High school and portuguese language in Brazil: legal changes and critical implications from Marcuse's perspective
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14987Keywords:
Critical Education, citizen education, education policy, One-Dimensional Thinking.Abstract
This study investigates the transformations in the teaching of Portuguese Language in Brazilian high schools, based on the National Education Guidelines and Framework Law (LDB) enacted throughout the 20th and 21st centuries. This qualitative research, with a descriptive and exploratory character, adopts Bardin’s (2011) content analysis, structured in three stages: pre-analysis, material exploration, and treatment of results, inference, and interpretation. The corpus comprises legal documents and their pedagogical implications. The analysis reveals that semantic changes reflect political, social, and economic dynamics that impact educational practice. Based on Herbert Marcuse’s critical theory, the study problematizes normative language as an instrument of social control, emphasizing instrumental competencies and limiting students’ critical and dialectical formation, thus favoring the reproduction of one-dimensional thinking. The study advocates for the teaching of the mother tongue as a tool for emancipation, capable of developing critical awareness and promoting transformation.
Downloads
References
ALVES, Paula Trajano de Araújo; SILVA, Solonildo Almeida da; JUCÁ, Sandro César Silveira. O percurso histórico do ensino médio brasileiro (1837-2017). Revista Contemporânea de Educação, 2022, vol. 17, no 39, p. 137-155.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Constituição (1934). Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro. RJ. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao34.htm, acesso em 04. jan. 2024.
BRASIL. Constituição (1937). Constituição do Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro. RJ. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao37.htm, acesso em 04. jan. 2024.
BRASIL. Constituição (1946). Constituição do Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro. RJ. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao46.htm, acesso em 06. jan. 2024.
BRASIL. Constituição (1967). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao67.htm, acesso em 07. jan. 2024.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm, acesso em 06. jan. 2024.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 01 fev. 2025.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Estabelece as Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. 1971. Disponível em https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752- publicacaooriginal-1-pl.html, acesso em 14 jul. 2023.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases nº 9.394/1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. [1996], 2017. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf , acesso em 29 abr. 2021.
BRASIL, Medida provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, altera a Lei n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e a Lei n º 11.494 de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, e dá outras providências. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015- 2018/2016/Mpv/mpv746.htm#art1, acesso em 10 set. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral e toma outras providências. Disponível em https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017- 784336-publicacaooriginal-152003-pl.html, acesso em 14 jul. 2023.
PINTO, Eduardo Costa. Nova República (1985-1989): transição democrática, crise da dívida e instabilidade econômica. Rio de Janeiro: Instituto de Economia da UFRJ, 2019. (Texto para Discussão nº 007). Disponível em: https://www.ie.ufrj.br/images/IE/TDS/2019/TD_IE_007_2019_PINTO.pdf. Acesso em: 08 abr. 2025.
MARCUSE, Herbert. Industrialização e capitalismo na obra de Max Weber. In: MARCUSE, Herbert. Cultura e sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 1998, p. 113-136. (vol. 2).
MARCUSE, Herbert. A paralisia da crítica: sociedade sem oposição; As novas formas de controle; fechamento do universo político. In: MARCUSE, Herbert. A ideologia da sociedade industrial. Rio de Janeiro: Zahar, 1969, p. 13-68.
MARCUSE, Herbert. Una apreciación: El movimiento en una nueva era de represión. Deslinde: cuadernos de cultura política universitaria, Ciudad de México: UNAM, n. 5, 1972.
MARCUSE, Herbert. Algumas implicações sociais da tecnologia moderna. In MARCUSE, Herbert. Tecnologia, guerra e fascismo. São Paulo: Fundação Editora UNESP, 1999. p. 73- 104.
MARCUSE, Herbert. O homem unidimensional. Estudos da ideologia da sociedade industrial avançada. São Paulo: Edipro, [1964] 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Geane Izabel Bento Botarelli, Rafael Garcia Campos (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







