Playful memories of educators in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14761

Keywords:

Playful memories, Traditional games, Early childhood education, Educators

Abstract

This study explores the playful memories of educators working in Early Childhood Education. The primary objective was to analyze the significance of these memories and the importance of integrating them into the educational setting. The research employed a qualitative, bibliographic, and documentary approach. Data was collected through semi-structured interviews with two teachers from the municipal education network in Pau dos Ferros/RN. The gathered information was subsequently analyzed using Bardin's content analysis technique. The findings indicate that playfulness plays a crucial role in child development. By incorporating traditional games into their pedagogical practices, teachers provide opportunities for these games to be revisited and reconstructed within students' memories, while also fostering the development of personal, cultural, and social identities. Based on these results, the study emphasizes the value of teachers rediscovering and sharing games from their own childhoods, enabling children to experience them within the school context.

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Author Biographies

Maria do Socorro Almeida Rêgo, Secretaria Municipal de Educação de Pau dos Ferros - RN

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Integrada do Brasil (FAIBRA). Mestra em ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE), Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Professora da Educação Básica, atuando na Educação Infantil da rede municipal de ensino no município de Pau dos Ferros/ RN vinculada à Secretaria Municipal de Educação (SEDUC). Membro do Grupo de Pesquisa Educação Física Sociedade e Saúde - GPEFSS/UERN e do Núcleo de Estudos em Educação (NEEd).

Francisco Fernandes Oliveira, Secretaria da Educação de Senador Pompeu-CE

Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE), na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus Avançado de Pau dos Ferros. Graduado em Letras/ Espanhol pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2011) e em Música pelo Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2016). Especialista em educação musical pela Uca-Prominas Candido Mendes, Minas Gerais (2018). Professor de artes na Escola Estadual de Educação Profissional Prof. José Augusto Torres no município Senador Pombeu/CE vinculada à Secretaria da Educação (SEDUC). Membro do Grupo de Pesquisa Educação Física Sociedade e Saúde - GPEFSS/UERN e do Núcleo de Estudos em Educação (NEEd), Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Maria Ione da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Licenciada em Educação Física pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (1994), Mestre em Ciências do Desporto: Especialização em Desenvolvimento da Criança (2011). Doutorado em Ciências da Educação pela Universidade de Trás-Os-Montes e Alto Douro, Portugal (2019). Professora Adjunta IV do Departamento de Educação Física da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, atuando na área de Formação Profissional. Atualmente é docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UERN). Participa como Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Educação Física Sociedade e Saúde - GPEFSS/UERN e do Núcleo de Estudos em Educação - NEED/UERN. Investiga sobre: Pesquisas qualitativas no ensino da educação física escolar e no desporto.

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Published

2025-05-13

How to Cite

RÊGO, M. do S. A.; OLIVEIRA, F. F.; SILVA, M. I. da. Playful memories of educators in early childhood education . Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e14761, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e14761. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14761. Acesso em: 26 jul. 2025.