Analysis of biology textbooks: are they suitable for preparing students for the ENEM?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15016

Keywords:

Textbooks, Biology Teaching, National High School Exam, Common National Curriculum Base.

Abstract

This study aimed to analyze Biology Textbooks in light of possible similarities between the content covered and the ENEM questions. For this purpose, a qualitative research was carried out, based on the Discursive Textual Analysis (DTA) methodology. The object of this research was 29 ENEM questions, present in the 2018 to 2023 exams, about the theme “molecules, cells and tissues”, in addition to two collections of Textbooks approved by the PLND (2018 and 2021). Among the results, it is worth highlighting that the analyzed textbooks present a non-illuminating approach for most of the questions analyzed, even in the collection updated with the National Common Curricular Base (BNCC), it was still possible to verify the presence of terms in the ENEM exam questions that are not addressed in the textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Clara Alves Pereira, Universidade Estadual de Santa Cruz

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2024).

Miguel Guilhermino de Archanjo Junior, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutor em Educação Científica e Formação de Professores pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores (PPGECFP-UESB/Jequié-BA);

References

ASSESSORIA DE COMUNICAÇÃO SOCIAL DO INEP. 3,9 milhões estão inscritos no Enem 2023. Brasília, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/enem/3-9-milhoes-estao-inscritos-no-enem-2023. Acesso em: nov. 2023.

CESTARO, D. C.; KLEINKE, M. U.; ALLE, L. F. Uma análise do desempenho dos participantes e do conteúdo abordado em itens de genética e biologia evolutiva do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): implicações curriculares. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 25, n. 3, p. 503–536, 2020. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p503.

CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n3/a12v30n3.pdf. Acesso em: nov. 2023.

DE CASTRO, Maria Helena Guimarães; TIEZZI, Sergio. A reforma do ensino médio e a implantação do Enem no Brasil. Desafios, Brasília, v. 65, n. 11, p. 131-132, 2004.

FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO (FNDE). Escolha PNLD 2021 – Objeto 3 – Obras de formação continuada. Brasília, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro/pnld/guia-do-livro-didatico/escolha-pnld-2021-objeto-3-2013-obras-de-formacao-continuada. Acesso em: nov. 2023.

LEITE, Vinicius Souza Magalhães; MEIRELLES, Rosane Moreira Silva de. O ensino de Botânica na Base Nacional Comum Curricular: construções, acepções, significados e sentidos. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 213-230, nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e91420. Acesso em: 16 jun. 2024.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MEIRELLES, Rosane Moreira Silva de; LEAL, Cristianni Antunes. Análise do itinerário formativo ‘Ciências da Natureza e suas Tecnologias’ no Novo Ensino Médio. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 13., 2021. Anais [...]. Salvador: ABRAPEC, 2021. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2021/TRABALHO_COMPLETO_EV155_MD1_SA111_ID351_25072021141238.pdf. Acesso em: 16 jun. 2024.

SILVA, M. A. A fetichização do livro didático no Brasil. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 3, p. 806-817, 2012.

SILVEIRA, Fernando Lang; BARBOSA, Márcia Cristina Bernardes; SILVA, Roberto. Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): uma análise crítica. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 1-13, jan./mar. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11173710001. Acesso em: nov. 2023.

SOUZA, Juliana Fátima Jansen Zanzarini; FRACARO, Flávia Andréia; BOMFIM, Darcy Alves. Análise da relação dos conteúdos propostos nos livros didáticos de Biologia do triênio 2015-2017 com os itens abordados pelo ENEM. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, nov. 2021.

STADLER, João Paulo; GONÇALVES, Fabiana Roberta; HUSSEIN, Silva. O perfil das questões de ciências naturais do novo Enem: interdisciplinaridade ou contextualização? Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 2, p. 421-438, abr./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170020007. Acesso em: dez. 2023.

VASCONCELOS, S. D.; SOUTO, E. O livro didático de ciências no ensino fundamental: proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 1, p. 93-104, 2003. DOI: 10.1590/S1516-73132003000100008.

Published

2025-11-21

How to Cite

PEREIRA, M. C. A.; ARCHANJO JUNIOR, M. G. de. Analysis of biology textbooks: are they suitable for preparing students for the ENEM?. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15016, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15016. Acesso em: 5 dec. 2025.