The trans girl and the lesbian girl: who's afraid of a subversive child?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.15340

Keywords:

Adultcentrism, Trans Child, Lesbianity, Childhood Sexuality, Intergenerationality.

Abstract

This article aims to consider the tension and similarity between the categories “childhood subversion” and “adultcentrism” based on two experiments with children from different empirical research fields, based on a content analysis. Given the fear that adults demonstrate towards children (Gaitán, 2024), they surprise children by speaking and/or intervening in situations that are unusual for adults. They are also capable of destroying the adult representation based on an image characterized by the prefix “in”: incomplete, incapable, immature. The stories provoke us to reflect on how, instead of being subjects of rights, girls subvert adult expectations. To this end, the article is divided into three parts: 1) the intersection between gender and childhood; 2) the presentation and contextualization of the fields of participation; 3) intergenerational implications and reflections. Finally, it is concluded that there is a need for (de)hierarchization between generations, conditioned on the end of adult fear.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Maroja Ribeiro, Universidade Federal de Goiás

Graduated in Law from PUC-Goiás (2012). Master in Human Rights from UFG (2014) and PhD in Education from PUC-Goiás (2025). She is currently a professor of Law at the Federal University of Goiás - Campus Goiás-GO.
Interest in studies focused especially on Sexual Rights; Intersectionalities; Minority Rights; Subalternities, Sociology of Childhood and Families; Children's Rights; Lesbian Parenting and Colonialities of Power and Knowledge.  

Rodrigo da Paixão Pacheco, Centro Universitário UNIFASAM

Doutor em Educação, Mestre em Serviço Social, bacharel em Administração e Direito, todos pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás)

References

AYMONE, Betina Nelsis; LOPES, Rita Sobreira. A experiência da Dupla Maternidade: Análises de Redes Sociais de Casais de Mães influenciadoras. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 24, e77634, 2024. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812024000100309 Acesso em: 25 mar. 2025.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BAZÍLIO, Luiz Cavalieri; KRAMER, Sonia. Infância, Educação e Direitos Humanos. São Paulo: Cortez, 2011.

CANEVACCI, Massimo. Dialética da família: gênese, estrutura e dinâmica de uma instituição repressiva. São Paulo: Brasiliense, 1985.

EINSENBERG, Nancy. Infancia y conductas de ayuda. Madrid: Morata, 1999.

FERNANDES, Natália. Infâncias, direitos e participação – representações, práticas e poderes. Porto: Edições Afrontamento, 2009.

GAITÁN, Lourdes. Entrevista. Madri. 8 fevereiro. 2024.

GARCIA, Marcos Roberto Vieira; WOLF, André Guimarães; OLIVEIRA, Eliane Vieira. “Não podemos falhar”: a busca pela normalidade em famílias homoparentais. In: GROSSI, Miriam; UZIEL, Anna Paula; MELLO, Luiz (org.). Conjugalidades, parentalidades e identidades lésbicas, gays e travestis. Rio de Janeiro: Garamond, 2007. p. 277-299.

GONZÁLEZ, María del Mar et al.. Dinámicas familiares, organización de la vida cotidiana y desarrollo infantil y adolescente en famílias homoparentales. Andalucía: Consejería del Defensor del Menor de la Comunidad de Madrid, 2002.

hooks, bell. Tudo sobre o amor. São Paulo: Elefante, 2021.

MACHADO, Angelita Maria; SALVA, Sueli. Ser menino e ser menina em uma turma de crianças de multidade no contexto da Educação Infantil: diálogos sobre identidade de gênero. Educação e Formação, v. 9, p. e11961, 2024. DOI: 10.25053/redufor.v9.e11961. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11961. Acesso em: 24 mar. 2025.

MAROJA, Daniela. Entre a dor e o amor: Parentalidades lésbicas, cidadania íntima e sociabilidades infantis na Educação. 261 p. Tese. (Doutorado em Educação). Escola de Formação de Professores e Humanidades, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2024. Acesso em: 29 mar. [Ainda não disponível].

MARCHI, Rita de Cássia. Gênero, infância e relações de poder: interrogações epistemológicas. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 37, p. 387–406, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8645026. Acesso em: 24 mar. 2025

MEIRIEU, Phillipe. Frankstein educador. Buenos Aires: La Plata, 1998.

MELLO, Luiz. Novas famílias: conjugalidade homossexual no Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Garamond, 2005.

NASCIMENTO, Verônica Pereira do; SOBRAL, Catarina; CARVALHO, Carolina. Percepções sobre os direitos da criança: um estudo no primeiro ciclo em Portugal. Educação e Formação., v. 7, p. e8122, 2022. DOI: 10.25053/redufor.v7.e8122. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8122. Acesso em: 24 mar. 2025.

PACHECO, Rodrigo da Paixão. Com os olhos de criança: diversidade e diferenças demarcando os modos de ver o mundo. 239 p. Tese. (Doutorado em Educação) - Escola de Formação de Professores e Humanidades, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2024. Disponível em: https://tede2.pucgoias.edu.br/browse?type=author&value=Pacheco%2C+Rodrigo+da+Paix%C3%A3o

Published

2025-09-09

How to Cite

RIBEIRO, D. M.; PACHECO, R. da P. The trans girl and the lesbian girl: who’s afraid of a subversive child?. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. 15340, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.15340. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15340. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Estudos Trans e Cuir: intersecções e diálogos