Women, science and society: the semiotic perspective of the female image in science textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14245

Keywords:

Education, Women, Image, Textbook

Abstract

In this study, a state-of-the-art review was conducted, mapping academic productions from 2018 to 2024 on female representation in science textbooks, using sources such as Google Scholar, Scientific Electronic Library Online (SciELO), and the Brazilian Journal of Physics Teaching. The aim was to evaluate changes or stagnation in the image of women in science teaching materials. Additionally, Peirce’s semiotics was used to analyze the illustrations in books from the middle school from four collections of the Plano Nacional do Livro Didático (PNLD) of 2024. A qualitative, exploratory approach was chosen, as the invisibility of women in science manuals is still little explored in education. The studies show the evolution of the female image in science textbooks over the years. However, there are still veiled representations of the female role, reflecting the persistence of a patriarchal society in educational productions.

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Author Biographies

RAYANNE CARNEIRO DE SOUZA, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Discente do curso de Licenciatura em Física no Instituto Federal do Ceará (IFCE)- campus Horizonte, ex- bolsista e hoje membro do Núcleo de estudos brasileiros Afro-brasileiro e Indígenas (NEABI),bolsista Cnpq-PIBITI no projeto Mulher"com"ciência.

Alisandra Cavalcante Fernandes de Almeida, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – IFCE. Graduada em Pedagogia pela UFC, mestrado em Tecnologia da Comunicação e Informação em EaD na linha Tecnologia pela UFC e doutorado em Educação (Currículo) pela PUC-São Paulo. Líder do Grupo de Pesquisa (CNPq) – Grupo Pesquisa em Educação e Práticas Pedagógicas Inovadoras do IFCE.

Adéle Cristina Braga Araújo, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (2010). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013). Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará (2020).

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Published

2025-02-23

How to Cite

CARNEIRO DE SOUZA, R.; ALMEIDA, A. C. F. de; ARAÚJO, A. C. B. Women, science and society: the semiotic perspective of the female image in science textbooks. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e14245, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e14245. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14245. Acesso em: 5 dec. 2025.