From a blank page to defense: challenges in preparing an Undergraduate Final Paper
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12356Keywords:
Academic writing, Research, Science, Human Sciences, Undergraduate thesisAbstract
The general purpose of this text is to offer additional intakes to assist undergraduate students in writing their Undergraduate thesis projects. From this general objective, we develop the following specific objectives: (1) to present assistance for the first steps into reflecting upon the interest for a theme; (2) to approach the basic elements for structuring a Final paper; (3) to list ideas and strategies to optimize the work’s writing; (4) to present suggestions for the presentation of said paper in front of an examination board. This article is based on a review of academic literature that focuses on that theme and is justified by taking into consideration the practical experiences of the authors. This experience has led to the recognition of the lack of some important steps in undergraduate courses, which often appear as an obstacle not only to the proper development of Final papers written by students, but also to a potential continuation of those students in a post-graduate level.
Downloads
References
ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O Método nas Ciências Naturais e Sociais: Pesquisa Quantitativa e Qualitativa. São Paulo, 1999.
BAQUERO, M. A pesquisa quantitativa nas Ciências Sociais. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
BRIDA, A. et al. Como redigir resumos, relatórios e apresentar trabalhos científicos. In: LISE, F. et al (Orgs.) Etapas da construção científica: da curiosidade acadêmica à publicação dos resultados. Pelotas: Editora da UFPEL, 2018. pp. 113-123.
DEPRÁ, M.; BALEN, T. R. Como redigir um projeto de pesquisa. In: LISE, F. et al (Orgs.) Etapas da construção científica: da curiosidade acadêmica à publicação dos resultados. Pelotas: Editora da UFPEL, 2018.
DESLANDES, S. A construção do projeto de pesquisa. In: MINAYO, M.; DESLANDES, S.; NETO, O.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1993.
ECO, U. Como se faz uma tese em ciências humanas. Tradução de Ana Falcão Bastos e Luís Leitão. 13. ed. Lisboa: Editorial Presença, 2007.
FERNANDES, F.; MOREIRA, M.; FORTES, P. Subsídios para a construção de projetos em pesquisa social: reflexões epistemológicas e metodológicas. Saúde Debate, v. 41, n. 112, jan./mar. 2017. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/sdeb/a/cqZKx7GVwtLzbjwyCg7WqdF/>. Acesso em: 15 ago. 2023
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artes Médicas; Belo Horizonte: UFMG, 1999.
MARTÍN, E. Ler, escrever e publicar no mundo das Ciências Sociais. Revista Sociedade e Estado, v. 33, n. 3, set./dez. 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/se/a/JYbHYQcqG6kLHKSGmbxhHBG/>. Acesso em: 15 ago. 2023
SEVERINO, A. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2002.
SOUZA, B. M.; LINHARES, B. F. O que é ciência? O que é pesquisa? In: LISE, F. et al (Orgs.) Etapas da construção científica: da curiosidade acadêmica à publicação dos resultados. Pelotas: Editora da UFPEL, 2018.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2013.
TUCKMAN, B. W. Conduct educational research. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1972.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bruno Mello Souza, Lucianne Carvalho Correia Duque (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.