Pedagogical notebook: training episodes for mathematics education guided by the principles of universal design for learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15361

Keywords:

Educational Product, Teacher Training, Mathematics Education, Universal Design for Learning

Abstract

This text will communicate part of the results of a Master's research in Inclusive Education, entitled: “Training to include” Mathematics Education in interface with Universal Design for Learning. Thus, this work aims to present an educational artifact (pedagogical notebook modality) as an instrument for the elaboration of proposals for training, innovation and curricular differentiation, whether in teacher training or in the planning of school Mathematics through the assumptions of Universal Design for Learning (UDL). To this end, in the collaborative action research developed with undergraduate students in Mathematics, we used the Design Science Research method to elaborate the educational product and produce new knowledge. Thus, we analyzed a sequence of recurring actions, as pointed out by Dresch, Lacerda and Antunes Júnior (2015). As results, for the development of innovation, we can highlight its contribution to the improvement of pedagogical attitudes with expanded dimensions, in relation to autonomy, criticality and reflective process; for scientific development, its contribution to pedagogical and technological mediation from an inclusive perspective and in interface with the UDL; and for technological development, potential of educational processes and products for the field of teacher training from an inclusive perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodiney Marcelo Braga dos Santos, Instituto Federal da Paraíba

Doutorado em Rede Bionorte (UFRR). Mestre em Educação Inclusiva (PROFEI/UEPB). Professor do curso de Licenciatura em Matemática do (IFPB). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores (PPGFP/UEPB). Coordenador do GPLIT/CNPq.

Tatiana Cristina Vasconcelos, Universidade Estadual da Paraíba

Doutorado em Educação (UERJ). Mestre em Psicologia (UFPB). Professora do Departamento de Educação (UEPB). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Inclusiva (PROFEI/UEPB). Coordenadora do GPLIT/CNPq.

References

ALMEIDA, A. C. C.; MOREIRA, M G. Introdução à audiodescrição em sala de aula. Ponta Grossa-PR: Atena, 2021.

BACKES, D. S. et al. Grupo focal como técnica de coleta e análise de dados em pesquisas qualitativas. O mundo da saúde, São Paulo, 2011.

CALEGARI, E. P.; SILVA, R. S.; SILVA, R. P. Design instrucional e Design Universal para Aprendizagem: uma relação que visa obter melhorias na aprendizagem. Revista D.: Design, Educação, Sociedade e Sustentabilidade, v. 5, p. 29-48, 2014.

CAMPOS, A. F. M. de; CAETANO, L. M. D.; LAUS-GOMES, V. Revisão sistemática de literatura em educação: Características, estrutura e possibilidades às pesquisas qualitativas. Revista Linguagem, Educação e Sociedade - LES, v. 27, n. 54, p. 139-169, 2023.

DÉA, V. H. S. D.; ROCHA, C.; DÉA, V. P. B. D. Formação de professores para inclusão de alunos com deficiência no ensino superior. In: CIVARDI, J. A.; SANTOS, E. A. dos. (Orgs.). Educação Matemática e inclusão escolar: perspectivas teóricas. 1. ed. Curitiba: Appris, 2018, p. 133- 154.

DRESCH, A. Design Science e Design Science Research como Artefatos Metodológicos para Engenharia de Produção. 2013. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção e Sistemas) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2013.

DRESCH, A.; LACERDA, D. P.; ANTUNES JUNIOR, J. A. V. Design Science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre: Bookman, 2015

FELDER, R. M.; SILVERMAN, L. Learning and Teaching Styles. Engineering Education, v. 78, n. 7, p. 674-681, 1988.

FELDER, R. M.; SOLOMAN, B. A. Index of learning styles questionnaire. North Carolina State University, 1991.

FILATRO, A. Design instrucional para professores. São Paulo: Editora Senac, 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes Necessários à Prática educativa. Edição Especial. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

GADOTTI, M. Pedagogia da práxis. 4. ed. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2004.

