Internationalization of the chemistry degree curriculum: a systematic look at the literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e13832

Keywords:

Internationalization of the Curriculum, Internationalization of Higher Education, Degree Course in Chemistry

Abstract

This article is an excerpt from a doctoral research that aims to analyze the internationalization of the chemistry degree curriculum. Grounded in authors such as Abba (2018), Leask (2015, 2021) and Morosini (2018), this research was constructed based on the descriptors Internationalization of the Curriculum, Internationalization of Higher Education and Degree Course in Chemistry in order to identify in the main databases and digital repositories the works related to the theme in question. In this sense, it has as methodology the systematic literature review, presenting a quantitative-qualitative approach. Based on the research findings, 229 works were found, dating from the period between 1973-2022 and, of these, only one research is directly linked to the four descriptors mentioned above and 38 works are indirectly connected to at least one descriptor, evidencing that the theme is little explored and the real need to systematize and publicize the information found.

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Author Biographies

Suiane Costa Alves, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Graduada em Química pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutoranda em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Linha de Pesquisa História, Políticas e Gestão da Educação. Integrante do Grupo de Pesquisa Centro de Estudos Internacionais em Educação (CEIE). Integrante do Grupo de Pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação Humana (GPOSSHE-UECE). Cursando Diplomatura en Gestión de la Internacionalización Universitaria Latinoamericana por la Universidad Nacional del Comahue - Argentina. Professora de Metodologia do Ensino de Química da UFC/UAB e da Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC). Possui experiência na área de Educação, com ênfase em formação de professores e desenvolvimento de projetos. Atua nos seguintes temas: educação ambiental, ensino de química, formação docente, internacionalização do currículo e metodologias educacionais.

Maria Julieta Abba, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutora em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); foi bolsista do PEC-PG da CAPES durante toda a realização do curso (2014-2018) na linha de pesquisa Educação, História e Políticas. Possui Mestrado em Políticas e Administração da Educação (2012) pela Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF), e graduação no curso Licenciatura em Relações Internacionais (2005) pela Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNCPBA). Realizou estágio de pós-doutorado em educação na Unisinos com bolsa DOCFIX da CAPES/FAPERGS. É professora e pesquisadora do PPG em Educação na Unisinos, na linha de pesquisa História, Políticas e Gestão da Educação. É docente do Diplomado "Gestión de la Internacionalización Universitaria Latinoamericana" da Universidade Nacional de Comahue (Uncoma/Argentina). Membro do Grupo de Pesquisa "Educação e pesquisa na América Latina: convergências teóricas e metodológicas" (UCS/CNPq) e do Núcleo de Estudos de Políticas Públicas "Elza de Andrade Oliveira" (NEPPS/UNESP/CNPq). Desenvolve pesquisas vinculadas à temática da internacionalização da educação superior, educação comparada, cidadania global, políticas públicas, integração regional, interculturalidade e estudos (des)coloniais. É responsável pelo Centro de Estudos Internacionais em Educação (CEIE) da UNISINOS e Vice-coordenadora da Cátedra UNESCO Educação em Cidadania Global e Justiça Socioambiental. Integra a comissão editorial da revista Educação Unisinos (A2) e o corpo editorial da Revista REDALINT Universidad, Internacionalización e Integración Regional (Argentina).

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Published

2025-02-05

How to Cite

ALVES, S. C.; ABBA, M. J. Internationalization of the chemistry degree curriculum: a systematic look at the literature review. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e13832, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e13832. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13832. Acesso em: 5 jun. 2025.