The historian's craft in the Digital Age: between the challenges and the potentialities produced by digital technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5597

Keywords:

History, Historical research, Historical sources, Digital Technologies

Abstract

This work discusses how the digital turn brings implications and possibilities for the application of digital technologies to the historian's craft. The research questions are what are the challenges produced by the use of digital technologies in the historian's craft? Or, what is their potential? Methodologically, a bibliographical research was carried out in Google Scholar using the keywords: "historian's craft", "digital and global history", and "historian's challenges in the digital age". The search was carried out only in Portuguese, 4 (four) articles were found, but two texts cited in the articles mapped using the descriptors were incorporated. It is concluded that the development of research in the area of Digital History and its unfoldings about what the digital culture leads to the historian, is fundamental to understand the transformations that the "Age of Connection" will enable to the historian's craft.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olivia Morais de Medeiros Neta, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui doutorado em Educação, mestrado em História e graduação em História (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. É professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e atua como professora-orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação (UFRN) e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). É defensora da escola pública e sócia da Associação Nacional de História (ANPUH), da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) e da Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação (ANPEd). Editora da Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica (ISSN 1983-0408) e History of Education in Latin America - HistELA (ISSN 2596-0113). Coordenadora do Fórum de Editores de Periódicos da Área de Educação do Norte e Nordeste (FEPAE-NNE) e representante da região Nordeste na SBHE. Tem experiência na área de Educação e História, com ênfase em história da educação, teoria e metodologia da história, historiografia e educação profissional.

Lidemberg Régis Santos Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduando no Curso de Pedagogia do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Bolsista de iniciação científica na área de história da educação.

 

References

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

EIROA, Matilde. El pasado en el presente: el conocimiento historiográfico en las fuentes digitales. Ayer: Revista de Historia Contemporánea, v. 110, n. 2, 2018.

FORTES, Alexandre; ALVIM, Leandro Guimarães Marques. Evidências, códigos e classificações: o ofício do historiador e o mundo digital. Esboços, Florianópolis, v. 27, n. 45, p. 207227, maio/ago. 2020.

LAITANO, Bruno Grigoletti. (Con)figurações do historiador em um tempo marcado pela disrupção tecnológica. Esboços, Florianópolis, v. 27, n. 45, p. 170-186, maio/ago. 2020.

LUCCHESI, Anita; SILVEIRA, Pedro Telles da; NICODEMO, Thiago Lima. Nunca fomos tão úteis. Esboços, Florianópolis, v. 27, n. 45, p. 161-169, maio/ago. 2020.

MACHADO, Ana Carolina. História digital em tempos de crise: as demandas do tempo imediato e suas implicações no trabalho dos historiadores. Aedos, Porto Alegre, v. 12, n. 26, ago. 2020.

NOIRET, Serge. História Pública Digital. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.11, n.1, p. 28-51, maio 2015.

Sobre o Google Scholar. Google Scholar, 2021. Disponível em: <https://scholar.google.com.br/intl/pt-BR/scholar/about.html>. Acesso em: 19 jul. 2021.

SOUZA, Ângelo Ricardo. Qualis Referência e o Colégio de Humanidades: disputa em aberto ou questão encerrada? Youtube, 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=_buc0m4Mv2U&lc=UgwIZKq6RebiWBEWisp4AaABAg>. Acesso em: 15 jul. 2021.

VIDAL, D.; SILVA, J. C. S. Intérpretes do passado e do presente: a arte de historiadores da educação e arquivistas. History of Education in Latin America - HistELA, v. 3, p. e20951, 19 jul. 2021.

ZANARDO, Julia. Desafios do historiador na Era Digital. Almanack. Guarulhos, n. 14, p. 303-307. 2016.

Published

2021-07-28

How to Cite

MEDEIROS NETA, O. M. de; DANTAS, L. R. S. . The historian’s craft in the Digital Age: between the challenges and the potentialities produced by digital technologies. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335597, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5597. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5597. Acesso em: 24 nov. 2024.