The media: proposals for activities in education for the 4th year of Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5317

Keywords:

School curriculum, Educommunication, Primary school, Interdisciplinarity

Abstract

The main aim of this paper is to present the proposal of interdisciplinary activities for the 4th year of the Brazilian primary school, based on the Brazil’s National Common Curricular Base (BNCC), specifically the theme of the means of communication. The manuscript is divided into two stages: 1) Understanding the relationship between education and communication, and also the changes in the means of communication, particularly the newspaper, radio and television. Contemplating the BNCC guidelines regarding the Contemporary Cross-Cutting Themes that are considered in an interdisciplinary approach. 2) The school subjects for this theme are: history, mathematics and arts. The proposals contemplate the thematic units, the objectives of knowledge and the corresponding skills present in the BNCC. Nonetheless, we understand that each teacher has his/hers own teaching method, and each class will present its own needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yohana Taise Hoffmann, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutoranda pelo Programa de Pós graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), pesquisa em andamento intitulada: Elementos constitutivos de um campo científico: História da educação matemática, seus habitus e estilos de pensamento. Mestra em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) pela UFSC (2017), estudos no área da História da Educação Matemática. Bacharel em Ciências Sociais pela UFSC (2013) e Licenciada (2017), na área da Sociologia da Educação. É integrante do Laboratório de Pesquisas Sociológicas Pierre Bourdieu (LAPSB), do Grupo de Pesquisa Ensino e Formação de Educadores em Santa Catarina (GPEFESC), do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - Santa Catarina (GHEMAT-SC) e do Grupo de História da Educação Matemática (GHEMAT - Brasil).

Juliana Ramos da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Graduanda em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

References

BORDENAVE. Juan E. Díaz. O que é comunicação. 22 ed. São Paulo: Brasiliense, 1997.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. 33 ed. São Paulo: Brasiliense, 1995.

BRASIL. Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez 1996. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 03 mai. 2021.

BRASIL. Resolução Nº 7, de 14 de dezembro de 2010. Fixa Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/CNE/CEB. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb007_10.pdf>. Acesso em: 03 mai. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. Versão entregue ao CNE em 03 de abril de 2018. Disponível em: Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 21 out. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica. Temas contemporâneos transversais na BNCC: Propostas de Práticas para a Implementação. 2019. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/guia_pratico_temas_contemporaneos.pdf> Acesso em: 21 out. 2020.

CARNEIRO, Maria Kulcheski. Educação Semiótica e práticas de leitura como encaminhamento metodológico e interdisciplinar na EJA. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE, 2013. Curitiba: SEED/PR., 2013. V.2. (Cadernos PDE). Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_uepg_ped_pdp_maria_kulcheski_carneiro.pdf>. Acesso em: 02 mai. 2021.

FANTIN, Monica. Novo olhar sobre a mídia-educação. In: 28a. Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação, 2005, Caxambu. Anais da 28a. Reunião Anual da ANPED, 2005.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade [recurso eletrônico]. - 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GARRUTI, E, A.; SANTOS, S, R. A interdisciplinaridade como forma de superar a fragmentação do conhecimento. Revista de Iniciação Científica, FFC – Campus de Marília – São Paulo, v.4, n.2, p. 187-197, 2004.

GERHARD, A.C.; ROCHA FILHO, J.B. A fragmentação dos saberes na educação científica escolar na percepção de professores de uma escola de ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v.17, n.1, p.125-145, 2012.

MCLUHAN, Marshall. O meio é a mensagem. In. MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 2007.

RÜDIGER, Francisco. As teorias da comunicação. Porto Alegre: Penso, 2011.

SIMÔES, Darcilia. SEMIÓTICA E ENSINO :letramento pela imagem. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2017. Disponível em: <http://www.dialogarts.uerj.br/admin/arquivos_mdt/semiotica_&_ensino_2017.pdf>. Acesso em 02 mai. 2021.

SOUSA, Rafaela. Meios de comunicação: meios de comunicação são ferramentas que possibilitam a comunicação entre os indivíduos por meio da transferência de informações de forma individual ou em massa. Meios de comunicação são ferramentas que possibilitam a comunicação entre os indivíduos por meio da transferência de informações de forma individual ou em massa. 2019. Mundo Educação. Disponível em: <https://mundoeducacao.uol.com.br/geografia/meios-comunicacao.htm>. Acesso em: 22 out. 2020.

Published

2021-06-19

How to Cite

HOFFMANN, Y. T.; SILVA, J. R. da . The media: proposals for activities in education for the 4th year of Elementary School. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335317, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5317. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5317. Acesso em: 21 nov. 2024.