Use of information and communication technologies (ICTs) as a complementary methodology in the academic environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11078

Keywords:

Teacher, Education, Computing.

Abstract

The growth in the use of technologies in the most diverse sectors of society has strengthened the debate in the educational area on the use of Information and Communication Technologies (ICTs). The main object of this work is to show the advantages of Information and Communication Technologies as a complementary support of the teaching methodology in the academic environment. For a better understanding of the subject, a study of the bibliographic research type was carried out. It is pointed out that such innovations announce new paths, without prejudice to teaching planning or to the student's path in their academic journey. The study concluded that the use of ICTs as an aid to teaching work brings advantages in academic training, allowing an education of authorship and co-authorship, in a more flexible way, in a virtual environment generated by the use of technologies.

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Author Biographies

Clodoaldo Dias Fernandes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)

Possui graduação pela Universidade Estadual do Maranhão (2014). Tem experiência na área de Física.

Carine Almeida Miranda Bezerra, Programa de Pós-graduação da Universidade Estadual do Maranhão, São Luís, MA

Formada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Espialista em Biologia Molecular pela AVM EDUCACIONAL, São Luís, MA. Mestre em Ciências Animal pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) e atualmente doutoranda em Ciência Animal pela UEMA.

Silmara Cristina Silva de Aquino, Programa de Pós-graduação da Universidade Estadual do Maranhão, São Luís, MA

Formou-se em Agronomia pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) em 2021. Mestranda em Ciência Animal, pelo Centro de Ciências Agrárias da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA/CCA), campus São Luís.

Diego Carvalho Viana, Universidade Estadual do Maranhão

Médico veterinário pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) e Pedagogo (Centro Paula Souza), mestre em Ciência Animal pela UEMA e Doutor em ciências pela Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia da Universidade de São Paulo (FMVZ/USP). É professor de Anatomia animal do curso de Medicina Veterinária da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL) e professor do Programa de Pós-graduação em Ciência Animal da UEMA.

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Published

2024-04-01

How to Cite

FERNANDES, C. D.; BEZERRA, C. A. M.; AQUINO, S. C. S. de; VIANA, D. C. Use of information and communication technologies (ICTs) as a complementary methodology in the academic environment. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e11078, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e11078. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11078. Acesso em: 3 dec. 2024.