Local History teaching at UERN: a curricular investigation of the History Degree course (2013-2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.7091

Keywords:

History teaching, History of Education, Teacher Training

Abstract

This article aims to understand the space of Local History in the process of training students of the History Degree course of the State University of Rio Grande do Norte. The research adopts the statistical methodology and content analysis as research tools of the curriculum of the academic institution that regulates the teaching of Local History. Thus, this communication is included in the context of the History of Education, seeking to understand the conceptual, methodological, and pedagogical structures that underlie the standardization of local history in Rio Grande do Norte and its relationship with teacher-practice training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel Costa de Souza, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEDUC). Licenciado em História.

References

BARROS, José D’Assunção. O lugar da história local na expansão dos campos históricos. In: OLIVEIRA, Ana Maria Carvalho dos Santos; REIS, Isabel Cristina Ferreira dos (Org.). História Regional e Local: discussões e práticas. Salvador: Quarteto, 2010. P.229-230.

BITTENCOURT, Circe M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008.

COHEN, Daniel J.; ROSENZWEIG, Roy. Digital history: a guide to gathering, preserving, and presenting the past on the web. Filadélfia: Universidade da Pensilvânia, 2006.

COSTA, Aryana. História Local. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. (coord.). Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: FGV, 2019.

GRAÇA FILHO, Afonso. História, Região & Globalização. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

KERLINGER, F.N. Metodologia da pesquisa em Ciências Sociais. São Paulo: EPU/EDUSP, 2003

MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Currículo, cultura e sociedade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

NASCIMENTO, Sérgio Bandeira. A formação de professores do curso de História da Universidade Federal do Pará. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará. Belém, p.171, 2006.

QUEIRÓS, Paula; GRAÇA, Amandio. A análise de conteúdo (enquanto técnica de tratamento de informação) no âmbito da investigação qualitativa. In: MESQUITA, I; GRAÇA, A. (Org.). Investigação qualitativa em desporto. Portugal: Porto, 2013. v. 2, p. 115-149.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto Pedagógico de Curso Licenciatura em História, Mossoró, p. 1-132, 2013. Disponível em: https://www.uern.br/controledepaginas/historia-projeto-pedagogico/arquivos/1359ppc_hista%C2%B3ria_final.pdf. Acesso em 26 jun. 2021.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto Pedagógico do Curso Licenciatura em História, Mossoró, p. 1-172, 2018. Disponível em: https://www.uern.br/controledepaginas/documentos-legislacao-ensino/arquivos/0065resolucao_n0_2018_38___consepe___aprova_o_novo_projeto_pedagogico_do_curso_de_licenciatura_em_historia_campus_central.pdf. Acesso em 26 jun. 2021.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto Pedagógico do Curso Licenciatura em História, Assu, p. 1-191, 2020. Disponível em: https://www.uern.br/controledepaginas/documentos-legislacao-consepe/arquivos/5105resolucao_n0_2021_010___consepe___aprova_o_ppc_de_graduacao_em_historia_licenciatura_presencial_vinculado_ao_dhi_caa_anexo.pdf. Acesso em 26 jun. 2021.

WANLIN, Philippe. L’analyse de contenu comme méthode d’analyse qualitative d’entretiens: une comparaison entre les traitements manuels et l’utilisation de logiciels. Recherches Qualitatives, Québec, n. 3, p. 243-272, 2007.

ZLATIC, Carlos Eduardo. História regional: convergências entre o local e o global. Curitiba: Intersaberes, 2020.

Published

2021-11-09

How to Cite

SOUZA, G. C. de . Local History teaching at UERN: a curricular investigation of the History Degree course (2013-2020). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e337091, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.7091. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7091. Acesso em: 5 jul. 2024.