EJA in the penitentiary system

inclusion and resocialization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i3.3515

Keywords:

EJA, Sistema Penitenciário, Ressocialização

Abstract

The Education of Youth and Adults in the penitentiary system aims to provide schooling for those who have not had the opportunity to study at their own age. It is a constitutional right guaranteed by law for those deprived of liberty, youth and adults who are in prison. Thus, our general objective was to analyze the Education of Youths and Adults in the Penitentiary System of the state of Ceará as an instrument in the process of rehabilitation of the detainee. For this, qualitative, bibliographic and documentary research was used. The survey results reveal that EJA has provided opportunities for schooling and social inclusion. In addition to human training and job training. However, there is a need for a continuous public policy that provides not only the offer of schooling inside the prison, but also reflective, critical, problematizing education. An education that is humanizing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Janaína Rabelo Lopes, Universidade Estadual do Ceará

Graduanda em Pedagogia por a Universidade Estadual do Ceará através da Faculdade de Educação Ciências e Letras do Sertão Central.

Nara Lucia Gomes Lima, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará UECE (2010). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará UFC (2014). Bolsista pesquisadora do Laboratório de Estudos da Educação do Campo LECAMPO/FAFIDAM/UECE (2007 a 2010). Bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico CNPq (2009 a 2010). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior CAPES (2011 a 2013). Professora do curso de Especialização em Gestão Escolar da Universidade Federal do Ceará na Modalidade de Ensino a Distância (2014) e professora dos cursos de Especialização em Psicopedagogia, Gestão Escolar e Recursos Humanos da Faculdade Evolução (2013 a 2015). Desde 2015 é professora substituta da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central da Universidade Estadual do Ceará (FECLESC/ UECE). Desenvolve estudos na área de Formação de Professores; Currículo; Educação do Campo; Educação de Jovens e Adultos.

Danusa Mendes Almeida, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará - UFC (1999); mestrado em Mestrado Acadêmico em Políticas Públicas e Sociedade pela Universidade Estadual do Ceará -UECE (2004); e doutorado em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR (2015). Atualmente é professora adjunto I da Universidade Estadual do Ceará, com experiência nas áreas de gestão, ensino, pesquisa e extensão. Como docente ministra disciplinas na área de formação de professores, com ênfase no campo do ensino-aprendizagem, pesquisa e prática pedagógica e política educacional.

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. 19.ed. São Paulo: Brasiliense, 1989.

BRASIL, Decreto n° 7.626, de 24 de novembro de 2011.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB 9394/96. 1996. 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Conselho Nacional de Justiça. Ceará: 2018

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. DF. Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. 292 p.

BRASIL. Lei de Execuções Penais. Lei 7210, de 11 de julho de 1984, Brasília:

Imprensa Oficial, 1984.

BRITO, Célia Machado de (et al). Pedagogia: Educação de Jovens e Adultos. Fortaleza: UECE: Imprima Conosco. 2013.

CONSALTÉR, E.; FÁVERO, A. A. Elementos qualificadores da investigação científica no campo das políticas educacionais. Educação & Formação, Fortaleza, V. 4, n. 1, p. 148-163, 2019. Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3471/2927 acesso em: 03 ago. 2019.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

GADDOTI, Moacir; ROMÃO, José e (org). Educação de Jovens e Adultos: teoria, prática e proposta. 4º ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2001.

HADDAD, Sergio; Di Pierro, Maria Clara. Escolarização de Jovens e Adultos. 2000.

JAYME, B. S. Santiago e Tatiana Feitosa. A educação nas prisões. Brasília a. 43 n. 171 jul./set. 2006.

LOPES, Haroldo. O jovem e a violência, São Paulo: Elevação, 2006.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4º ed. Campinas, SP: Autores Associados. 2013.

SAKAMOTO, Cleusa Kazue; SILVEIRA, Isabel Orestes. Como fazer projetos de iniciação científica. Coleção Cadernos de Comunicação. São Paulo: Paulus. 2014.

Published

2019-12-27

How to Cite

LOPES, M. J. R.; LIMA, N. L. G.; ALMEIDA, D. M. EJA in the penitentiary system: inclusion and resocialization. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 1–12, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i3.3515. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3515. Acesso em: 21 nov. 2024.