Internationalization of the chemistry degree curriculum: a systematic look at the literature review
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e13832Keywords:
Internationalization of the Curriculum, Internationalization of Higher Education, Degree Course in ChemistryAbstract
This article is an excerpt from a doctoral research that aims to analyze the internationalization of the chemistry degree curriculum. Grounded in authors such as Abba (2018), Leask (2015, 2021) and Morosini (2018), this research was constructed based on the descriptors Internationalization of the Curriculum, Internationalization of Higher Education and Degree Course in Chemistry in order to identify in the main databases and digital repositories the works related to the theme in question. In this sense, it has as methodology the systematic literature review, presenting a quantitative-qualitative approach. Based on the research findings, 229 works were found, dating from the period between 1973-2022 and, of these, only one research is directly linked to the four descriptors mentioned above and 38 works are indirectly connected to at least one descriptor, evidencing that the theme is little explored and the real need to systematize and publicize the information found.
Downloads
References
ALVES, Suiane Costa; ABBA, Maria Julieta. Internacionalização do Currículo de Ciências da Natureza: uma breve análise a partir da revisão de literatura. In: OLIVEIRA, Arusha Kelly Carvalho de et al. (org.). Literatura popular: memórias e resistências. Fortaleza: Editora Imprece, 2022. v. 7. p. 391-401.
ALVES, Suiane Costa. Educação Ambiental e Interdisciplinaridade: proposta pedagógica de práticas laboratoriais no componente curricular de química. 1. ed. Recife: Even3 Publicações, 2021. E-book. Disponível em: https://publicacoes.even3.com.br
/book/educacao-ambiental-e-interdisciplinaridade-459425. Acesso em: 21 mar. 2023.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977. Documento em PDF. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7684991/mod_resource/
content/1/BARDlN__L._1977._Analise_de_conteudo._Lisboa__edicoes__70__225.20191102-5693-11evk0e-with-cover-page-v2.pdf. Acesso em: 15 maio 2024.
BELTRAN, N. O.; CISCATO, C. A. M. Química. São Paulo: Editora Cortez, 1991.
BENEITONE, Pablo. Un modelo para analizar la internacionalización del currículo en las universidades. In: LEASK, Betty et al. (org.). Reimaginar la internacionalización del currículo: mejores prácticas y possibilidades prometedoras. 1. ed. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 2021. p. 59-90.
CENTRO DE ESTUDOS INTERNACIONAIS EM EDUCAÇÃO (CEIE). Atividades. São Leopoldo: CEIE, 2023. Disponível em: http://www.unisinos.br/ceie/atividades/. Acesso em: 21 fev. 2023.
CONSEJO LATINOAMERICANO DE CIENCIAS SOCIALES (CLACSO). Buenos Aires, 2022. Disponível em: https://www.clacso.org/. Acesso em: 9 jun. 2022.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Missão e objetivos. Brasília, DF: CAPES, 2022a. Disponível em: https://www-periodicos-capes-gov-br.ezl.periodicos.capes.gov.br/index.php/sobre/missao-e-objetivos.html. Acesso em: 9 jun. 2022.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Acesso CAFe. Brasília, DF: CAPES, 2022b. Disponível em: https://www-periodicos-capes-gov-br.ezl.periodicos.capes.gov.br/index.php/acesso-cafe.html. Acesso em: 9 jun. 2022.
CRUZ, Fabielle Rocha; FERREIRA, Jacques de Lima. Estudos de revisão em Educação: estado da arte e revisão sistemática. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 30, e11512, p. 1-15, 2023. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/11512. Acesso em: 9 jun. 2024.
ELSEVIER. Dados do Scopus. [S. l.]: Elsevier, 2022. Disponível em: https://www.elsevier.com/pt-br/products/scopus/data. Acesso em: 11 jun. 2022.
INSTITUTE OF EDUCATION SCIENCES (IES). Department of Education. National Center for Education Evaluation and Regional Assistance (NCEE). What is ERIC? Washington: IES, 2022. Disponível em: https://ies.ed.gov/ncee/projects/eric.asp. Acesso em: 9 jun. 2022.
INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA (IBICT). Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). Brasília, DF: IBICT, 2022. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/. Acesso em: 9 jun. 2022.
KNIGHT, Jane. Internacionalização da educação superior: conceitos, tendências e desafios. São Leopoldo: Oikos, 2020.
LEASK, Betty. Internationalizing the curriculum. United States: British Library, 2015.
LEASK, Betty. Reimaginar las mejores prácticas en la internacionalización del currículo. LEASK, Betty et al. (org.). Reimaginar la internacionalización del currículo: mejores prácticas y posibilidades prometedoras. 1. ed. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 2021. p. 21-58.
MARIANO CARVALHO, Yuri. Do velho ao novo: a revisão de literatura como método de fazer ciência. Revista Thema, Pelotas, v. 16, n. 4, p. 913-928, 2020. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1328. Acesso em: 13 jun. 2024.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2013.
MOROSINI, Marília Costa. Internacionalização do currículo: produção em organismos multilaterais. Revista Roteiro, [s. l.], v. 43, n. 1, jan./abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090. Acesso em: 27 mar. 2024.
NAZARETH, Camila Cristine Gomes. Revisão de Literatura e Revisão Sistemática: uma análise objetiva. Revista Fluminense de Odontologia, Ano XXVII, n. 55, jan.-jul., 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ijosd/article/view/43132. Acesso em: 31 jul. 2024.
RED DE INVESTIGADORES Y GESTORES EN INTERNACIONALIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR DE AMÉRICA LATINA (REDALINT). [S. l.]: REDALINT, 2022. Disponível em: https://acervo.redalint.org/. Acesso em: 10 jun. 2022.
SCIENTIFIC ELECTRONIC LIBRARY ONLINE (SCIELO). São Paulo: SciELO, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/. Acesso em: 14 jun. 2022.
SILVA JÚNIOR, Clóvis Reis da. A formação inicial de professores de química e a internacionalização do ensino superior no Brasil. 2017. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Faculdade de Ciências, Filosofia e Letras, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2017. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/59/59140/tde-29032018-114210/pt-br.php. Acesso em: 8 dez. 2022.
SOUZA, Luciana Gonçalves Silva; AGANETTE, Elisângela Cristina. Repositórios digitais confiáveis: uma revisão da literatura nacional e internacional publicada em periódicos científicos. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 30, n. 1, p. 1-20, jan.-mar., 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/45426. Acesso em: 10 jun. 2024.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Suiane Costa Alves, Maria Julieta Abba (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.