Historical constitution of the Pedagogy Course at UFPI, in Teresina (1973-1984)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11482

Keywords:

Curso de Pedagogia., História da Educação., UFPI.

Abstract

This work aims to analyze aspects of the process of implementation and operation of the UFPI Pedagogy Course between 1973 and 1984. The research problem consists of the question: How did the process of implementation and operation of the UFPI Pedagogy Course occur in the period in question? ? The research is linked to the field of history of education, supported by authors such as Silva (2006), Cruz (2011), Bello (2021), Scheibe (2007), Carvalho (2013), Brzezinski (1996), Martilli (2004), between others. This is a documentary research carried out in the collections of administrative sectors of UFPI, where minutes, decrees, opinions, curricular matrices, etc. were analyzed. The study allowed us to look at the trajectory of the course based on the movement surrounding the creation of the Institution, in addition to discussing aspects of its organization and functioning. It is believed that the research contributes to the history of the course and expands discussions in the field of history of education.

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Author Biographies

Francisco Gomes Vilanova , Universidade Federal do Piauí

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ), Professor Adjunto da Universidade Federal do Piauí, Coordenador do Curso de História do PARFOR/UFPI, Membro do Núcleo de Educação, História e Memória (NEHME/UFPI).

José Henrique Plácido dos Santos , Universidade Federal do Piauí

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Pós-Graduando a nível de Especialização em Educação Especial e Inclusiva pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Pós-Graduando a nível de Especialização em Tutoria em Educação a Distância (UFMS).

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Published

2023-02-20

How to Cite

VILANOVA , F. G.; SANTOS , J. H. P. dos. Historical constitution of the Pedagogy Course at UFPI, in Teresina (1973-1984). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e11482, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v6.e11482. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11482. Acesso em: 22 jul. 2024.