EJA in the penitentiary system
inclusion and resocialization
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i3.3515Keywords:
EJA, Sistema Penitenciário, RessocializaçãoAbstract
The Education of Youth and Adults in the penitentiary system aims to provide schooling for those who have not had the opportunity to study at their own age. It is a constitutional right guaranteed by law for those deprived of liberty, youth and adults who are in prison. Thus, our general objective was to analyze the Education of Youths and Adults in the Penitentiary System of the state of Ceará as an instrument in the process of rehabilitation of the detainee. For this, qualitative, bibliographic and documentary research was used. The survey results reveal that EJA has provided opportunities for schooling and social inclusion. In addition to human training and job training. However, there is a need for a continuous public policy that provides not only the offer of schooling inside the prison, but also reflective, critical, problematizing education. An education that is humanizing.
Downloads
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. 19.ed. São Paulo: Brasiliense, 1989.
BRASIL, Decreto n° 7.626, de 24 de novembro de 2011.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB 9394/96. 1996. 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Conselho Nacional de Justiça. Ceará: 2018
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. DF. Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. 292 p.
BRASIL. Lei de Execuções Penais. Lei 7210, de 11 de julho de 1984, Brasília:
Imprensa Oficial, 1984.
BRITO, Célia Machado de (et al). Pedagogia: Educação de Jovens e Adultos. Fortaleza: UECE: Imprima Conosco. 2013.
CONSALTÉR, E.; FÁVERO, A. A. Elementos qualificadores da investigação científica no campo das políticas educacionais. Educação & Formação, Fortaleza, V. 4, n. 1, p. 148-163, 2019. Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3471/2927 acesso em: 03 ago. 2019.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
GADDOTI, Moacir; ROMÃO, José e (org). Educação de Jovens e Adultos: teoria, prática e proposta. 4º ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2001.
HADDAD, Sergio; Di Pierro, Maria Clara. Escolarização de Jovens e Adultos. 2000.
JAYME, B. S. Santiago e Tatiana Feitosa. A educação nas prisões. Brasília a. 43 n. 171 jul./set. 2006.
LOPES, Haroldo. O jovem e a violência, São Paulo: Elevação, 2006.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4º ed. Campinas, SP: Autores Associados. 2013.
SAKAMOTO, Cleusa Kazue; SILVEIRA, Isabel Orestes. Como fazer projetos de iniciação científica. Coleção Cadernos de Comunicação. São Paulo: Paulus. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Maria Janaína Rabelo Lopes, Nara Lucia Gomes Lima, Danusa Mendes Almeida (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.