University teaching and bachelor teachers

the state of the matter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3647

Keywords:

Teacher training. Professor Bachelor. University education.

Abstract

The discussion on teacher education arises in different contexts and formative trajectories. Thus, this study aimed to understand the aspects of teaching in higher education for bachelor teachers and the relationship between teacher education, knowledge and teaching practices, in research of dissertations and theses. In particular, teachers who have a bachelor's degree training. The approach of this study is qualitative, using the State of the Question in the writings of Nóbrega-Therrien and Therrien (2004) as a type of research. The results of this mapping resulted in 11 papers that discuss the training of bachelor teachers. In the results presented in the investigations, it is clear that these teachers do not have specific training for teaching in Higher Education. We conclude the need to think about continuing education in Higher Education Institutions that can contribute to the specificities about teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rachel Rachelley Matos Monteiro, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Licenciada em Pedagogia, Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Bolsista de pós-graduação da Fundação Cearense de Apoio e Desenvolvimento Tecnológico do Estado do Ceará (FUNCAP).

Mayara Alves Loiola Pacheco, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Licenciada em Pedagogia. Especialista em Educação a Distância. Possui Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). 

Antonio Germano Magalhães Junior, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduado em Pedagogia e em História, possui mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1998), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2003) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2009).

Maria de Lourdes da Silva Neta, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Possui graduação em Pedagogia e Administração. Mestre em Educação (PPGE - UECE). Doutora em Educação (PPGE - UECE) realizou pesquisas na área de Formação Docente e Avaliação do Ensino - Aprendizagem no Ensino Superior.

References

BARROS, Conceição de Maria Pinheiro; DIAS, Ana Maria Iorio. Formação pedagógica de docentes bacharéis na educação superior: construindo o Estado da Questão. Revista Educação em Questão. v. 54, n.40, p.42-74, jan./abr. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9848. Acesso em: 06 ago. 2019.

CARVALHO, Renata Innecco Bittencourt de. A prática pedagógica do bacharel professor da área de comunicação social. 2012. 248 f., il. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

CHIAPETA, Ana Paula Pessoa Brandão. O aprendizado da docência no Ensino Superior: experiências e saberes compartilhados por professores do curso de direito sobre o constituir-se professor. 2018. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa. 2018.

COSTA, Sílvia Maria de Moura Bonjour. A construção do saber pedagógico do professor bacharel: percepções de professores do IFMT/Rondonópolis. 2014. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2014.

CÔRTES JÚNIOR, Lailton Passos. As Representações Sociais de "QUÍMICA AMBIENTAL": contribuições para a formação de bacharéis e professores de Química. 2008. Dissertação (Mestrado em Ensino de Química) - Ensino de Ciências (Física, Química e Biologia), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

Disponível em: 10.11606/D.81.2008.tde-04122014-155043. Acesso em: 14 jun. 2019.

FINOQUETO, Leila Cristiane Pinto. Entre Licenciatura e Bacharelado em Educação Física: Reformas no Ensino Superior e a Constituição de Identidades dos Profissionais de Educação Física da ESEF/UFPel. 2013. 260 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.

GAUTHIER, Clermont; MORTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-François; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Ed Unijuí, 1998.

GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de Professores: Para uma mudança educativa. Coleção Ciências da Educação século XXI. Porto Editora, 1999.

JUNGES, Fábio César; KETZER, Charles Martin; OLIVEIRA, Vânia Maria Abreu de. Formação Continuada de Professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadoras. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 9, p. 88-101, set./dez. 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/858/760. Acesso em: 12 jul. 2019.

MONTEIRO, Rachel Rachelley Matos; PACHECO, Mayara Alves Loiola; MAGALHÃES JUNIOR, Antonio Germano; SILVA NETA, Maria de Lourdes da. Docência universitária: percursos formativos de professores bacharéis que atuam em cursos de licenciatura. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, e381974328, 2020. Disponível em: https://rsd.unifei.edu.br/index.php/rsd/article/view/4328/3530. Acesso em: 19 jun. 2020.

NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria.;THERRIEN, Jacques. Os trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos em Avaliação Educacional., Fundação Carlos Chagas, v. 15. n. 30. p.5-16, jul/dez. 2004. Disponível em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1203/1203.pdf. Acesso em: 12 jul. 2020.

ORO, Maria Consoladora Parisotto. A docência universitária e a importância do apoio institucional à formação pedagógica dos professores bacharéis: o caso da Unioeste/Campus Cascavel-PR. 2012. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2012.

PACHECO, Mayara Alves Loiola; MONTEIRO, Rachel Rachelley Matos; MAGALHÃES JUNIOR, Antonio Germano. Formação, saberes e práticas de ensino dos professores do curso de medicina veterinária: uma aproximação ao estado da questão... In: Congresso Internacional de Ensino e Formação Docente. Anais... Redenção-CE, UNILAB, 2020.

PEREIRA, Diego Carlos. Ser bacharel e professor formador de professores: narrativas, formação e identidade. 2016. 190f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós­Graduação em Educação, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2016.

PEREIRA, Telma Amélia de Souza. Perspectiva de docentes bacharéis sobre a inclusão de pessoas com deficiência: o caso do Instituto Federal de Sergipe - Campus Lagarto. 2017. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2017.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2014.

REHEM, Cácia Cristina França. Docência universitária e bacharéis docentes: processos formativos e a prática pedagógica. 2018. 184 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.

SILVA, Marcos Gonçalves da. Contribuições do mestrado em educação para a formação de professores universitário bacharéis. 2008. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Formação) - Universidade Católica de Santos, Santos, 2008.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

WEBER, Vanessa. Tornando-se professor de instrumento: narrativas de docentes-bacharéis. 2014. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal de Santa Maria, 2014.

Published

2020-08-01

How to Cite

MONTEIRO, R. R. M.; PACHECO, M. A. L.; MAGALHÃES JUNIOR, A. G.; SILVA NETA, M. de L. da. University teaching and bachelor teachers: the state of the matter. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–15, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3647. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3647. Acesso em: 22 jul. 2024.