Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11723

Keywords:

Physics Teaching, Experimental practices, Case study

Abstract

The research sought to understand the level of learning of Physics content by high school students at CETI-Moderna, located in the municipality of São Raimundo Nonato – PI, investigating to what extent experimental practices in Physics teaching constitute fundamental tools for the process of learning. The qualitative-quantitative case study involved students from the 1st, 2nd and 3rd year of High School. The instrument used for data collection was the questionnaire. The results highlighted the difficulties faced by students in the Physics subject, mainly regarding the students' lack of understanding of the terms and formulas presented by teachers and the lack of diversity in the application of Physics in the daily context. Therefore, the statistical data highlights aspects to be improved so that Physics is not taught as a calculus-based subject, but as one that presents a philosophical line of nature that is entirely related to the students' daily lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nilson Lopes Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI)

Licenciado em Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, Campus de São Raimundo Nonato – PI.

José Moreira de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

Doutor em Ciências pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, Campus de São Raimundo Nonato – PI, vinculado ao curso de Licenciatura Plena em Física.

Ana Paula Monteiro de Moura, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí – IFPI

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, Campus de São Raimundo Nonato – PI, vinculada aos cursos de Licenciatura em Física e Matemática

References

AGUIAR, Hilquias Ponte. O ensino de Física I na FUP: Um estudo de caso. 2014. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/8304. Acesso em: 20 out. 2023.

ALMEIDA, Hederson Aparecido de; DINIZ, Renato Eugênio da Silva. Formação de professores de Ciências e o ensino com Analogias: superação da espontaneidade por meio de uma formação colaborativa. Revista Valore, v. 3, p. 521-532, 2018. DOI: https://doi.org/10.22408/reva302018140521-532.

ANDRÉ, Marli. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação. Porto Alegre, p. 174-181, 2010. ISSN 1981-2582.

ARAÚJO, Mauro Sérgio Teixeira de; ABIB, Maria Lúcia Vital dos Santos. Atividades experimentais no ensino de física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de ensino de física, v. 25, p. 176-194, 2003., ISSN: 1806-9126.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; GIL-PEREZ, Daniel. O saber e o saber fazer do professor. In: Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. 2. ed. Tradução. São Paulo: Cengage Learning, 2018.

MEES, Alberto Antônio. Implicações das teorias de aprendizagem para o ensino de física. Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS. Rio Grande do Sul, 2002.

SILVA, João Batista da; SALES, Gilvandenys Leite. Gamificação aplicada no ensino de Física: um estudo de caso no ensino de óptica geométrica. Acta Scientiae, v. 19, n. 5, 2017. ISSN: 2178-7727.

SILVA, Mauricio Nogueira Maciel da; ROCHA FILHO, João Bernardes da. O papel atual da experimentação no ensino de física. SALÃO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, XI, p. 903-905, 2010.

Published

2024-04-19

How to Cite

SANTOS, N. L.; SOUSA, J. M. de; MOURA, A. P. M. de. Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e11723, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e11723. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723. Acesso em: 3 dec. 2024.