Conceptions of childhood from the perspective of early childhood education teachers: an approach to the state of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510427

Keywords:

State of knowledge, Childhood conception, Child education

Abstract

The study analyzes seven surveys on conceptions of childhood in Early Childhood Education. As a theoretical foundation, we present Ferreira (2002) and Romanowski and Ens (2006) based on the possibility for the researcher to appropriate discussions about the theme. The research methodology was based on the mapping of productions from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). This delimitation is justified by the large contribution of productions on the theme of childhood. As for the concepts studied, the inclusion parameters were: a) relevant studies on childhood concepts; b) productions made between 2008 and 2020, due to the approval, in that period, of the Law of Guidelines and Bases (LDB) and the National Common and Curricular Base (BNCC). The results point to subjects understood as a) dependent and passive; b) protagonists and assets; c) producers of culture and creativity; d) in need of schooling or literacy

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita Neirijane dos Reis Silva, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte

Professora pedagoga na rede pública Municipal do estado do Rio Grande do Norte; Mestranda em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (POS-ENSINO – UERN/UFERSA/IFRN).

Maria Margarita Villegas, Universidade Federal Rural do Semiárido

Doutora em educação. Professora Universidade Federal Rural do Semiárido (UFERSA), atuando no Programa de Pós-graduação em Ensino (POSENSINO – UERN, UFERSA e IFRN).

References

ARAÚJO, Claudio Márcio de; LOPES DE OLIVEIRA, Maria Cláudia Santos; ROSSATO, Maristela. O Sujeito na Pesquisa Qualitativa: Desafios da Investigação dos Processos de Desenvolvimento. Psicologia: Teoria e Pesquisa, [S. l.], v. 33, n. 1, 2017. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19506. Acesso em: 3 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e33316

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Por amor e por força: rotinas na educação infantil. Artmed, 2006.

BARBOSA, Natasha Pereira. Processos de produção de subjetividade sobre infância e práticas pedagógicas de professoras da Educação Infantil. 2020. 142 p. Dissertação (Mestrado em Psicologia: Processos Culturais e Subjetivação) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2020. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/59/59142/tde-28072020-093612/es.php. Acesso em: 30 dez. 2021.

BIDINOTTO, Tatiana da Silva. A cultura popular ressignificando a vivência educativa na educação infantil. 2019. 115 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/64362 . Acesso em: 14 jul. 2021.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 2010. p. 47-71.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 12 dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2009.

CALDERAN, Andréia. Construção empírica do conceito de infância: o significado de Infância para os professores da Educação Infantil de São Carlos - SP. 2018. 185 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/10859. Acesso em: 07 jul. 2021.

CAMPOS, E. F. E. Infância e práticas pedagógicas: reflexões na formação com professores. In: FRANCO, M. A. do R. S.; GILBERTO, I. J. L.; CAMPOS, E. F. E. Práticas pedagógicas: pesquisa e formação. São Paulo: Edições Loyola, 2017. p. 143-157.

CAMPOS, Maria Malta; CRUZ, Silvia Helena Vieira. Consulta sobre Qualidade na Educação Infantil: o que pensam e querem os sujeitos deste direito. São Paulo: Cortez, 2006.

CAMPOS, Maria Malta; CRUZ, Silvia Helena Vieira. Consulta sobre Qualidade na Educação Infantil: o que pensam e querem os sujeitos deste direito. São Paulo: Cortez, 2006.

CAMPOS, Maria Malta; ESPOSITO, Yara Lucia; GIMENES, Nelson Antonio Simão. A meta 1 do Plano Nacional de Educação: observando o presente de olho no futuro. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 8, n. 15, p. 329-352, jul./dez. 2014. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/viewFile/445/576. Acesso em: 12 dez. 2022.

CAMPOS, Maria Malta; ESPOSITO, Yara Lucia; GIMENES, Nelson Antonio Simão. A meta 1 do Plano Nacional de Educação: observando o presente de olho no futuro. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 8, n. 15, p. 329-352, jul./dez. 2014. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/viewFile/445/576. Acesso em: 12 dez. 2022.

FAZENDA, I. A. (Org.). Metodologia da Pesquisa Educacional. São Paulo: Cortez, 1994.

