The Way of the Turtle: Python and the Turtle Library in Education
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15701Keywords:
New technologies, Programming language, Teaching, LogoAbstract
New technologies have changed the way we live in the current century, generating impacts on the educational environment, which can be enhanced with new methodological possibilities in order to develop student learning. Thus, the objective is to discuss how the application of the teaching methodology proposed by the Logo language facilitates the teaching of programming and some mathematical fundamentals, even when aimed at those with little prior knowledge of this language. The study, which has a qualitative approach, was developed through interactions in the Python environment and its Turtle library, which allowed the execution of some programming commands to exemplify how this language is relevant to the teaching of programming and some mathematical notions. It was evident that this feat enables more constructive, interactive and meaningful learning, when compared to traditional forms of teaching, since the learning subject is encouraged to construct his own learning based on his mistakes, through an interactive relationship within the environment, providing meaningful learning. It is concluded that the programming language is an important mechanism for diversifying formal schooling, especially when it comes to teaching programming and mathematics.
Downloads
References
AUSUBEL, David Ausubel. A aprendizagem significativa: A teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes; 1982.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 98, p. 44–46, 24 maio 2016.
CALVO, Alfredo. Hernando. Viagem à Escola do Século XXI: assim trabalham os colégios mais inovadores do mundo. São Paulo: Fundação Telefonica Vivo, 2016.
CASTELLS, Manuel. Alfredo. A era da informação: economia, sociedade e cultura. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002.
CASTELLS, Manuel. Alfredo. A sociedade em rede. São Paulo: Paz & Terra, 1999.
COLUCI, Vitor. Animações de conceitos da teoria de erros usando Manim/Python. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, p. 1-8, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/YlfHKMG9B4HWKZfPtDNgPsn/?lang=pt Acesso em: 03 jun. 2025.
DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. Petrópolis: Vozes, 1978.
GARCíA, Rolando, O Conhecimento em Construção. Das Formulações de Jean Piaget à Teoria de Sistemas Complexos. Porto Alegre: ArtMed, 2002.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.
MORAN, José. Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2009.
PAPERT, Seymour. Logo: Computadores e educação. São Paulo: Brasiliense, 1980.
PINHEIRO, Éverton Leal.; BARATA, Karla Miranda.; NASCIMENTO NETO, Odemar Julião do.; MARTINS, Ramon dos Santos.; SUQUEIRA, Marcelo. Aplicações computacionais em física: Representação espectral da função de Green com Python. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.46, p.1-12, 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/hstfJYCgS6hGrybTWc5GyKy/?lang=pt Acesso em: 03 jun. 2025.
SAVIANI, Dermeval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francisco Davi Camilo Ribeiro, Francisca Risolene Fernandes Rocha, Vitória Chérida Costa Freire (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







