Use of information and communication technologies (ICTs) as a complementary methodology in the academic environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11078

Keywords:

Teacher, Education, Computing.

Abstract

The growth in the use of technologies in the most diverse sectors of society has strengthened the debate in the educational area on the use of Information and Communication Technologies (ICTs). The main object of this work is to show the advantages of Information and Communication Technologies as a complementary support of the teaching methodology in the academic environment. For a better understanding of the subject, a study of the bibliographic research type was carried out. It is pointed out that such innovations announce new paths, without prejudice to teaching planning or to the student's path in their academic journey. The study concluded that the use of ICTs as an aid to teaching work brings advantages in academic training, allowing an education of authorship and co-authorship, in a more flexible way, in a virtual environment generated by the use of technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clodoaldo Dias Fernandes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)

Possui graduação pela Universidade Estadual do Maranhão (2014). Tem experiência na área de Física.

Carine Almeida Miranda Bezerra, Programa de Pós-graduação da Universidade Estadual do Maranhão, São Luís, MA

Formada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Espialista em Biologia Molecular pela AVM EDUCACIONAL, São Luís, MA. Mestre em Ciências Animal pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) e atualmente doutoranda em Ciência Animal pela UEMA.

Silmara Cristina Silva de Aquino, Programa de Pós-graduação da Universidade Estadual do Maranhão, São Luís, MA

Formou-se em Agronomia pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) em 2021. Mestranda em Ciência Animal, pelo Centro de Ciências Agrárias da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA/CCA), campus São Luís.

Diego Carvalho Viana, Universidade Estadual do Maranhão

Médico veterinário pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) e Pedagogo (Centro Paula Souza), mestre em Ciência Animal pela UEMA e Doutor em ciências pela Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia da Universidade de São Paulo (FMVZ/USP). É professor de Anatomia animal do curso de Medicina Veterinária da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL) e professor do Programa de Pós-graduação em Ciência Animal da UEMA.

References

ABDALA, E. A. Recursos da Tecnologia da Informática no ensino e aprendizagem: a visão dos professores das Escolas Estaduais de Ensino Médio de Porto Alegre. 1999. 154f. Dissertação (Mestrado em Administração de Empresas) – Programa de Pós-graduação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1999. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/3083. Acesso em: 21 abr. 2023.

ARAÚJO, L. F. F.; PROGETTI, C. B.; SANTOS, R. A. DOS. O processo de ensino-aprendizagem. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 3, n. 3, p. e334992, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4992/4496. Acesso em: 25 fev. 2023.

BAHIENSE, V. A.; MOURA, M.A.; SILVA, E. F. Tecnologias, Códigos e Linguagens Aplicados à Educação. Editora Faibra: Terezina, 2011.

BELLONI, M. L. Ensaio sobre a educação a distância no Brasil. Educação & Sociedade, v. 23, n. 78, p. 117–142, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/yvpWm7vFNqhpZYMtjn8kHZD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 mar. 2023.

BELLONI, M. L. O que é mídia – educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2011. Disponível em: https://docentes.ifrn.edu.br/julianaschivani/disciplinas/midias-educacionais/o-que-e-midia-educacao-por-maria-luiza-belloni/view. Acesso em: 25 mar. 2023.

BRANDÃO, L. M.; SILVA, I.; SILVA ACIOLY, T. M. A.; VIANA, D. C. Informática no aperfeiçoamento comunitário: avaliação técnica e científica. Cadernos da Pedagogia, v. 15, n. 33, p. 74-80, 2021. Disponível em: https://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/1655. Acesso em: 07 mar. 2024.

BRASIL. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 09 mar. 2023.

Costa, C. F. S.; Bezerra, C. A. M.; Souza, A. C. F.; Viana, D. C. Reflections regarding anatomy teaching with the use of digital tools. TICs & EaD em Foco, v. 7, n. 1, p. 47-57, 2021. Disponível em: https://ticsead.uemanet.uema.br/index.php/ticseadfoco/article/view/489. Acesso em: 07 mar. 2024.

FILHO, A. C.; SALES, V. M. B.; ALVES, F. C. Tutoria e identidade docente na educação a distância. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 2, n. 1, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3632/4052. Acesso em: 07 mar. 2024.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. Editora Atlas: São Paulo, 2002.

LORDUY, D. J.; NARANJO, C. P. Tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la educación en ciencias. Praxis & Saber, v. 11, n. 27, p. e11177, 2020. Disponível em: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/11177. Acesso em: 12 jun. 2023.

MEYER, A. I. S.; ALVERNE, C. R. S. A. M. Os acontecimentos que marcaram a evolução da Educação a Distância no Mundo e no Brasil. ID on line. Revista de psicologia, v.14, n. 51, p. 380-392, 2020. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/2593. Acesso em: 03 maio 2023.

MEZZARI, A. O uso da Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) como reforço ao ensino presencial utilizando o ambiente de aprendizagem Moodle. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 1, p. 114–121, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/BLMXqL3Zp8JLmhdRRCn6QCJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 mar. 2023.

MORAES, M. Informática educativa no brasil: um pouco de história. Em Aberto, v. 12, n. 57, 1993. Disponível em: https://repositorio.ucb.br:9443/jspui/bitstream/123456789/7727/1/Inform%C3%A1tica%20Educativa%20no%20Brasil%20um%20Pouco%20de%20Hist%C3%B3ria.pdf. Acesso em: 07 maio 2023.

NEVES, C. M. C. Educar com TICs: o caminho entre a excepcionalidade e a invisibilidade. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 35, n. 3, 2009. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/234/217. Acesso: 01 jul. 2023.

SANTIAGO, L. B. M. História de memória da informática educativa no Ceará. 2017. 354f. – Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza (CE), 2017. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/22907. Acesso em: 24 mar. 2023.

SILVA, A, C. A informática inserida na educação: metodologia diferenciada para o ensino fundamental. 2012. 44f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Faculdade Rancheirense, Rancharia, 2012. Disponível em: http://www.class.com.br/documentos/tcc/andressa.pdf. Acesso em: 02 abr. 2023.

SILVA, E. A.; AQUINO, S. C. S.; BEZERRA, C. A. M.; VIANA, D. C. Tecnologias educacionais no processo de ensino-aprendizagem. Revista Científica Sigma, v. 4, n. 4, p. 154-164-164, 2023. Disponível em: https://iesap.edu.br/ojs/index.php/sigma/article/view/87/52. Acesso em: 07 mar. 2024.

VARELA-ORDORICA, S. A.; VALENZUELA-GONZÁLEZ, J. R. Uso de las tecnologías de la información y la comunicación como competencia transversal en la formación inicial de docentes. Revista Electrónica Educare, v. 24, n. 1, p. 1–20, 2020. Dispnível em: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-42582020000100172&script=sci_abstract&tlng=es. Acesso em: 26 fev. 2023.

WERNER, H. M. L. O processo da Construção do Número, o Lúdico e TICs como recurso metodológico. Caderno Pedagógico, Ministério da Educação, Paraná 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2443-6.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.

Published

2024-04-01

How to Cite

FERNANDES, C. D.; BEZERRA, C. A. M.; AQUINO, S. C. S. de; VIANA, D. C. Use of information and communication technologies (ICTs) as a complementary methodology in the academic environment. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e11078, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e11078. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11078. Acesso em: 17 may. 2024.