GATTI, B. Estudos quantitativo sem educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, 2004.

GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Editora Cortez, 2011.

MADUREIRA, J. S.; GALVÃO, N. M. S.; SCHNEIDER, H. N. Design Science Research na criação de artefatos educacionais. 1. ed. Ponta Grossa-PR: Atena, 2025.

MAINARDES, J.; CASAGRANDE, R. C. Educação Especial: análise do perfil de grupos de pesquisa cadastrados no CNPq. Revista Educação Especial, v. 35, p. 1-25, 2022.

MEYER, A.; ROSE, D. H.; GODON, D. Universal Design for Learning: theory and practice. Wakefield, MA: CAST Professional Publishing, 2014.

MEZZAROBA, C.; CARRIQUIRIBORDE, N. Teoria e prática: questões imprescindíveis à prática educativa. Educ. Form., v. 5, n. 3, p. e2807, 2020.

MION, R. A.; BASTOS, F. P. de. Investigação-ação e a concepção de cidadania ativa. In: MION, R. A.; SAITO, C. H. (Orgs.). Investigação-ação: mudando o trabalho de formar professores. Ponta Grossa: Gráfica Planeta, 2001. p. 30-35.

MISKALO, A. L.; CIRINO, R. M. B.; FRANÇA, D. M. V. R. Formação docente e inclusão escolar: uma análise a partir das perspectivas dos professores. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 14, n. 41, p. 516-536, 2023.

MONTEIRO, F. M.; SANTOS, R. M. B. dos. Recursos Educacionais Abertos digitais acessíveis à luz do Desenho Universal para Aprendizagem: propostas de infográficos para o ensino da Matemática. Cadernos Cajuína, v. 9, n. 5, p. e249536, 2024.

MOURA, M. O. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formativa. In: Barbosa, R. L. L. (Org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora da UNESP, 2004.

NOGUEIRA, C. M. I. et al. Um panorama das pesquisas brasileiras em Educação Matemática Inclusiva: a constituição e atuação do GT13 da SBEM. Educação Matemática em Revista. Brasília, v. 24, n. 64, p. 4-15, 2019.

OLIVEIRA, A. A.; SILVA, Y. F. O. e. Mediação pedagógica e tecnológica: conceitos e reflexões sobre o ensino na cultura digital. Revista Educação em Questão, v. 60, n. 64, 2022.

OLIVEIRA, A. C. B. de.; SANTOS, C. A. B. dos.; FLORÊNCIO, R. R. Métodos e técnicas de pesquisa em Educação. Revista Rios Eletrônica (Fasete), v. 1, n. 21, p. 36-50, 2019.

OLIVEIRA, A. F.; ALVES, V. Reflexões sobre a importância da áudiodescrição na prática pedagógica inclusiva. Revista Brasileira de Tradução Visual - RBTV, v. 16, Sessão Principal, 2013.

OLIVEIRA, A. R. P. Desenho Universal para Aprendizagem na educação física: contribuições de uma formação continuada sob a ótica reflexiva. 2021. (Tese de Doutorado em Educação Especial). São Carlos, 2021.

OLIVEIRA, E. N. S. de.; GALVÃO, L. M.; SOUZA, A. C. R. O uso do aplicativo padlet como recurso pedagógico digital para mediar a aprendizagem no ensino tecnológico. Revista Contexto & Educação, ano. 39, n. 121, e13754, 2024.

OMOTE, S. A construção de uma escala de atitudes sociais em relação à inclusão: notas preliminares. Rev. Bras. Ed. Esp., Bauru, v. 11, n. 1, p. 33-47, 2005.

OMOTE, S. Atitudes sociais em relação à inclusão: recentes avanços em pesquisa. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 24, Edição Especial, p. 21-32, 2018.

OMOTE, S., OLIVEIRA, A. A. S. de., BALEOTTI, L. R.; MARTINS, S. E. S. de O. Mudança de atitudes sociais em relação à inclusão. Paidéia, v. 15, n. 32, p. 387-398, 2005.