FERREIRA, Eliane MARIA; SARAT, Magda. “Criança (s) e infância (s)”: perspectivas da história da educação. Revista Linhas, Florianópolis, v. 14, n.27, jul./dez. 2013. p. 234 - 252. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5965/1984723814272013234.Acesso em: 26 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.5965/1984723814272013234

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educ. & Soc., v.23, n.79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?lang=pt . Acesso em: Acesso em: 15 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013

FOCHI, Paulo. A escuta da criança e as contribuições para nosso aprendizado sobre a infância. Carandá Educação. 2020. Duração: 33’02”. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=p-vYPqrr5x0. Acesso em: 12 dez. 2021.

FRIEDMANN, Adriana A vez e a voz das crianças: escutas antropológicas e poéticas das infâncias. 1. ed. – São Paulo: Panda Books, 2020.

GARCÍA ROZO, Marina; VILLEGAS, Maria Margarita. Concepciones de las infancias. Percepciones y transformación. In: Andrea Paz; Vladimir Figueroa Gutiérrez (Org.). Libro de Actas del 1er Congreso Caribeño de Investigación Educativa: Repensando la formación de los profesionales de la Educación. 1ed.Santo Domingo. 2020, v. 1, p. 45-50.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KOHAN, Walter Omar. A infância da educação: o conceito devir-criança. Educação Pública, Rio de Janeiro, 1 jan. 2002. Disponível em: Revista Educação Pública (cecierj.edu.br)Acesso em: 24 set. 2022.

KRAMER, Sônia, Infância e pesquisa: opções teóricas e interações com políticas e práticas. In: ROCHA, Eloisa A. C. (Orgs.). Educação Infantil: enfoques em diálogo. Campinas: Papirus, 2011. p. 385-395.

KUHLMANN Jr, Moysés. História da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, Anped, n.14, maio/ago., 2000, p. 5-18. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782000000200002. Acesso em: 20 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782000000100002

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. In.: Revista Brasileira da Educação, n. 19, jan./fev./mar./abr., 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 jun. 2022.

MATOS, Priscila Conceição Gambale Vieira. Coordenador Pedagógico da Educação Infantil e as necessidades formativas na escola: enfrentamentos e possibilidades. 2020. 98 p. Dissertação (Mestrado em Educação: Formação de Formadores) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23110. Acesso em:15 jun. 2021.

MOTA, Georgina Lopes. A concepção de infância para educação infantil: Um estudo sobre o documento da Prefeitura de São Paulo no período de (2005-2012). 2017. 153 p. Tese (Doutorado em Psicologia da Educação) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia., PUC, São Paulo, 2017. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20109. Acesso em: 24 jun. 2021.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma práxis de participação. In_____ J. Oliveira-Formosinho, T. Kishimoto e M. Pinazza (Orgs.), Pedagogia(s) da Infância: dialogando com o passado construindo o futuro. Paulo: Artmed, 2007, p. 13-36.

PINHEIRO, Maria Margarida. Concepções de infância e de educação infantil que permeiam a prática docente. 2008. 122 p. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, Programa de Pós-Graduação em Educação, Natal, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14280. Acesso em: 22 jun.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte”. Diálogos Educacionais, v. 6, n.19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em: 15 abr. 2021.

RUIZ, Sheila Regina Brisson. A construção do espaço: dos documentos às concepções e Práticas educativas na Educação Infantil. 2015. 271 p. Tese (Doutorado em educação) Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-04122019-151556/es.php. Acesso em: 22 jul. 2021.

VILLEGAS, Margarita; BALAGUERA, Erika; GARCÍA ROZO, Marina; GONZÁLEZ, Fredy Enrique. Discurso de la Niñez Sujeto sobre la Migración Forzada. Ciencia y Sociedad, [S.L.], v. 46, n. 4, p. 49-67, 17 dez. 2021. Instituto Tecnologico de Santo Domingo (INTEC). http://dx.doi.org/10.22206/cys.2021.v46i4.pp49-67 DOI: https://doi.org/10.22206/cys.2021.v46i4.pp49-67

Published

2023-06-01

How to Cite

SILVA, R. N. dos R.; VILLEGAS, M. M. Conceptions of childhood from the perspective of early childhood education teachers: an approach to the state of knowledge. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510427, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510427. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10427. Acesso em: 21 nov. 2024.