Rap pedagogies: rap as a possibility of pedagogical pluralization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14538

Keywords:

Cultural Pedagogies, Rap music, Insurgency, Pedagogies of Rap.

Abstract

The article revisits the concept of pedagogy, traditionally limited to schooled education, and explores how contemporary educational practices, such as rap, can expand this definition. Historically seen as a uniform and normative model, Pedagogy has not been able to cope with practices outside the school environment. The text suggests a redefinition of Pedagogy to include cultural and social approaches, highlighting rap as a form of cultural pedagogy. The research investigates how rap, as a cultural and musical practice, can be understood as an unconventional pedagogical instrument that teaches and forms subjects. In methodological terms, this is a qualitative study with an exploratory and explanatory approach. It adopts a critical and intersectional perspective, where the study argues that the rapper, as an intellectual and activist, challenges established norms and promotes reflection and social transformation, representing a powerful form of pedagogy in the current cultural and social context.

Downloads


Author Biographies

Adilson Cristiano Habowski, Universidade La Salle

Pós-doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle. Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI, integrante da Linha de Pesquisa Processos Educativos, Linguagens e Tecnologias.  E-mail:  adilsonhabowski@hotmail.com

Vinícius Barbosa Cannavô, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul com período sanduíche na Universidad de Granada (Espanha) no Instituto de Migraciones. E-mail: viniciuscannavo13@gmail.com

Edmar Galiza, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. E-mail: edmargaliza@gmail.com

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz. Pedagogia: a arte de erigir fronteiras. In: BUJES, Maria Isabel Edelweiss; BONIN, Iara Tatiana (Orgs.). Pedagogias sem fronteiras. Canoas: ULBRA, 2010, p. 21-31.

ANDRADE, Paula Deporte de. Cultura e pedagogia: a proliferação das pedagogias adjetivadas. In: ANPED SUL, 10., 2014, Florianópolis. Anais eletrônicos..., Florianópolis: ANPED, 2014, p. 1-19.

ANDRADE, Paula Deporte; COSTA, Marisa Vorraber. Nos rastros do conceito de pedagogias culturais: invenção, disseminação e usos. Educação em Revista, Rio de Janeiro, n. 33, p. 1-23, 2017.

BAUMAN, Zygmunt. Legisladores e intérpretes: sobre modernidade, pós-modernidade e intelectuais. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

BÉTHUNE, Christian. A propósito da expressão “menor”: o que o rap faz à cultura dominante. In: AMARAL, Mônica do; CARRIL, Lourdes (Orgs.). O Hip-Hop e as diásporas africanas na modernidade: uma discussão contemporânea sobre cultura e educação. São Paulo: Alameda, 2015, p.27-47.

CAMOZZATO, Viviane Castro; COSTA, Marisa Vorraber. Da pedagogia como arte às artes da pedagogia. Pro-posições, Campinas, v. 24, n. 3, p. 161-182, set./dez., 2013a.

CAMOZZATO, Viviane Castro; COSTA, Marisa Vorraber. Vontade de pedagogia – pluralização das pedagogias e condução de sujeitos. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 44, p. 22-44, jan./abr., 2013b.

CAMOZZATO, Viviane Castro. Dá pedagogias às pedagogias – formas, ênfases e transformações. Porto Alegre: UFRGS, 2012. 203f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

CAMOZZATO, Viviane Castro. Entre a pedagogia legisladora e as pedagogias intérpretes. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 61, p. 501-520, abr./jun., 2015.

CAMOZZATO, Viviane Castro. Pedagogias do Presente. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 573-593, abr./jun., 2014.

CANNAVÔ, Vinícius Barbosa. Pedagogias do Rap e a narrativa insurgente: uma análise a partir das composições musicais do rapper Djonga. 2021. 170f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.

CANNAVÔ, Vinícius Barbosa; HABOWSKI, Adilson Cristiano; GALIZA, Edmar. A resistência do Rap: Uma Análise Crítica das Músicas de Djonga. Cadernos Cajuína, [S. l.], v. 9, n. 5, p. e249518, 2024. DOI: 10.52641/cadcajv9i5.607. Disponível em: https://v3.cadernoscajuina.pro.br/index.php/revista/article/view/607. Acesso em: 22 fev. 2025.

CANNAVÔ, Vinícius Barbosa; HABOWSKI, Adilson Cristiano; SANTOS, Edmar Galiza dos. Identidade e Pertencimento no Rap: uma análise das músicas do Rapper Djonga. Cenas Educacionais, [S. l.], v. 7, p. e21559, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.14171548. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/21559. Acesso em: 22 fev. 2025.

COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel; SOMMER, Luis Henrique. Estudos Culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 36-61, maio/ago., 2003.

COSTA, Marisa Vorraber. Sobre a contribuição das análises culturais para a formação de professores no início do século XXI. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, p. 129-152, maio/ago., 2010.

DERRIDA, Jacques; ROUDINESCO, Elizabeth. De que amanhã.... diálogos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2: a imagem-tempo. São Paulo: Editora 34, 2018.

DJONGA. Corre das notas. In: Heresia. São Paulo: Ceia Ent., 2017.

DJONGA. Atípico. In: O menino que queria ser deus. São Paulo: Ceia Ent., 2018a.

DJONGA. UFA part. Sidoka, Sant. In: O menino que queria ser deus. São Paulo: Ceia Ent., 2018b.

ELLSWORTH, Elizabeth. Places of leaning: media, architecture and pedagogy. New York: Routledge, 2005.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Miniaurélio: o dicionário da língua portuguesa. Curitiba: Positivo, 2008.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Loyola, 2014.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2007.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

GALLO, Silvio. O Aprender em Múltiplas Dimensões. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 10, n. 22, p. 103-114, 10 jun., 2017.

GIROUX, Henry; MCLAREN, Peter. Por uma pedagogia crítica da representação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; MOREIRA, Antônio Flávio (Orgs.). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, 1995, p. 144-158.

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, jul./dez., 1997.

KANT, Immanuel. Sobre a pedagogia. Piracicaba: Unimep, 2006.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994, p. 35-86.

MAKNAMARA, Marlécio. Quando artefatos culturais fazem-se currículo e produzem sujeitos, Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 27, n. 1, p. 4-18, jan./abr., 2020.

NARODOWSKI, Mariano. Comenius e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias de currículo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

SOVIK, Liv. Tropicália Rex: música popular e cultura brasileira. Rio de Janeiro: Mauad X, 2018.

STEINBERG, Shirley; KINCHELOE, Joe (Orgs.). Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

VEIGA-NETO, Alfredo. É preciso ir aos porões. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 50, p. 267-282, maio/ago., 2012.

ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2025-05-23

How to Cite

HABOWSKI, A. C.; CANNAVÔ, V. B.; GALIZA, E. Rap pedagogies: rap as a possibility of pedagogical pluralization. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e14538, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e14538. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14538. Acesso em: 26 jul. 2025.