Mandatory curricular internship

musical experiences in children's education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3501

Keywords:

Phase. Children. Music

Abstract

The article reports the process of mandatory curricular internship for a student of the 2nd Degree in Pedagogy, which took place in a class of 1st year of Elementary School. The internship process consisted of studies, reflections, participatory observation and execution of the lesson plan. As a teaching activity, the intern proposed a lesson plan with the theme of music, and for that, studies and research on this teaching for children were necessary. Six activities were developed involving auditory perception, tone recognition, reading, writing, notions of serialization and numbering. Music brings with it the character of playfulness, expressiveness, and has become an ally in the class literacy process. Children are eager for discoveries, for experiences, constituting an open and comprehensive field for the professed to explore. The internship allowed the approximation with the school context, in order to support a more solid conception about the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline Dallazem, Universidade do Planalto Catarinense

Licenciada em Música, Licenciada em Pedagogia e Bacharel em Publicidade e Propaganda. Especialista em Fundamentos Estéticos e Metodológico do Ensino de Arte, Especialista em Musicoterapia. Mestre em Educação pela Universidade do Planalto Catarinense. Atualmente é professora da Uniplac, bem como Coordenadora de Desenvolvimento Profissional no Sest Senat, em Lages (SC). Atuou como coordenadora de Área do Projeto PIBID Música UNIPLAC/CAPES e como Coordenadora Pedagógica do Programa de Aprendizagem da Fundação Carlos Joffre do Amaral. Experiência em Projetos e Assessoria Pedagógica, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão em educação, educação musical, assessoria pedagógica e musicoterapia clínica. Atuou como Membro do Conselho Municipal de Educação de Lages (SC) e do Núcleo Intersetorial de Suporte ao Apoia (NISA) Lages (SC). 

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

MOURA, Soringer Branco de. Cantigas de Roda, Porto Alegre, ed Magister, 1996.

SILVA, Haíla Ivanilda; GASPA, Mônica. Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Rev. bras. Estud. pedagog., Brasília, v. 99, n. 251, p. 205-221, jan./abr. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbeped/v99n251/2176-6681-rbeped-99-251-205.pdf Acesso em: 08 abr. 2020.

Published

2020-04-30

How to Cite

DALLAZEM, A. Mandatory curricular internship: musical experiences in children’s education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–10, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i1.3501. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3501. Acesso em: 24 aug. 2024.