Das construções identitárias à cultura escolar: reflexões sobre as concepções pedagógicas de uma professora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11246

Keywords:

School Institution, Pedagogical Practices, Identity Processes, Citizenship

Abstract

The article analyzes pedagogical practices aimed at promoting citizenship developed in an elementary school institution of the State Education Network of Rio Grande do Sul, located in the city of Montenegro, RS. The specific objective is to understand the impact of a teacher's performance, between 1968 and 1997, on the educational conceptions of that institution that contributed to these practices. Therefore, as an investigative procedure, it is based on semi-structured interviews were used, methodologically guided by Oral History. As a result, the present study contributes to the deepening of the discussion about school culture, thought based on collective transformations in interface with individual identity processes and also to the knowledge of democratic and inclusive pedagogical proposals that can be considered innovative in the context in which they occurred.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Ferraz da Conceição, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Master in Education and PhD student at PPG-Educação, Unisinos. Basic Education Teacher at Instituto São José, Montenegro, Rio Grande do Sul.

Isabel Aparecida Bilhão, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutora em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora e pesquisadora no PPG-Educação, da Unisinos.

References

BENITO, Agustín Escolano. A Escola como Cultura: experiência, memória e arqueologia. 1. ed. Campinas: Alínea, 2017. 282p.

BRASIL. Plano trienal de educação 1963-1965. (1963). Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001498.pdf Acesso em jan. 2021.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de et al. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.30, n.1, p. 139-159, 2004. Disponível em:https://www.scielo.br/j/ep/a/gWnWZd8C5TsxsYC7d6KzbTS/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 20 agosto 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 65. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018. 256p.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; HERNÁNDEZ DÍAZ, José. Maria. Maria Zelma de Araújo Madeira: memórias de formação e resistências da docente universitária negra. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 20, n. 65, p. 775 - 796, 2020. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/26441. Acesso em: 12 mar. 2024.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; FREIRE, Vitória Chérida Costa; SOUSA, Francisca Genifer Andrade de. Deslocamento social mediante a educação: tessituras da mulher pobre e periférica (1970-1994). Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 23, n. 70, p. 227 – 239, 2022. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/66947/43065. Acesso em: 12 mar. 2024.

GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.29, n.1, p. 167-182, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v29n1/a12v29n1.pdf Acesso em: 30 jun. 2020.

KIZOMBA -30 ANOS DE UM GRITO NEGRO NA SAPUCAÍ. Direção: Nathalia Sarro. Produção: Beatriz Barcelos, Danilo Alegre, Vitor Hugo Santos, Fabiana Mello. Roteiro: Nathalia Sarro, Fatima Rodrigues, Vinicius Natal. Fotografia: Nathália Rodrigues. País: Brasil. Produtora: Departamento Cultural da Unidos de Vila Isabel. Ano: 2018. Formato: Documentário online. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lkDCnLluMTU. Acesso em: 20 mai.2020.

SILVA, Maria Izabel Vargas da. Entrevista. Montenegro, 10 julho. 2021.

MONTENEGRO. Prefeitura Municipal de Montenegro. 2021. Disponível em: https://www.montenegro.rs.gov.br/ Acesso em jan.2021.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. 1. ed. Petrópolis/RS. Vozes, 1999. 140p.

NOGUEIRA, Rodrigo Muniz Ferreira. Carnaval de Itabuna: Memória, Identidade e Turismo. Dissertação. (Mestrado em Cultura e Turismo) - Programa de Pós-Graduação em Cultura e Turismo, Universidade Estadual de Santa Cruz, Bahia, 2008. 186p. Disponível em: http://www.uesc.br/cursos/pos_graduacao/mestrado/turismo/dissertacao/dissertacao_rodrigo_muniz.pdf Acesso em: 31 jan. 2022.

O NEGRO NO VALE DO RIO CAÍ. Direção: Roberto dos Santos. Produção: Grupo Consciência Negra de Montenegro. País: Brasil. Produtora: Vídeo’s Art Filmagens. Ano: 1997. Formato: VHS.

PORTELLI, Alessandro. História Oral como arte da escuta. 1. ed. São Paulo: Letra e Voz, 2016. 200p.

SOUZA, Jesse Jane Vieira de. Círculos Operários: a Igreja Católica e o mundo do trabalho no Brasil. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2002. 320p.

SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. 1. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983. 176p.

VIÑAO-FRAGO, Antonio. Sistemas Educativos, Culturas Escolares e reformas. 1. ed. Mangualde, Portugal: Edições Pedago, 2007. 160p.

Published

2024-04-19

How to Cite

CONCEIÇÃO, A. F. da; BILHÃO, I. A. Das construções identitárias à cultura escolar: reflexões sobre as concepções pedagógicas de uma professora. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e11246, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e11246. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11246. Acesso em: 21 nov. 2024.