Anísio Teixeira, full-time public school and inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5571

Keywords:

Full-Time School, Inclusive Education, Teaching

Abstract

This article will analyze the proposal for the construction of public full-time schools in intellectual production and acting as public manager for Anísio Teixeira. For the educator, this is an essential public policy to guarantee inclusive education based on universal access to quality education capable of offering comprehensive training to all individuals. In order to carry out this analysis, a qualitative study on Anísio's life and work will be adopted to understand his definitions of integral training and inclusive education, the understanding of his model of organization of the full-time public school and the exam of their experiences in the implementation of the Carneiro Leão Popular Education Center in Salvador and of the class and park schools in Brasília. In this way, it is expected to demonstrate the importance of the public performance and intellectual production of this educator for the current debates on the direction of education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Eschriqui Vieira Pinto, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Graduado em Bacharelado e Licenciatura Plena em História pela Universidade de Brasília. Especialização em Metodologia do Ensino da História e Docência e Gestão da Educação Básica na Faculdade Unyleya. Mestre em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Doutor em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Estágio Pós-Doutoral no Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Goiás - Linha de Pesquisa em Fronteiras, Interculturalidades e Ensino de História, onde desenvolve pesquisas em História da Educação e Cultura Política no Brasil. 

References

ALMEIDA, S. B. de. O pensamento de Anísio Teixeira concretizado: escola parque, paradigma escolar. In: ALMEIDA, S. B. de (Org.). Chaves para ler Anísio Teixeira. 1. ed. Salvador: EGBA; Universidade Federal da Bahia, 1990, p. 141-178.

GOUVEIA NETO, Hermano. Anísio Teixeira: educador singular. 1. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1973. 150 p.

LIMA, Hermes. Anísio Teixeira: estadista da educação. 1. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978. 212 p.

TEIXEIRA, A. S. Centro de Educação Popular. In: ABREU, J. et. al. Anísio Teixeira: pensamento e ação. 1. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1960, p. 284-291.

TEIXEIRA, Anísio Spínola. Educação é um direito. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009. 230 p.

TEIXEIRA, Anísio Spínola. Educação não é privilégio. 1. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1957. 146 p.

TEIXEIRA, Anísio Spínola. Educação no Brasil. 2. ed. São Paulo; Brasília: Companhia Editora Nacional; Instituto Nacional do Livro, 1976. 384 p.

Published

2021-06-15

How to Cite

ESCHRIQUI VIEIRA PINTO, J. Anísio Teixeira, full-time public school and inclusive education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335571, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5571. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5571. Acesso em: 22 jul. 2024.