Public policies in teacher education: analysis of research on gender identities in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10805

Keywords:

Human rights, Teacher Literacy, Public Policies

Abstract

This article aimed to analyze issues of gender identities in academic research that discuss Public Policies on sexuality and the insertion of homoaffective people in the Brazilian educational context. The Theoretical Foundation is housed in the field of applied language studies, with an interface between teacher literacy and human rights. The Methodology is of the documentary type with a qualitative approach, considering the subjective content in the treatment of data. The results reveal the representation of the figure of the homosexual person as a social actor resistant to a culture of oppression and prejudice, differentiating the idea of access from the perception of permanence in the educational scope.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Gomes Pereira, Universidade Anhanguera de São Paulo

Doutor em Ensino de Língua e Literatura (Estudos Linguísticos) pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Docente da Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN), do Centro Universitário Anhanguera de Santo André (UniA) e da Faculdade Ana Carolina Puga (FAPUGA).

Thiago Luiz Sartori, Universidade Anhanguera de São Paulo

Doutorando em Mudança Social e Participação Política pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Educação: Política e Gestão da Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Docente da Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN).

References

ALVES, J. A. C.; ROSSI, C. R. Políticas Públicas de Gênero e Sexualidade na Educação: Breve Análise sobre a “Ideologia De Gênero”. Educação: Teoria e Prática/ Rio Claro, SP/ v. 30, n.63, 2020. DOI: https://doi.org/10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13771

ARAÚJO, R. P. de. Gênero, Diversidade Sexual e Currículo: Um Estudo de Caso de Práticas Discursivas e de (não) Subjetivação no Ambiente Escolar. 2011. 151f. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Ensino de Língua e Literatura). Universidade Federal do Tocantins, UFT, Arsguaína: TO, 2011

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: Introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BUTLER, J. Problemas de Gênero: Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, J. Cuerpos que Importan: Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidos, 1997.

CADEMARTORI, L. H. U.; GRUBBA, L. S. O Embasamento dos Direitos Humanos e sua Relação com os Direitos Fundamentais a partir do Diálogo Garantista com a Teoria da Reinvenção dos Direitos Humanos. Revista Direito, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 703-724, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1808-24322012000200013

CAMARGO, F. P. Revendo as Margens: A autorrepresentação de Personagens Homossexuais em Contos de Caio Fernando Abreu. 2010. 288f. Tese de Doutorado (Doutorado em Literatura). Universidade de Brasília, UnB, Brasília, 2010.

CASTRO, N. M. Representações de identidades de gênero e de sexualidade nos discursos de professores de educação infantil. 2010. 123f. Dissertação de mestrado (Mestrado em Linguística Aplicada) Instituto de Estudos da Linguagem, IEL, Universidade Estadual de Campinas, Campinas: SP, 2010.

CASTRO, N. M. Histórias de In/Exclusão na Escola: Análise Semiótica de Histórias de Vida e de Formação de Acadêmicos Homossexuais na UFT. 2018. 177f. Tese de Doutorado (Doutorado em Ensino de Língua e Literatura). Universidade Federal do Tocantins, UFT, Araguaína: TO, 2018.

FABRÍCIO, B. F. Linguística aplicada e visão de linguagem: por uma INdisciplinaridade radical. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 17, n. 4, p. 599-617, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201711426

FAZENDA, I. O que é Interdisciplinaridade?. São Paulo: Cortez, 2008.

GONÇALVES, A. V.; PINHEIRO, A. S. Nas trilhas do letramento: Entre teoria, prática e formação docente. 1ª ed. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011.

KLEIMAN, A. B. Agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: Problematizações. In.: Moita Lopes, L. P. da. (org). Linguística Aplicada na modernidade recente: Festschrift para Antonieta Celani. 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2013.

KLEIMAN, A. Projetos dentro de projetos: ensino-aprendizagem da escrita na formação de professores de nível universitário e de outros agentes de letramento. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 13, n. 24, p. 17-30, 2009.

KLEIMAN, A. Os estudos de letramento e a Formação do professor de língua Materna. Linguagem em (Dis)curso – LemD, v. 8, n. 3, p. 487-517, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-76322008000300005

KLEIMAN, A. Letramento e suas Implicações para o Ensino de Língua Materna. Signo. Santa Cruz do Sul, v.32 n.53, p1-25, 2007.

LIBERALI, F. C. et al. Autobiografia, Diário e Sessão Reflexiva: Atividades na formação crítico-reflexiva de professores. In.: Bárbara, L.; Ramos, R. C. (orgs). Reflexão e ações no ensino-aprendizagem de línguas. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2003.

LOURO, G. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2007.

MAHER, T. M. Em busca de Conforto Linguístico e Metodológico no Acre Indígena. Trabalhos em Linguística Aplicada (UNICAMP), v. 47, p. 409-428, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132008000200009

MOITA LOPES, L. P. da. Linguística aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In.: MOITA LOPES, L. P. da. (org). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

MOITA LOPES, L. P. da. Discursos de Identidades: discurso como espaço de construção de gênero, sexualidade, raça, idade e profissão na escola e na família. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2003.

MOREIRA, C. E. CRITICIDADE. In.: STRECK, D. R. et l (orgs). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

MOTTA-ROTH, D. Desenvolvimento do Letramento Acadêmico por Engajamento em Práticas Sociais na Universidade. In: VIAN JR, O.; CALTABIANO, C. (orgs). Língua(gem) e suas Múltiplas Faces. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2013.

PEREIRA, B. G.; ANGELOCCI, M. A. Metodologia da Pesquisa. Pará de Minas (MG): Editora VirtualBooks, 2021.

SARTORI, T. L. Análise da Educação Brasileira em Face ao Estudo da Sexualidade: Marginalização da Educação Sexual na BNCC. Rev. Bras. Psico. e Educ., Araraquara, v. 23 , n. 00 , e022001, jan./dez, 2022. DOI: https://doi.org/10.30715/doxa.v23i00.15558

SARTORI, T. L. Educação, Direitos Humanos e Violência Homofóbica no Ambiente Escolar: A Concepção dos Gestores. 2020. 130f. Dissertação de mestrado (Mestrado em Educação). Universidade Municipal de São Caetano do Sul, USCS, São Caetano do Sul: SP, 2020.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez, 2007. DOI: https://doi.org/10.36311/2007.978-85-249-1311-2

SOARES, M. As condições sociais da leitura: uma reflexão em contraponto. In.: Zilberman, R.; Da Silva, E. T.(orgs). Leitura: perspectivas interdisciplinares. São Paulo: Editora Ática, 2000.

STREET, B. V. Literacy in the theory and practice. Cambridge University Press, 1984.

Published

2023-09-25

How to Cite

PEREIRA, B. G.; SARTORI, T. L. Public policies in teacher education: analysis of research on gender identities in education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e10805, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e10805. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10805. Acesso em: 23 nov. 2024.