The historian's craft in the Digital Age: between the challenges and the potentialities produced by digital technologies
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5597Keywords:
History, Historical research, Historical sources, Digital TechnologiesAbstract
This work discusses how the digital turn brings implications and possibilities for the application of digital technologies to the historian's craft. The research questions are what are the challenges produced by the use of digital technologies in the historian's craft? Or, what is their potential? Methodologically, a bibliographical research was carried out in Google Scholar using the keywords: "historian's craft", "digital and global history", and "historian's challenges in the digital age". The search was carried out only in Portuguese, 4 (four) articles were found, but two texts cited in the articles mapped using the descriptors were incorporated. It is concluded that the development of research in the area of Digital History and its unfoldings about what the digital culture leads to the historian, is fundamental to understand the transformations that the "Age of Connection" will enable to the historian's craft.
Downloads
References
CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
EIROA, Matilde. El pasado en el presente: el conocimiento historiográfico en las fuentes digitales. Ayer: Revista de Historia Contemporánea, v. 110, n. 2, 2018.
FORTES, Alexandre; ALVIM, Leandro Guimarães Marques. Evidências, códigos e classificações: o ofício do historiador e o mundo digital. Esboços, Florianópolis, v. 27, n. 45, p. 207227, maio/ago. 2020.
LAITANO, Bruno Grigoletti. (Con)figurações do historiador em um tempo marcado pela disrupção tecnológica. Esboços, Florianópolis, v. 27, n. 45, p. 170-186, maio/ago. 2020.
LUCCHESI, Anita; SILVEIRA, Pedro Telles da; NICODEMO, Thiago Lima. Nunca fomos tão úteis. Esboços, Florianópolis, v. 27, n. 45, p. 161-169, maio/ago. 2020.
MACHADO, Ana Carolina. História digital em tempos de crise: as demandas do tempo imediato e suas implicações no trabalho dos historiadores. Aedos, Porto Alegre, v. 12, n. 26, ago. 2020.
NOIRET, Serge. História Pública Digital. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.11, n.1, p. 28-51, maio 2015.
Sobre o Google Scholar. Google Scholar, 2021. Disponível em: <https://scholar.google.com.br/intl/pt-BR/scholar/about.html>. Acesso em: 19 jul. 2021.
SOUZA, Ângelo Ricardo. Qualis Referência e o Colégio de Humanidades: disputa em aberto ou questão encerrada? Youtube, 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=_buc0m4Mv2U&lc=UgwIZKq6RebiWBEWisp4AaABAg>. Acesso em: 15 jul. 2021.
VIDAL, D.; SILVA, J. C. S. Intérpretes do passado e do presente: a arte de historiadores da educação e arquivistas. History of Education in Latin America - HistELA, v. 3, p. e20951, 19 jul. 2021.
ZANARDO, Julia. Desafios do historiador na Era Digital. Almanack. Guarulhos, n. 14, p. 303-307. 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Olivia Morais de Medeiros Neta, Lidemberg Régis Santos Dantas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.