Transforming habits: pedagogical workshop in chemistry teaching on smoking addiction
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e13892Keywords:
Pedagogical workshop, Teaching Chemistry, Teaching and learningAbstract
Chemistry teaching in the Brazilian educational system reveals a growing gap, making the urgency for reforms and updates evident. Faced with this situation, the methodological approach of contextualized teaching emerged. Teaching workshops suggest that teaching occurs in a situated manner, presenting a dynamic and interactive learning space, where students do not absorb information passively, but actively participate in the knowledge construction process. This article aims to explore the effectiveness of a pedagogical approach that uses a generative theme to discuss the implications of nicotine chemistry, both in traditional cigarettes and electronic devices, with the aim of sparking critical reflection on the implications of smoking, enabling students to become agents of change in society, disseminating knowledge and positively influencing those around them.
Downloads
References
AGUIAR, Marcia de Medeiros; SILVA, Arthur Pedro Morais da. Oficinas educativas como metodologia no processo ensino-aprendizagem: construção e práticas. Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora, v. 11, n. 2, p. 1, 2021.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo; ALVES, Leonir Pessate. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. ALVES, Leonir Pessate. (org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3. ed. Joinville: Univille, 2004. p. 67-100.
ARRIGO, Viviane; DE SOUZA, Miriam Cristina Covre; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias. Elementos caracterizadores de ingresso e evasão em um curso de licenciatura em química. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 243-262, 2017.
AULER, Décio. Alfabetização Científico-Tecnológica: um novo “paradigma”? Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 68-83, mar. 2003.
CHIZZOTTI, Antonio. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Minho, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003.
CLEOPHAS, Maria das Graças; BEDIN, Everton. Professores, vamos escapar da sala? usando o escape room como ferramenta didática no ensino de química. Revista Exitus, Santarém, n. 13, p. 23, 2023.
COSTA, Jaqueline de Morais; PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel. O ensino por meio de temas-geradores: a educação pensada de forma contextualizada, problematizada e interdisciplinar. Imagens da Educação, Maringá, v. 3, n. 2, p. 37-44, 2013.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: Didática e Prática de Ensino. Revista Interdisciplinaridade, São Paulo, n. 6, p. 9-17, 2015.
FERREIRA, L. T. G. N.; ALVARENGA, Luciano Lewandoski; EVANGELISTA, Fábio Lombardo. Um diálogo entre a tríade rogeriana e o sociointeracionismo de Vygotsky no ensino da conservação da energia mecânica. Revista do Professor de Física, Brasília, v. 5, n. 1, p. 1-8, 2021.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 27. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.
GALESKI, Helena da Rosa; BEDIN, Everton. Oficina pedagógica formativa e a transição pelos níveis macroscópico, simbólico e microscópico. Revista Intersaberes, Curitiba, p. 1-26, v. 19, e24tl4003-e24tl4003, 2024.
KURZ, Débora Luana; STOCKMANNS, Betina; BEDIN, Everton. Metodología y Contextualización Dicumba en la Enseñanza de la Química. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, Bogotá, v. 17, n. 2, p. 1-16, 2022.
LIMA, Maria Socorro Lucena; PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis pedagógica, Catalão, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2006.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2004.
PIRES, Marília Freitas. Multidisciplinaridade, Interdisciplinaridade e Transdisciplinaridade no Ensino. Interface – Comunic, Saúde, Educ. v. 2, p. 173,182, 1998.
PRECIOSO, José Alberto. Não fumar é o que está a dar. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1999.
RÉDUA, Laís de Souza; KATO, Danilo Seithi. Oficinas pedagógicas na formação inicial de professores de Ciências e Biologia: espaço para formação intercultural. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, e20001, p. 1-19, 2020.
ROSEMBERG, Fúlvia. Organizações multilaterais, estado e políticas de educação infantil: history repeats. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n. 115, p. 25-63, mar. 2002.
SANTOS, Keule, Richele Alves dos; NETO, Célio Diniz Machado. Prevalência de tabagismo e nível de dependência de nicotina entre universitários da área da saúde. Rev. Multi. Sert., Serra Talhada, v. 5, n. 2, p. 260-266, abr.-jun. 2023.
SZKLO, André Salem; MENDES, Felipe Lacerda; CAVALCANTE, Tânia Maria; VIEGAS, João Ricardo. Interferência da indústria do tabaco no Brasil: a necessidade do ajuste de contas. Revista Brasileira de Cancerologia, Rio de Janeiro, v. 66, n. 2, p. 1-10, 2020.
VIEIRA, Elaine; VOLQUIND, Léa. Oficinas de ensino: o quê? por quê? como? Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.
WARTHA, Edson José; SILVA, Erivanildo Lopes da; BEJARANO, Nelson Rui Ribas Cotidiano e contextualização no ensino de Química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 35, n. 2, 84-9, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khawanny Nathaly Chagas de Sousa, Dieison Prestes da Silveira, Everton Bedin (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.