Using social media for daily, critical and reflective reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14797

Keywords:

Leitura, Interação Social, Relações Étnicas, Redes Sociais.

Abstract

This work is about an action research developed at Luiz Gonzaga de Alcântara High School, in Tarrafas-CE, through a project and is justified by the need for actions that motivate reading, using technology as an ally. A reading that provides reflections on various themes, highlighting those associated with ethnic-racial relations. In this sense, the general objective of the research is to develop and strengthen the habit of daily reading, using social networks as a strategic tool. For the development of the project, qualitative and quantitative research was used, questionnaires were applied at the beginning and end of each phase of the project, daily text posts on Instagram and thematic weeks were held. The theoretical basis is based on Almeida (2010), Santos; Oliveira; Melo (2021), Ribeiro (2019), Evaristo (2020), among others. Finally, it is found that the daily reading habits of the target audience improved, developing anti-racist awareness and dialogues on ethnic-racial relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cicero Edissandro dos Passos, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre em Gestão e Avaliação da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF. Professor Seduc/CE. Atua como professor de Língua Portuguesa, na cidade de Tarrafas.

Ana Paula Moraes Santos Souza, Secretaria da Educação do Ceará - Seduc/CE

Mestra em Educação pela Universidade Regional do Cariri - URCA (2024). Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade Integrada de Patos - FIP (2009) e em Gestão Escolar com ênfase em Coordenação e Supervisão Escolar pela Faculdade Latino Americana de Educação - Flated (2016). Licenciada em Letras pela Universidade Regional do Cariri - URCA (2009) e em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri - URCA (2024). Professora de Língua Portuguesa da Secretaria da Educação do Ceará - Seduc/CE. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática, Docência e Educação (GEPEDE). Foi coordenadora/formadora municipal do eixo de Educação Infantil em Tarrafas/CE no período de 2014 a 2020. Atuou como Articuladora do Mais Infância Ceará na Crede 16 no período de 2021. Desenvolve pesquisas nas áreas de formação de professores, narrativas (auto)biográficas e história de vida.

Alice Moraes de Souza, Universidade Regional do Cariri

Graduanda do curso de Letras Português da Universidade Regional do Cariri.

References

ALMEIDA, Veridiana. Fundamentos e Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa. Curitiba: Editora Fael, 2010.

Brasil. Lei 10639/2003. Diário Oficial da União de 10 de janeiro de 2023.

EVARISTO, Conceição. A escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (Org.). Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. 1. ed. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020.

FREIRE, Paulo Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 27. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

MOTA, Thiago Henrique (Org.). Ensino antirracista na Educação Básica: da formação de professores às práticas escolares [recurso eletrônico]. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2021. Disponível em: https://www.editorafi.org/488ensinoantirracista. Acesso em: 22 maio 2025.

NUNES, Cicera; SANTANA, Jusciney Carvalho; FRANCO, Nanci Helena Rebouças. Epistemologias negras e educação: relações étnico-raciais na formação do(a) pedagogo(a). Roteiro: Joaçaba, v.46, jan./dez. 2021.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno Manual Antirracista. 1ª edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez, 1986.

SANTOS, Elza Ferreira; OLIVEIRA, Cyndi Moura Guimarães de; MELO, Sonia Pinto de Albuquerque. A face de incentivo à leitura em redes sociais: um relato de experiência. Educação on-line, Rio de Janeiro, v. 16, n. 38, p. 300-314, dez. 2021. Disponível em: http://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/view/910. DOI: https://doi.org/10.36556/eol.v16i38.910. Acesso em: 22 maio 2025.

Published

2025-06-23

How to Cite

PASSOS, C. E. dos; SOUZA, A. P. M. S.; SOUZA, A. M. de. Using social media for daily, critical and reflective reading. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e14797, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e14797. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14797. Acesso em: 5 dec. 2025.