Memory and Representation

Experiences and resistance in a cultural event in the city of Fortaleza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3599

Keywords:

Manifestation, culture, experience

Abstract

The main objective of this ARTICLE is to explain the practice of maracatu in the city of Fortaleza as an expression and manifestation of popular culture, rich in symbolic aspects and spaces for sociability, learning and cultural integration; moments of release and contestation of the current order. The citizens relate to the city in their on ways, producing leisure and parties. The rituals that constitute it are located between the religious and profane universe, which gives more autonomy for the population to operate in these spaces. The popular manifestation presented here has as a fundamental characteristic the overlap between the sacred and the profane, whose understanding implies considering them together. It is exactly the poorly defined borders of these fields that offer scope for practices, experiences, representations, as well as fun and leisure, constituting important moments of sociability, but also of resistance and challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Rafael Vieira Caxile, Faculdade Terra Nordeste - FATENE

Pós-Doutor em Fundamentos da Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC).Doutor em história social (PUC-SP), Mestre em história Social (PUC-SP). Pesquisador do Núcleo de História e Memoria da Educação (NHIME) da Faculdade de Educação (FACED-UFC).

References

APPIAH, Kwame Anthony. Na casa de meu pai: A África na filosofia da cultura. Tradução: Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

ANTONACCI, Maria Antonieta. Tradições de Oralidade, Escritura e Iconografia na Literatura de Folhetos: Nordeste do Brasil, 1980/1940. Projeto História: revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP, São Paulo, n. 22, junho,2001.

AZEVEDO, Otacílio. Congos, Fandangos e Reisados. Fortaleza Descalça. Fortaleza: Imprensa Universitária da UFC, 1992.

ALMEIDA, Renato. História da Música Brasileira. Rio de Janeiro, 1942.

ANDRADE, Mário. Aspectos da Música Brasileira. 2 ed., Brasília: livraria Marttins editora, 1975.

ANDRADE, Mário. Danças Dramáticas no Brasil. 1 tomo, 2 ed., Belo Horizonte: Itatiaia INC/Pro-memória,1982.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. A cultura Popular na Idade Média e no Renascimento. Traduzido por Yara Frateschi. São Paulo: HUCITEC; Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1999.

BARROSO, Gustavo. As Pastoris Africanas. Liceu do Ceará/Memórias de Gustavo Barroso, Fortaleza: Gov. Est.do Ceará, 1988.

BARROSO, Oswald. Reis de Congo. Secretaria da Cultura do Estado do Ceará,1997.

BONVINI, Emilio. Tradição Oral Afro-Brasileira: As Razões de uma Vitalidade. Trad: Karim Khouri. Projeto História: revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP, São Paulo, n 22, junho, 2001.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembrança de Velhos. São Paulo, Companhia das Letras,1999.

BERGSON, Henri. Matéria e memória: Ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. Trad: Paulo, Neves. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BERGSON, Henri. O Riso: Ensaio sobre a significação da comicidade. Trad: Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BURKE, Peter. O carnaval de Veneza. In: Carnavais e outras frestas: Ensaios de História Social da Cultura. Org. Maria Clementina Pereira Cunha. São Paulo: UNICAMP, 2202.

CAXILE, Carlos Rafael, FIALHO, Lia Machado Fiuza, SANTANA, José Rogerio. Africanos e Afrodescendentes: Espaços de cultura, resistência e sociabilidade. Fortaleza: Edições UFC, 2014.

CAXILE, Carlos Rafael Vieira. O ritual apresenta sua complexidade: rituais, cortejos e maracatus. Tese (História Social) – Pós-Graduação em História, Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

COSTA, Gilson Brandão. A festa é de maracatu: cultura e performance no maracatu cearense (1980-2002). Dissertação (História) – Pós-Graduação em História, Universidade Federal do Ceará, 2009.

DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: Para uma sociologia do dilema Brasileira., Rio de Janeiro, Rocco, 1997.

DARKWA. Asante. Culture and communication: music, song and dance: as mediums of communication in Africa.Revista do Centro de Estudos Africanos da Usp, n 10, 1987.

FUNES, Eurípedes Antonio. Negros no Ceará. In: Uma Nova História do Ceará. Fortaleza: Ed Demócrito Rocha, 2002.

GERRA, Peixe Cesar. Maracatu de Recife. Coleção Recife, vol. XIV. Recife: Irmão de Vitale,1980.

GEERTZ, Clifford. Nova Luz sobre a antropologia. Traduzido por Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

MILLET, José. Aspectos de religiosidade popular angolana. In: Revista do Centro de Estudos Africanos. USP,São Paulo, 12-13, 1989/90.

MILITÃO, João Wanderley Roberto: Maracatu Az de Ouro: 70 anos de Memórias, Loas e Batuques. Fortaleza, OMMI, Solar, 2007.

HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva.Traduzido por Laurent Leon Schaffter. São Paulo: Vértice, Editora Revista dos Tribunais, 1990.

HAMPÂTÉ BÂ, Amadou. Amkoullel. O menino fula. Trad: Xina Smith de Vasconcellos. São Paulo, Palas Athenas: Casa das Africas, 2003.

SEIXAS, Jacy Alves. Os Tempos da Memória. Projeto História, n. 24, 2002.

Published

2019-01-01

How to Cite

CAXILE, C. R. V. Memory and Representation: Experiences and resistance in a cultural event in the city of Fortaleza. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–18, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i1.3599. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3599. Acesso em: 3 jul. 2024.