Forms of capital and family influence on school performance from the perspective of Sociology of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15248

Keywords:

Sociology of education., Forms of capital., Family and education., Student performance.

Abstract

This article presents fundamental concepts of Pierre Bourdieu and James Coleman to the Sociology of Education field, as well as the reflexions and contributions of differents authors aiming to show the influence of different forms of family capital on children's academic success. The work made used of a consistent  bibliographical review which, in dialog with a data from the Results Report of the Basic Education Assessment System (SAEB) – Volume I (Brazil, 2021), identified the influence of family support and participation on the students’ academics results. The conclusions of this study indicate that different types of capital, cultural and social, have meaningful effects on student performance, whether through support, encouragement and family participation in their children's studies or through the mobilization of the family support network, in which the 'family dialogue' and 'family educational resources' can become distinctive factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deisilucy de Aragão Fernandes Sequeira, Pontíficia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutoranda em Ciências Humanas (Educação)- PUC-Rio. Mestre em Educação pela UNIRIO. Graduada em Pedagogia pela PUC-RIO. Professora e Pesquisadora do LAED/PUC-Rio e membro da Rede de Estudos sobre Implementação de Políticas Públicas Educacionais (REIPPE).

Maria Luiza Canedo Queiroz da Silva, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutora em Ciências Humanas-Educação pela PUC-Rio, Mestre em Bens Culturais e Projetos Sociais pela FGV, Graduada e Licenciada em Psicologia pela PUC-Rio. Professora e Pesquisadora do GESQ – Grupo de Pesquisa em Gestão e Qualidade da Educação da PUC-Rio.

References

BONAMINO, A.; ALVES, F.; FRANCO, C.; CAZELLI, S. (2010). Os efeitos das diferentes formas de capital no desempenho escolar: um estudo à luz de Bourdieu e de Coleman. Rev. Bras. Educ. vol.15, n.45, pp. 487-499. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000300007. Acesso em 28 mai. 2024.

BOURDIEU, P. O capital social: notas provisórias. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Orgs.) Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1980. p. 65-69 (3. ed., 2001).

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Relatório de Resultados do Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB) – Volume I. Brasília, DF: Inep, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2021/resultados/relatorio_de_resultados_do_saeb_2021_volume_1.pdf. Acesso em: 01 jun. 2024.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). SAEB 2021: Indicador de Nível Socioeconômico do SAEB 2021: nota técnica. Brasília, DF: Inep, 2023. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/areas_de_atuacao/Indicadores_de_nivel_Nota_tenica_2021.pdf>. Acesso em: 25 mai. 2024.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira (Inep). Detalhamento da população e resultados do SAEB 2021: nota técnica nº 20/2021/CGIM/DAEB. Brasília, DF: Inep, 2021b. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/saeb/outros_documentos/nota_tecnica_detalhamento_populacao_resultados_saeb_2021.pdf>. Acesso em: 25 mai. 2024.

COLEMAN, J. S. Social capital in the reation of human capital. American Journal of Sociology, v. 94, p. 95-120, 1988.

COLEMAN, J. S. Equality of Educational Opportunity. Washington: Office of Education, U.S., 1966.

FIALHO, F. B. Mobilização parental e excelência escolar: Um estudo das práticas educativas de famílias das classes médias. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-8TYK2V. Acesso em: 14 mai. 2024.

GARCIA, S. Le goût de léffort: La construction familiale des dispositions scolaires. Paris: PUF, 2018.

LAHIRE, B. La raison scolaire: École et pratiques d’écriture, entre savoir et pouvoir. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2008.

LAREAU, A. A desigualdade invisível: o papel da classe social na criação dos filhos em famílias negras e brancas. Educação em Revista, Belo Horizonte. n. 46, p. 32-82, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982007000200002. Acesso em: 23 mai. 2024.

NOGUEIRA, M. A., & RESENDE, T. de F. Com e para além de Bourdieu: revisitando duas teses centrais. Educação & Sociedade, 43, e268712, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.268712. Acesso em 15 mai. 2024.

KOSLINSKI, M. C.; BARTHOLO, T. L. A pandemia e as desigualdades de oportunidades de aprendizagem na educação infantil. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 32, e 08314, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-68312021000100109&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 09 jun. 2024.

SINGLY, F. Sociologia da família contemporânea. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 2007.

Published

2025-10-16

How to Cite

SEQUEIRA, D. de A. F.; SILVA, M. L. C. Q. da. Forms of capital and family influence on school performance from the perspective of Sociology of Education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15248, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15248. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15248. Acesso em: 15 dec. 2025.