Pedagogical Practice: Conceptions of Members of a Study Group

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11410

Keywords:

Pedagogical practice, GEPESAD, Learning

Abstract

Through reflections on pedagogical practices and education, the following research problem arose: What understandings are formed by members of the Research Study Group on Education, Knowledge and Teaching Learning (GEPESAD) about pedagogical practice? The main objective of the study is: To analyze what understandings are constituted by members of the Study Group for Research in Education, Knowledge and Teaching Learning (GEPESAD) about pedagogical practice. The methodology used was developed through a bibliographical research, of a qualitative nature, carried out in 2023, where data was produced in a study group at the Faculty of Education of Itapipoca (FACEDI). With this, it is noticeable through the subjects' responses the characteristics of the pedagogical practice, where dialogue is highlighted in intentional and participatory actions that generate and have their purpose/objective in obtaining knowledge for the students who participate in it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Graciane Rocha Sousa, Universidade Estadual do Ceará

Discente de Licenciatura em Pedagogia na Faculdade de Educação de Itapipoca (FACEDI), campus da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atua como bolsista de Iniciação Artística no Projeto NAALDE, ano de 2023.

Edson Carneiro de Sousa, Universidade Estadual do Ceará

Estudante de Graduação no curso de Licenciatura em Pedagogia na Faculdade de Educação de Itapipoca (FACEDI) campus da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Francisco Mirtiel Frankson Moura Castro, Universidade Estadual do Ceará

Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor de Pedagogia da Faculdade de Educação de Itapipoca (FACEDI) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UECE.

References

CARNEIRO, Arlys Jerônimo de Oliveira Lima Lino; SOUZA, Alcione Santos de; ROCHA, Regiane da Silva; FILHO, José Gomes da Silva; VALLE, Paulo Roberto Dalla; VIEIRA, Diogo dos Santos; MATOS, Abraão Danziger de; SILVA, Juliana Ferro da; PEREIRA, Ailton Leal; SILVA, Fábio José Antônio da. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 13, p. e87111334789, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i13.34789. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/34789. Acesso em: 11 jul. 2023.

FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Práticas educativas e Práticas pedagógicas: questões epistemológicas. Laconexão UFPB. N. 9, agosto – 2020, p. 1-8. Disponível em: http://www.ccae.ufpb.br/laconexao/contents/documentos/experiencias-e-reflexoes-pedagogicas/reflexao-09-praticas-educativas-e-praticas-pedagogicas-questoes-epistemologicas.pdf Acesso em: 11 jul. 2023.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Práticas pedagógicas e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVsPzTq/abstract/?lang=pt# Acesso em: 23 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.97i247.3392

FREIRE, Paulo. Ensinar é uma especificidade humana. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 70 ed. Paz e Terra, Rio de Janeiro, 2021. cap. 3, p. 89-143.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo [Orgs]. A pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo [Orgs]. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Cap. 2, p. 31-42.

GIL, Antonio Carlos. Como delinear uma pesquisa participante. In: GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. Cap. 14, p. 149-154.

GOMES, Cláudia Suely Ferreira; GUERRA, Maria das Graças Gonçalves Vieira. Educação dialógica: a perspectiva de Paulo Freire para o mundo da educação. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 19, n. 3, p. 4-15, set.-dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/REP-2020-52847. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/52847 Acesso em: 11 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/REP-2020-52847

GOMIDE, Fabiana de Oliveira; GIMENDES, Olíria Mendes. Práticas pedagógicas: repensando a atuação do professor em sala de aula. Diversa Prática, v.6, n. 1, p. 128-148 - 1° semestre 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/DP-v6n1-2019-58981. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/diversapratica/article/view/58981 Acesso em: 12 jul. 2023.

OLIVEIRA, Renan Anderson de. Educação: resistência, emancipação e formação crítica. Opinião Filosófica, V. 12, n. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.36592/opiniaofilosofica.v12.1035. Disponível em: https://opiniaofilosofica.org/index.php/opiniaofilosofica/article/view/1035 Acesso em: 13 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.36592/opiniaofilosofica.v12.1035

PRIGOL, Edna Liz; BEHRENS, Marilda Aparecida. Educação Transformadora: As interconexões das teorias de Freire e Morin. Revista Portuguesa de Educação, v. 33, n. 2, p.5-25, 2020. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/18566 Acesso em: 12 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.18566

Published

2023-10-11

How to Cite

SOUSA, M. G. R.; SOUSA, E. C. de; CASTRO, F. M. F. M. Pedagogical Practice: Conceptions of Members of a Study Group. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e11410, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11410. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11410. Acesso em: 5 jul. 2024.