Linear Diophantine Equations: historical aspects and contributions in teaching and learning processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i33.11186

Keywords:

Linear Diophantine Equations, Historical Aspects, Teaching and learning

Abstract

In studies of algebraic equations, it is common for students to have difficulties in understanding the concept studied, as well as its historical aspects. In the field of Number Theory, the study of Linear Diophantine Equations emerges, that are present in the trajectory of Mathematics teachers,

both in teaching and in the classroom, emphasizing the importance of Algebraic Education in Basic Education. Like this, the present study aims to discuss historical aspects of the Linear Diophantine Equations within the scope of the main mathematicians who contributed to the development of the concept, as well as understanding how this concept is evidenced in Brazilian scientific articles in educational processes. The Linear Diophantine Equations of two variables,  and , are of the form , with a, b and c integers, whose solutions are also integers.  For the development of this work, qualitative bibliographical research was used; the survey of studies took place on the Capes Periodicals Portal, in which the term “Linear Diophantine Equations” was inserted, as a descriptor. 15 scientific articles were mapped. It was concluded that the research indicates the thematic units: problem situations in Basic Education and Higher Education, Initial and Continuing Training of Teachers and application of the method to the Financial Market. Furthermore, the importance of Mathematics teachers is highlighted, to know and understand the history of Linear Diophantine Equations, to understand the difficulties faced by mathematicians themselves in developing the concept, which had at its core the social context, economic and cultural of each era.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maurício José Nascimento Macêdo, Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE)

Possui graduação em LICENCIATURA EM MATEMÁTICA pelo INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO CEARA (2018) e Mestrado em Matemática - PROFMAT (2019-2022) pela Universidade Federal do Cariri - UFCA. Foi professor substituto do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE campus Iguatu; Foi Professor de Matemática do Centro de Formação Educacional e Profissional de Várzea Alegre (sem vinculo empregatício); Foi professor da rede pública municipal de ensino de Quixelô-CE e atualmente é professor de Matemática da rede estadual do Ceará (SEDUC-CE). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Ensino de Matemática Básica e Superior, atuando principalmente: ensino médio técnico e integrado nos cursos: Integrados em Agropecuária e Agroindústria; e superior nos cursos: Licenciatura em Geografia, Licenciatura em Pedagogia; Bacharelado em Administração e Especialização em Psicopedagogia.

Mikaelle Barboza Cardoso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) - Campus Canindé

Graduada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) em Licenciatura em Matemática. Especialista em Ensino de Matemática (UECE), Mestre em Educação (UECE) com ênfase na Formação de Professores e doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual (núcleo Formação de Professores de Ciências e Matemática). Atualmente é professora do Instituto Federal do Ceará (IFCE - 2017), campus Canindé, lecionando as disciplinas de Matemática e Educação Matemática nos cursos Técnicos, Tecnológicos e graduações. É membro do Grupo de Pesquisa Matemática e Ensino (UECE-MAES) e suas áreas de estudo são: ensino e aprendizagem de Matemática, formação de professores, representações semióticas, lesson study.

References

BEMM, Laerte; CARDOSO, Vinicius Bomfim; BEMM, Priscila Costa Ferreira de Jesus. Soluções de equações diofantinas com coeficientes nos inteiros gaussianos por meio de planilhas eletrônicas. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, v. 6, n. 2, p. e4004-e4004, 2020.

BONFIM, Delfim Dias; NOVAES, Gilmar Pires. Frações Contínuas, Determinantes e Equações Diofantinas Lineares. Ciência e Natura, v. 37, p. 95-102, 2015.

BOYER, Carl B; MERZBACH, Uta C. História da Matemática. 3. ed. São Paulo: Blucher, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

DOUMBIA, Cheick Oumar; CARVALHO, Geciara da Silva; ALMOULOUD, Saddo Ag. Algumas técnicas de resolução das equações diofantinas do primeiro grau a duas incógnitas em Z. TANGRAM-Revista de Educação Matemática, v. 3, n. 2, p. 102-126, 2020.

DANTAS, Joice de Andrade; FOSSA, John A. O Primeiro Trabalho de Euler sobre Equações Diofantinas. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA, 9., 2011, Natal. Anais... Aracaju: Sbhm, 2011. p. 1 - 9.

