Learning Assessment: a didactic proposal for teacher training in Chemistry
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14371Keywords:
Teaching-Learning Process, Learning Assessment, Case Study.Abstract
The aim of this paper is to present a proposal for a didactic workshop focused on the theme of learning assessment and, specifically, taking the generations of assessment as a reference. The workshop is intended for the initial training of chemistry undergraduates, using six case studies, each representing a generation of assessment practices in the context of chemistry education. By constructing and analyzing these case studies, this paper proposes a comprehensive methodological framework for teacher training, advocating an inclusive, equitable, and contextually relevant approach to the assessment of learning. The conclusions suggest that the integration of these diverse assessment strategies into teacher training programs can better prepare educators to face contemporary challenges and promote the comprehensive development of students and teachers.
Downloads
References
ANDRADE, Rosivânia da Silva; VIANA, Kilma da Silva Lima. Atividades experimentais no ensino da química: distanciamentos e aproximações da avaliação de quarta geração. Ciência & Educação, Bauru/SP, v. 23, n. 2, p. 507-522, abr./jun., 2017. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6119333 Acesso em: 14 fev. 2025.
GUBA, Egon. Gotthold; LINCOLN, Yvonna Sessions. Fourth generation evaluation. Newbury Park, London, New Delhi: Sage, 1989. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=k_zxEUst46UC&oi=fnd&pg=PA21&dq=GUBA,+E.+G.%3B+LINCOLN,+Y.+S.+Fourth+generation+evaluation&ots=_045nehPGX&sig=EZXlIGNQwSEiUL8d0GE1gep0ulc Acesso em: 02 jul. 2024.
LIMA FILHO, Gilvan Dias de; TROMPIERI FILHO, Nicolino. As cinco gerações da avaliação educacional: características e práticas educativas. Revista Científica Semana Acadêmica, n. 11, v. 1, p. 1-21, jul., 2013. Disponível em: https://www.semanaacademica.org.br/system/files/artigos/trabalho04.pdf Acesso em: 02 jul. 2024.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da Aprendizagem Escolar: Estudos e Proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
MIGUEL, Kassiana da Silva. Avaliação da aprendizagem no Ensino Superior: tendências da produção acadêmica no campo de Ensino de Ciências no Brasil e de Educação em Portugal (2002 A 2019). 2021. 368 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel – PR, 2021. Disponível em: http://tede.unioeste.br/handle/tede/5554 Acesso em: 02 jul. 2024.
MIGUEL, Kassiana da Silva; JUSTINA, Lourdes Aparecida Della; FERRAZ, Daniela Frigo. As gerações presentes nos estudos relacionados à avaliação da aprendizagem: questões teóricas e práticas. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 18, n. 41, p. 255-280, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13543 Acesso em: 02 jul. 2024.
RAMOS, Maurivan Güntzel; MORAES, Roque. A avaliação em Química: contribuição aos processos de mediação da aprendizagem e de melhoria do ensino. In: SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MALDANER, Otávio Aloísio (Eds.). Ensino de Química em foco. Ijuí: Unijuí, 2010. p. 368.
RODRIGUES, Maria do Socorro de Sousa; ARAÚJO, Adriana Castro. Entre gerações de avaliação, diferente perspectiva de avaliar na Escola Waldorf em Fortaleza. In: VI Congresso Internacional em Avaliação Educacional, 2015, Fortaleza. Anais do VI Congresso Internacional em Avaliação Educacional. Fortaleza, 2015. p. 558-577. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/24602 Acesso em: 14 fev. 2025.
SÁ, Luciana Passos; FRANCISCO, Cristiane Andretta; QUEIROZ, Salete Linhares. Estudos de caso em química. Química nova, v. 30, p. 731-739, jun., 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/qn/a/nyCvcHWck6yN3pNq6KpKMtd/?lang=pt Acesso em: 02 jul. 2024.
SAUL, Ana Maria. Na contramão da lógica do controle em contextos de avaliação: por uma educação democrática e emancipatória. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. especial, p. 1299-1311, dez., 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201508143035 Acesso em: 02 jul. 2024.
SILVA, Assis Leão; GOMES, Alfredo Macedo. Avaliação educacional: concepções e embates teóricos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 71, p. 350-384, mai./ago., 2018. Disponível em: https://doi.org/10.18222/eae.v29i71.5048 Acesso em: 02 jul. 2024.
SPINK, Mary Jane; MENEGON, Vera Mincoff; MEDRADO, Benedito. Oficinas como estratégia de pesquisa: articulações teórico-metodológicas e aplicações ético-políticas. Psicologia & Sociedade, v. 26, p. 32-43, abr., 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-71822014000100005 Acesso em: 02 jul. 2024.
VALLE, Hardalla Santos do; ARRIADA, Eduardo. Educar para transformar: a prática das oficinas. Revista Didática Sistêmica, v. 14, n. 1, p. 3-14, set., 2012. Disponível em: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/2514 Acesso em: 02 jul. 2024.
UHMANN, Rosângela Inês Matos; VORPAGEL, Fernanda Seidel. Professores em Formação Discutindo a Avaliação Escolar. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 1, n. 3, p. 1-14, set./dez., 2018. Disponível em: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2018v1i3.10710 Acesso em: 02 jul. 2024.
ZABALA, Antoni. A avaliação. In: A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Renan Martins Libório, Katiuscia dos Santos de Souza (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.