The past in the present: the Dictatorship Military in the educational context among sensitive topics
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e13824Keywords:
Military Dictatorship, Human Rights, Teaching History, Playful memories, Sensitive TopicsAbstract
The Military Dictatorship in Brazil is a sensitive subject, especially in the educational context, due to the intentional erasure of evidence and memories dating back to the events of that period. Conservative groups tend to disqualify humanities disciplines with frivolous attacks that have no scientific basis. They suggest historical revisionism without a theoretical and/or epistemological basis to structure a reflexive critical analysis of the facts. The aim of this article is to contribute to studies on the subject, as well as to highlight the importance of humanities teachers in strengthening educational practice around human rights by establishing critical reflections on themes such as the Dictatorship, an event that seemed to have been overcome by time, but which still remains in the shadows in the present. To this end, we will establish dialogues with Reinhart Koselleck, Maria Lígia Coelho Prado, Rodrigo Patto Sá Motta (2021), the Brazilian Constitution of 1988 and the Declaration of Human Rights (1948).
Downloads
References
ALBERTI, Verena. O professor de história e o ensino de questões sensíveis e controversas. Palestra proferida no IV Colóquio Nacional História Cultural e Sensibilidades. Centro de Ensino Superior do Seridó (Ceres) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), em Caicó (RN), de 17 a 21 de novembro de 2014.
ASSIS, Denise. Cláudio Guerra: matar e queimar. Curitiba: Editora Kotter, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio – BNCC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 ago. 2022.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB, Lei nº 9.394/1996, de 20 de dezembro de 1996.
CORRÊA, Marcos Sá. 1964 visto e comentado pela Casa Branca. Porto Alegre: L&PM, 1977.
DIÓGENES, Maria do Socorro. Amor, Luta e Luto: no tempo da Ditadura. São Paulo: Ateliê Editorial, 2020.
FERREIRA, Jorge; GOMES, Ângela de Castro. 1964: o Golpe que derrubou um presidente, pôs fim ao regime democrático e instituiu a ditadura no Brasil. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2023.
FICO, Carlos. Além do Golpe: versões e controvérsias sobre 1964 e a ditadura militar. Rio de Janeiro: Record, 2014.
FICO, Carlos. O Golpe de 1964: momentos decisivos. Rio de Janeiro: FGV, 2014.
GASPARI, Elio. A ditadura acabada. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2016, Liv. 5.
HARTOG, François. Regime de Historicidade: presenteísmo e experiencias do tempo. São Paulo: Autêntica, 2013.
JUPIARA, Aloy; OTÁVIO, Chico. Os porões da contravenção jogo do bicho e ditadura militar: a história da aliança que profissionalizou o crime organizado. Record, 2015.
KILOMBA, Grada. Prefácio. In: FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Trad. Sebastião Nascimento. São Paulo: Ubu, 2020.
MEDEIROS, Risalva Ferreira Nunes de et al. Entre Imagens e Letras: a memória da redemocratização do Brasil, a partir das fotografias dos livros didáticos de história. Revista Pemo, v. 04, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7336. Acesso em: 23 ago. 2024.
MOTTA, Marly. Apresentação. In: FERREIRA, Jorge; GOMES, Ângela de Castro. 1964: o Golpe que derrubou um presidente, pôs fim ao regime democrático e instituiu a ditadura no Brasil. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2023.
MOTTA, Rodrigo Patto Sá. Passados Presentes: O golpe de 1964 a Ditadura Militar. Zahar, 2021.
NAPOLITANO, Marcos. Negacionismo e revisionismo histórico no século XXI. In: PINSKY, Jaime; PINSKY, Carla Bassanezi. Novos combates pela História: Desafios Ensino. São Paulo: Editora Contexto, 2021, p. 85-114.
NAPOLITANO, Marcos. 1964: História do regime militar brasileiro. São Paulo: Editora Contexto, 2024.
PAULA, Elenice; ZALUSKI, Jorge Luiz. Gênero, interseccionalidade e ensino de história Revista Pemo, Fortaleza, v. 4, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo
/article/view/9167. Acesso em: 23 ago. 2024.
PRADO, Maria Lígia Coelho. Defesa do ensino de História nas escolas. In: PINSKY, Jaime; PINSKY, Carla Bassanezi. Novos combates pela História: Desafios Ensino. São Paulo: Editora Contexto, 2021, p. 51-84.
REINA, Eduardo. Cativeiros sem fim: As histórias dos bebês, crianças e adolescentes sequestrados pela ditadura militar no Brasil. Alameda Editorial, 2019.
REINHART, Koselleck. Futuro do Passado: contribuição semântica dos tempos históricos. Contraponto, 2006.
RICOEUR, Paul. História, memória e esquecimento. Budapeste, 8 de março de 2003. Conferência Internacional: Haunting Memories? History in Europe after Authoritarianism. Disponível em: https://www.uc.pt/fluc/uidief/textos_ricoeur. Acesso em: jul./2024.
RODRIGUEZ, Sérgio Aldo; BERLINK, Manoel Tosta (orgs.). Psicanálise de sistemas sociais. São Paulo: Editora Escuta, 1988.
RÜSEN, Jörn. Reconstrução do passado. Brasília: Editora UnB, 2007.
SCHWARCZ, Lilia Moritz; STARLING, Heloísa Murgel. Brasil: Uma Biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
SERBIN, Kenneth P. Diálogos na sombra: bispos e militares, tortura e justiça social na ditadura. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
OLIVEIRA; D. J.; REIS, M|. B. F. (orgs.). Educação e Formação de Professores: perspectivas interdisciplinares. Goiânia: Scotti, 2023.
VILLA, Marco Antônio. Ditadura à brasileira: 1964-1985 A ditadura golpeada à esquerda e à direita. São Paulo: Leya, 2014. Acesso em: 25 mar. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cleusa Teixeira de Sousa, Maria Dailza da Conceição Fagundes (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.