Memory spaces and people with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11417

Keywords:

Memory, People with disability, Cultural spaces, Accessibility

Abstract

In the city of São Paulo, there are many cultural facilities and currently one of the challenges is to make them a compatible space for people with disabilities. Furthermore, attracting this demographic depends on several factors such as the organization of the institution, the accessibility of the spaces, and more. The objective of this study was to present a brief analysis of museums and memorials that by nature preserve cultural and social importance in the city of São Paulo and that serve people with disabilities. Qualitative bibliographic research was carried out and verified that São Paulo has few spaces that include narratives of people with disabilities in their exhibition material and safeguard their memories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Madjarof Sertorio, Universidade de São Paulo

Mestranda da Universidade de São Paulo Departamento de Filosofia da Educação e Ciências da Educação

Cassia Geciauskas Sofiato, Universidade de São Paulo

Docente da Faculdade de Educação e do programa de Pós-graduação da Universidade de São Paulo.

References

ABREU, Elza Maria de Araújo Carvalho, SANTOS, Fernanda Christina, FELIPPE, Maria Cristina Godoy Cruz e OLIVEIRA, Regina Fátima Caldeira. Braille!? O que é isso? São Paulo, Fundação Dorina Nowill para Cegos, 2018. 2ª edição.

AIDAR, Gabriela. Acessibilidade em museus: ideias e práticas em construção. ReDoc. Rio de Janeiro, 2019. v. 3, no.2. DOI: https://doi.org/10.12957/redoc.2019.39810

AIDAR, Gabriela. Museus e inclusão social. In: Patrimônio e Educação. Ciências & Letras. Porto Alegre: Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras, n. 31, 2002

BRASIL. Presidência da República. Lei n.º 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da pessoa com deficiência (Estatuto da pessoa com deficiência). Disponível em:http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm Acesso em: 22 ago. 2023.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro, Editora Bertrand Brasil, 1989.

DECLARAÇÃO UNIVERSAL DE DIREITOS HUMANOS (1948) disponível em: Declaração Universal dos Direitos Humanos (unicef.org) Acesso em: 28/08/2023

DUARTE, Alice. Nova Museologia: os pontapés de saída de uma abordagem ainda inovadora. p. 99-117. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio, v. 6, n. 1, 2013.

FISCHER, Ernst. A Necessidade da Arte. Rio de Janeiro: Zahar, 1987. 9ª edição.

FUNDAÇÃO DORINA NOWILL PARA CEGOS. Disponível em: Centro de Memória - Fundação Dorina Nowill para Cegos (fundacaodorina.org.br) Acesso em: 22 ago. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE MUSEUS (IBRAM). Rede Nacional de Identificação de Museus. disponível em: Cadastro Nacional de Museus – Instrumento para conhecer e mapear os museus brasileiros. Acesso em: 28 ago. 2023.

GOMES, Irene. Pessoas com deficiência têm menor acesso à educação, ao trabalho e à renda. Agência Brasil, 2023. Disponível em:Pessoas com deficiência têm menor acesso à educação, ao trabalho e à renda | Agência de Notícias (ibge.gov.br) Acesso em: 23 ago. 2023.

MACHADO, Maria Iloni Seibel. O papel do setor educativo nos museus: análise da literatura (1987-2006) e a experiência do Museu da Vida. UNICAMP: Campinas, 2009 (Tese de Doutorado).

MARTINS, Patricia Roque. Os museus e as histórias não ditas da deficiência. Revista Museu Cultura levado a sério. Disponível em: Os museus e as histórias não ditas da deficiência (revistamuseu.com.br) Acesso em: 18 maio 2023.

NOWIIL, Dorina de Gouvêa. E Eu venci mesmo assim... Editora Totalidade. São Paulo, 1996.

REGISTRO DE MUSEUS IBERO-AMERICANOS. Disponível em: rmiberoamericanos.org Acesso em: 28 ago. 2023.

RUSSIO, Waldisa. Conceito de cultura e sua interrelação com património cultural e a preservação. In: Cadernos Museológicos, 3. São Paulo: USP disponível em: Cat WALDISA vol 1 miolo marco 2018.indd (sisemsp.org.br) Acesso em: 28 ago.2023

SISTEMA ESTADUAL DE MUSEUS DE SÃO PAULO (SISEM-SP) Disponível em: Cadastro Estadual de Museus de São Paulo (CEM-SP) (sisemsp.org.br). Acesso em: 22 ago. 2023.

SARRAF, Vivane Panelli. Acessibilidade cultural para pessoas com deficiência – Benefício para todos. REVISTA DO CENTRO DE PESQUISA E FORMAÇÃO do SESC / Nº 6, junho 2018. Disponível em: 183d6c085449.pdf (sescsp.org.br) Acesso em: 27 ago. 2023.

TOLENTINO, A. B. Educação Patrimonial e construção de identidades: diálogos, dilemas e interfaces. Revista CPC-USP, São Paulo, n. 27, especial, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v14i27espp133-148

VEIGA-NETO,Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Inclusão, exclusão, in/exclusão. 2011. Disponível em:https://revistas.pucsp.br/index.php/verve/article/view/14886/11118 Acesso em: 31 ago. 2023.

Published

2023-10-11

How to Cite

SERTORIO, S. M.; SOFIATO, C. G. Memory spaces and people with disabilities. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e11417, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11417. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11417. Acesso em: 24 nov. 2024.