OMOTE, S.; PEREIRA JUNIOR, A. A. Atitudes sociais de professores de um município de médio porte do Paraná em relação à inclusão. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del-Rei, v. 6, n. 1, p. 7-15, 2011.

PAIS, L. C. Didática da matemática: uma análise da influência francesa. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002 – (Coleção Tendências em Educação Matemática)

PAULO, F. S. Pioneiros e pioneiras da Educação Popular freiriana e a universidade. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS, 2018

PEARSON, M. Modeling Universal Design for Learning Techniques to Support Multicultural Education for Pre-Service Secondary Educators. Multicultural Education, v. 22, n. 3-4, p. 27-34, 2015.

PEREIRA, Elton José; VIEIRA JUNIOR, Niltom. Os estilos de aprendizagem no Ensino Médio a partir do novo ILS e a sua influência na disciplina de Matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 6, n. 3, p. 143–162, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38155.

PIMENTEL, M.; FILIPPO, D.; SANTORO, F. M. Design Science Research: fazendo pesquisas científicas rigorosas atreladas ao desenvolvimento de artefatos computacionais projetados para a educação. In: JAQUES, P. A. et al. (Orgs.). Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Concepção de Pesquisa. Porto Alegre: SBC, 2020.

PIMENTEL, M.; FILIPPO, D.; SANTOS, T. M. dos. Design Science Research: pesquisa científica atrelada ao design de artefatos. RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning, v. 3, n. 1, p. 37-61, 2020.

PIMENTEL, N. M. Educação a distância. Florianópolis: SEAD/UFSC, 2006.

PRAIS, J. L. S. Formação inclusiva com licenciandas em Pedagogia: ações pedagógicas baseadas no Desenho Universal para a Aprendizagem. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina-PR, 2016.

ROSA, C. T. W; LOCATELLI, A. Produtos educacionais: diálogo entre universidade e escola. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v. 8, n. 2, 2018.

SANTOS, R. M. B. dos. “Formar para incluir” Educação Matemática em interface com o Desenho Universal para Aprendizagem. Dissertação (Mestrado em Educação Inclusiva) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2024.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 42. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

SEBASTIÁN-HEREDERO, E. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA): Universal Desing Learning Guidelines. Revisão de Literatura. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, n. 4, p. 733-768, 2020.

SOUZA, M. M. G. S. e.; PEREIRA A. A.; LINDOLPHO, D. M. P. Mudanças de atitudes sociais de professores em relação à inclusão de alunos com deficiência. In: PAPIM, A. A. P. et al. (Orgs.). Inclusão Escolar: perspectivas e práticas pedagógicas contemporâneas - Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2018.

VASCONCELLOS, C. S. Metodologia Dialética em Sala de Aula. Revista de Educação AEC. Brasília, n. 83, 1992.

VIEIRA JÚNIOR, N. Construção e validação de um novo índice de estilos de aprendizagem. In: MCTI; UNESCO; CNPq. (Org.). Educação para a Ciência. Brasília: MCTI, 2014.

VIEIRA JÚNIOR, N. Planejamento de um ambiente virtual de aprendizagem baseado em interfaces dinâmicas e uma aplicação ao estudo de potência elétrica. 2012. (Tese de Doutorado) – Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho”, Campus de Ilha Solteira, 2012.

ZERBATO, A. P. Desenho Universal para Aprendizagem na perspectiva da inclusão escolar: potencialidades e limites de uma formação colaborativa. 2018. Tese (Doutorado em Educação Especial), São Carlos, 2018.

Published

2025-08-21

How to Cite

SANTOS, R. M. B. dos; VASCONCELOS, T. C. Pedagogical notebook: training episodes for mathematics education guided by the principles of universal design for learning. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15361, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15361. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15361. Acesso em: 5 dec. 2025.