Contributions of the teaching-extension-research indissociability with ECOSOL groups for the training of TEIHS students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510412

Keywords:

Technical Education Integrated to the High School, Teaching-extension-research tripod, Solidarity Economy, Professional Formation

Abstract

The Federal Institutes of Education, Science and Technology - FIs, offer the so-called Technical Education Integrated to the High School - TEIHS, a broad, comprehensive professional education for citizenship formation (MACHADO, 2008). The construction and organization of this type of education permeates the praxis of the teaching-extension-research tripod, being an extension capable of breaking through the walls of the institution and reaching Solidarity Economy – SE workers, for example. They are productive groups of the popular classes that will find in SE a way of producing based on specific principles. The projects developed with them are also spaces for the construction of knowledge for the students involved. We sought to discuss this experience for their professional formation from the point of view of graduates of TEIHS courses and former participants of an extension group in SE. It is a qualitative research and it was possible to perceive the importance of the effective praxis of the tripod for the professional formation of emancipatory Character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Losano de Abreu, Instituto Federal da Paraíba

Graduação e Mestrado em Economia (UFPB) e Educação Profissional (ProfEPT – IFPB), doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Educação Profissional (PPGEP – IFRN). Professora no Instituto Federal da Paraíba – IFPB/campus Guarabira, integra a coordenação do NUCAES.

Wiliane Viriato Rolim, Instituto Federal de Minas Gerais

Graduação em Filosofia (UFMG); Graduação em Letras (UFMG); Mestrado e Doutorado em Estudos Linguísticos (UFMG). Pós doutorado em Estudos da Linguagem (CEFETMG) Professora do Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG) integrante do NUCAES, do Narra-se e do NAD.

References

ANDRADE, M. M. de. Introdução à Metodologia do Trabalho Científico. 10 ed. São Paulo: Atlas, 2010.

CAIRES, V. G.; OLIVEIRA, M. A. M. Educação Profissional Brasileira: da colônia ao PNE 2014-2024. São Paulo: Ed. Vozes, 2016.

FORPROEXT. XIII FORPROEXT: Contribuições. Fórum De Pró-reitores De Extensão Ou Cargos Equivalentes Das Instituições Da Rede Federal De Educação Profissional, Científica E Tecnológica. 2015 Disponível em: https://portal1.iff.edu.br/extensao-e-cultura/arquivo/2016/xiii-forproext-contribuicoes-para-a-politica-de-extensao-da-rede-federal-de-educacao-profissional-cientifica-e-tecnologica-2015.pdf . Acesso em: 17 set. 2022.

FRIGOTTO, G. A polissemia da categoria trabalho e a batalha das ideias nas sociedades de classe. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, p. 168-194, 2009. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782009000100014. Acesso em: 02 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100014

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

GASPAROTTO, L. P. R.; BONTORIN, C. M. dos S.; ALVES, T.; FOSS, J. A. Impacto da iniciativa extensionista na comunidade local e na formação do estudante do curso técnico em massoterapia: projeto “Mãos Itinerantes – Massoterapia em eventos”. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 1, n. 14, 2018. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/7025. Acesso em: 24 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2018.7025

GUIMARÃES, G, T, D. Resignificando os labirintos da pesquisa qualitativa: exercícios práticos de análise de discurso. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015.

LORENZET, D; ANDREOLLA, F. Formação de educadores para a educação profissional: a articulação ensino-pesquisa-extensão. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica. V.1, n. 18, 2020. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/6136/pdf Acesso em: 13 jun. 2021 DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2020.6136

MOURA, D. H. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, v. 01, n. 01, p. 23-38, 2008. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/2863/1004. Acesso em: 02 jan. 2022.

PACHECO, E. Institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. In: PACHECO, E. (Org) Institutos Federais uma revolução na educação profissional e tecnológica. São Paulo: Editora Moderna Ltda, 2016. Disponível em: https://www.fundacaosantillana.org.br/wp-content/uploads/2019/12/67_Institutosfederais.pdf Acesso em: 08 jan. 2022.

PÊCHEUX, M. O Discurso: estrutura ou acontecimento. 3. Ed. Campinas (SP): Pontes, 2002.

PORTELA, J. L. Do modelo fordista às teorias da restruturação produtiva: os impactos sobre a cidadania e a formação humana. In: SOUZA, Antônio de Abreu; OLIVEIRA, Elenilce Gomes de (ORG). Educação Profissional: análise contextualizada. Fortaleza: Edições UFC, p. 43-67, 2014.

PRODANOV, C. C, FREITAS, E. C de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RAMOS, M.N. A educação da classe trabalhadora e o PNE (2014 – 2024). Revista Holos, v.6, pp 03-21, 2016. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/4982/1565 Acesso em: 08 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2016.4982

SANTOS, S. C. M. de. Saberes e espaços educativos de formação para a juventude: relatando uma experiência de extensão universitária. In: SÁ, V. C. de; SANTOS, S. C. M. dos (Org). Extensão universitária, juventude e formação: Experiência e prática educativa em espaços não escolares. Mossoró: Edições UERN, p. 57-71, 2010.

SAVIANI, D. O choque teórico da politecnia. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro: EPSJV; FIOCRUZ, v. 1, p. 131-152, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462003000100010

SINGER, P. Introdução à Economia Solidária. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2002.

VIEIRA, S. Como escrever uma tese. 6 ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

Published

2023-04-25

How to Cite

ABREU, T. L. de; ROLIM, W. V. Contributions of the teaching-extension-research indissociability with ECOSOL groups for the training of TEIHS students. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510412, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510412. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10412. Acesso em: 22 jul. 2024.