Education coordinator: discovering the pathway to education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5551

Keywords:

Education, Education Coordinator, Rainbow

Abstract

This article was based on an analogy between the path to education, according to an education coordinator and the rainbow myth. It aimed to describe the path taken by the coordinator in the process of discovery of education, based on his/her practice, as well as to defend ideas that there are pathways to access education. Thus, a bibliographic survey on education, on the role of the education coordinator and the symbolism of the rainbow was performed. This work includes debates on the meaning of education and the pathway to education. Then, through a comparative analysis, the seven areas of learning in education for the future, from Sociologist Edgar Morin, and the seven colors of the rainbow were related. Finally, the pot of gold was associated with the knowledge acquired by each individual throughout life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edivânia Santos de Carvalho, Universidade de Salvador

Professora do ensino básico e médio. Formada em Letras com Língua Espanhola pela Universidade Estadual de Feira de Santana e Especialista em coordenação pedagógica, área esta que atuou enquanto realizava os levantamentos bibliográficos para construção do presente artigo.

References

AUGUSTO, Silvana. Desafios do coordenador pedagógico. Revista Nova Escola. ed. 192. 2006. Disponível em: http://revistaescola.abril.com.br/gestao-escolar/coordenador-pedagogico/desafios-coordenadorpedagogico-546602.shtml. Acesso em: 06 out. 2015.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2013.

CUNHA, Antonio Carlos Guerra Da. A concha e o cajado. Disponível em: http://www.caminhodesantiago.net/o-livro.html. Acesso em: 30 set. 2020.

CROMOTERAPIA. Dicionário português. Disponível em: http://dicionarioportugues.org/pt/cromoterapia. Acesso em: 04 nov. 2020.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Trad. José Carlos Eufrázio. 7. ed. Revisada. São Paulo: Cortez, 2012.

LACY, Marie Louise. O poder das cores no equilíbrio dos ambientes. São Paulo: Editora Pensamento- Cultrix LTDA, 2013.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2. ed. São Paulo: Cortez ; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

MURRAY, Roseana. No fim do arco-íris. São Paulo: José Olympio - Grupo Record, 1998.

MURRAY, Roseana. Poemas para ler na escola. Rio de Janeiro: Objetiva, 2011.

SARAMAGO, José. In Os Poemas Possíveis. Disponível em: http://www.avozdapoesia.com.br/obras_ler.php?obra_id=7489&poeta_id=280. Acesso em: 07 out. 2015.

Published

2021-06-14

How to Cite

CARVALHO, E. S. de. Education coordinator: discovering the pathway to education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335551, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5551. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5551. Acesso em: 23 nov. 2024.