DARELA, Eliane; CARDOSO, Marleide Coan; ROSA, Rosana Camilo da. História da Matemática. 3. ed. Palhoça: Unisulvirtual, 2011.

DARIO, Ronie Peterson. Equações diofantinas e alocação otimizada de recursos financeiros de pequenos investidores no mercado acionário brasileiro. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, v. 8, n. 1, p. e3007-e3007, 2022.

EVES, Howard. Introdução à história da matemática. 5. ed. São Paulo. Editora da Unicamp, 2011.

FERREIRA, Hugo Brener Oliveira; DOMINGUES, José Sérgio. Equações diofantinas lineares: fundamentação matemática e um algoritmo de resolução. ForScience, v. 1, n. 1, p. 22-32, 2013.

FILHO, Egidio Costa; RODRIGUES, Márcio Lúcio; FERRI, Orlando Eduardo da Silva. Técnicas para resolução de equações diofantinas lineares. Professor de Matemática. SBM, v.10, n.1, 2022.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Ufrs, 2009.

GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa tipos fundamentais. Rae, São Paulo, v. 35, n. 3, p.20-29, jun. 1995.

GRAY, Jeremy. The Hilbert Challenge. Oxford University Press, USA, 2000.

NETO, Antônio C. M., Teoria dos Números. 2. ed. Tópicos de Matemática Elementar. Rio de Janeiro. SBM, 2013.

POMMER, Wagner Marcelo; POMMER, Clarice P. C. Retroz. Equações Diofantinas Lineares: um viés histórico-epistemológico como recurso para introduzir diferentes estratégias de resolução de problemas. REnCiMa, São Paulo, v. 3, n. 1, p.28-43, jun/jul. 2012.

POMMER, Wagner Marcelo; POMMER, Clarice Peres Carvalho Retroz. Equações Diofantinas Lineares no Ensino Médio: um tema mobilizador de estratégias aritmética & algébricas. Cadernos da Pedagogia, v. 6, n. 12, 2013.

POMMER, Wagner Marcelo. As Equações Diofantinas Lineares e o novo Ensino Médio. Boletim GEPEM, n. 58, p. 51-70, 2011b.

POMMER, Wagner Marcelo. Equações Diofantinas Lineares: um tema articulador de estratégias no ensino de Matemática Elementar. Re-vista, v. 21, n. 1, p. 145-157, 2014.

POMMER, Wagner Marcelo. Os usos flexíveis do conceito de variável na Educação Básica: Um estudo envolvendo as Equações Diofantinas Lineares. Ciência e Natura, v. 37, n. 3, p. 356-364, 2015.

POMMER, Wagner Marcelo. Transição Aritmética & Álgebra: Contribuições da temática das Equações Diofantinas Lineares. 2011a.

SAVÓIS, Josias Neubert; FREITAS, Daiane. Método para resolver equações diofantinas com coeficientes no conjunto dos números racionais. Ciência e Natura, Santa Maria, v. 37, n.3, Ed. Especial PROFMAT, 2015, p. 47 – 57.

SILVA, Diego Adriano; BRITO, Arnaldo Silva; SOUSA, Valdirene Gomes de. Equações Diofantinas Lineares: um estudo com estudantes do 1º ano do Ensino Médio. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, v. 6, n. 2, p. e2009-e2009, 2020.

TSUKIMOTO, Edson Tiharu. Uma prova da insolubilidade do Décimo Problema de Hilbert e relações com complexidade de algoritmos. 2000. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/45/45131/tde-20210729-115809/. Acesso em: 27 jul. 2023.

VANSAN, Alexandre Hungaro. Equações Diofantinas: um projeto para a sala de aula e o uso do GeoGebra. Ciência e Natura, v. 37, 2015.

Published

2025-01-04

How to Cite

MACÊDO, M. J. N.; CARDOSO, M. B. Linear Diophantine Equations: historical aspects and contributions in teaching and learning processes . Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 12, n. 34, p. 1–15, 2025. DOI: 10.30938/bocehm.v11i33.11186. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/11186. Acesso em: 15 jan. 2025.