
BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291–313, 2002.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Prova de Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Prova de Matemática e suas Tecnologias. 2º Dia - Caderno 5 – Amarelo – Aplicação digital, Questão 97. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem/provas-e-gabaritos. Acesso em: 21 mar. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Prova de Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Prova de Matemática e suas Tecnologias. 2º Dia – Caderno 5 – Amarelo – Reaplicação/PPL, Questão 119. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem/provas-e-gabaritos. Acesso em: 21 mar. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Prova de Ciências Humanas e suas Tecnologias. Prova de Ciências da Natureza e suas Tecnologias. 1º Dia - Caderno 3 - Branco – Reaplicação/PPL, Questão 84. 2013. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem/provas-e-gabaritos. Acesso em: 25 mar. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Prova de Ciências Humanas e suas Tecnologias. Prova de Ciências da Natureza e suas Tecnologias. 1º Dia - Caderno 3 - Branco – Reaplicação/PPL, Questões 52 e 58. 2012. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem/provas-e-gabaritos. Acesso em: 29 mar. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Prova de Ciências Humanas e suas Tecnologias. Prova de Ciências da Natureza e suas Tecnologias. 1º Dia - Caderno 9 - Branco – Reaplicação/PPL, Questão 79. 2016. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem/provas-e-gabaritos. Acesso em: 25 mar. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Prova de Ciências Humanas e suas Tecnologias. Prova de Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Dia 1 - Caderno 1 - Azul – Aplicação regular, Questão 78. 2010. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem/provas-e-gabaritos. Acesso em: 29 mar. 2022.
CAPISTRANO, L. L. M. Caminhos e descaminhos das aulas experimentais no ensino de
física. Cadernos Macambira, v. 5, n. 2, p. 312–321, 2020.
GONÇALVES, F. P.; MARQUES, C. A. Contribuições pedagógicas e epistemológicas em
textos de experimentação no ensino de química. Investigações em Ensino de Ciências, v. 11, n. 2, p. 219–238, 2016.
HEINECK, R.; VALIATI, E. R. A.; ROSA, C. d. Software educativo no ensino de física:
análise quantitativa e qualitativa. Revista Iberoamericana de Educación, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia, v. 42, n. 6, p. 1–12, 2007.
LOSS, L.; MACHADO, M. de. L. Pressupostos teóricos e metodológicos da disciplina de
física: experiências didáticas. XVI Simpósio Nacional de Ensino de Física. Rio de Janeiro, 2005.
MORAES, J. U. P. A visão dos alunos sobre o ensino de física: um estudo de caso. Scientia Plena. v. 5, n. 11. 2009.
MUSSI, R. F. de F.; MUSSI, L. M. P. T.; ASSUNÇÃO, E. T. C.; NUNES, C. Pi. Pesquisa quantitativa e/ou qualitativa: distanciamentos, aproximações e possibilidades. Revista Sustinere, v. 7, n. 2, p. 414–430, 2019.
PIETROCOLA, M. Ensino de física: conteúdo, metodologia e epistemologia em uma
concepção integradora. [S.l.: s.n.], 2005.
PLICAS, L. M de A.; PASTRE, I. A.; TIERA, V. A. O. O uso de práticas experimentais em Química como contribuição na formação continuada de professores de Química. Instituto de Biociências, letras e Ciências Exatas–UNESP, São José do Rio Preto, 2010.
ROSA, C. T. W. da. A metacognição e as atividades experimentais no ensino de Física. 2012.
ROSA, C. T. W. da; DARROZ, L. M.; MARCANTE, T. E. A avaliação no ensino de física: práticas e concepções dos professores. Revista electrónica de investigación em educación en ciencias, Unicen, v. 7, n. 2, p. 41–53, 2012.
SILVA, M. N. M.; ROCHA FILHO, J. B. da. O papel atual da experimentação no ensino de física. Salão de Iniciação Cientifica, XI, p. 903–905, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Flávia Soares Nascimento, Leia Soares da Silva, José Moreira de Sousa, Ana Paula Monteiro de Moura (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.