Intercomprehension and digital games: dynamizing the Portuguese language classes in the 8th year

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14818

Keywords:

Intercomprehension, Digital games, Didactic sequence, Portuguese language

Abstract

Considering the importance of working with written comprehension and students' demotivation during activities in Portuguese language classes, we developed an innovative proposal, integrated into the curriculum, combining digital games and romance languages. In this sense, our objective was to investigate the possible contributions of the intercomprehension approach, allied to the use of digital games, in Portuguese language classes with 8th grade students. The theoretical contribution was based on the concepts of intercomprehension, learning strategies and digital games. The qualitative approach to action research began with the application of a didactic sequence involving a digital multi-lingual game. For data collection, we used semi-structured interview, observation of the teacher-researcher and recording the impressions of students. The results indicated that pedagogical practices that integrate intercomprehension and digital games stimulate the participation of students, in addition to contributing to the development of written comprehension.

Downloads


Author Biographies

Andreia Sales de Freitas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Inovação em Tecnologia Educacional – Instituto Metrópoles Digital (PPgITE/ UFRN). Especialista em Português e Matemática em uma perspectiva transdisciplinar pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN).

Selma Alas Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Pós-doutoral na Université de Lyon 2- França. Doutora em Educação pela Faculdade de Educação- Universidade de São Paulo. Professora permanente do programa de Pós-graduação em Inovações em Tecnologia Educacionais (PPgITE/ UFRN).

References

BONVINO, Elisabetta; CADDÉO, Sandrine. Intercompréhension à l’oral: où en est la recherche? In: CAPUCHO, F.; MARTINS, A. A. P.; DEGACHE, C.; TOST, M. (Coord.). Diálogos em intercompreensão. Lisboa: Universidade Católica Editora, p. 385-394, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasil no Pisa 2022. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pisa. Acesso em: 5 jan. 2024.

CANDELIER, Michel. Janua Linguarum – la porte des langues – L’introduction de l’éveil aux langues dans le curriculum. Strasbourg: Centre Européen pour les Langues Vivantes / Conseil de l’Europe, 2003. Disponível em: http://archive.ecml.at/documents/pub121f2003candelier.pdf. Acesso em: 5 jan. 2024..

CARVALHO, Carlos Vaz. Aprendizagem baseada em jogos. In: II World Congress on Systems Engineering and Information Technology, Vigo, Espanha, 19–22 nov. 2015. DOI: 10.14684/WCSEIT.2.2015.176-181.

CAPUCHO, Filomena. Línguas e identidades culturais: da implicação de políticos e (socio) linguistas. In: SILVA, F; RAJAGOPALAN, K. (Org.) A linguística que nos faz falhar. São Paulo: Unicamp, Parabola Editorial,2004. p.83-87.

LIMA, Carmelia Pereira de. A intercompreensão de línguas românicas: uma proposta para a leitura literária plurilíngue no Ensino Fundamental. 2015. 116f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2015.

MARTINS, Selma Alas. Aquisição de saberes múltiplos: a plataforma Galanet na universidade. REDINTER- Intercompreensão 2, Chamusca, Edições Cosmos, p.61-72, 2011.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec. 2010.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem profunda. In: MORAN, José; BACICH, Lilian (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

OLIVEIRA, Janaina Michelle França de. A intercompreensão de línguas românicas nas aulas de inglês: uma experiência inovadora nos cursos de Educação de Jovens e Adultos no Instituto Federal do Rio Grande do Norte. (Dissertação de Mestrado em Estudos da Linguagem). Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Brasil. 2016.

O’MALLEY, John Michael; CHAMOT, Anna Uhl. Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: CUP, 1990.

PERASSINOTO, Maria Gislaine Marques; BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo. Estratégias de aprendizagem e motivação para aprender de alunos do Ensino Fundamental. Aval. psicol., Itatiba, v. 12, n. 3, p. 351-359, dez. 2013. Disponível em<http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712013000300010&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 08 dez. 2024.

PIMENTEL, Fernando Silva Cavalcanti. Aprendizagem baseada em jogos digitais: teoria e prática. BG Business Graphics Editora. Rio de Janeiro. p. 197. 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/351083230_Aprendizagem_baseada_em_jogos_digitais_teoria_e_pratica.pdf>. Acesso em: 30 jul. 2023.

SOUZA, Rudson Edson Gomes. Didática do plurilinguismo: efeitos da intercompreensão de línguas românicas na compreensão de textos escritos em português. (Tese de Doutorado em Estudos da Linguagem) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Brasil, 2013.

TRINCONI, Ana; BERTIN, Terezinha; MARCHETZI, Vera. Teláris Essencial: Português: 8º ano. 1. ed. São Paulo: Ática, 2022. eBook.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, set./dez. p. 443-466. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. 2005.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: Como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZABALA, Antoni; ARNAU, Laia. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Penso, 2010.

ZIMMERMAN, Barry. J. Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 41(2), 64–70. 2002. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2

Published

2025-06-05

How to Cite

FREITAS, A. S. de; MARTINS, S. A. Intercomprehension and digital games: dynamizing the Portuguese language classes in the 8th year. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e14818, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e14818. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14818. Acesso em: 5 jul. 2025.