Perception of quality in higher education: student analysis of a philanthropic institution
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14036Keywords:
Strategy, Management, Innovation, Art Teaching, HEDPERF.Abstract
The objective of this study is to highlight the students' perception of the relationship between organizational management and innovation strategy indicators and the quality of teaching at a philanthropic HEI. To measure the quality of teaching, an adaptation was used with theoretical indicators on the Organizational Management Strategy and innovation with the complement of the HEDPERF model by Firdaus (2006). As a statistical model, Structural Equation Modeling (SEM) analysis techniques were applied. The results suggest that both the Organizational Management Strategy and innovation are positively associated with the perception of the Quality of teaching at the HEI. As limitations of the research, the restriction of the specific sample and the impossibility of generalizing the results stand out, since only one educational institution that falls into this category of philanthropic HEI was evaluated.
Downloads
References
ALI, N. A.; MAHAT, F.; ZAIRI, M. Testing the criticality of HR-TQM factors in the Malaysian higher education context. Total Quality Management & Business Excellence, v. 21, n. 11, p. 1177-1188, 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/14783360701349534. Acesso em: 20 jan. 2024.
ALI, M.; SHASTRI, R. K. Implementation of Total Quality Management in Higher Education. Asian Journal of Business Management, v. 2, n. 1, p. 9-16, 2010. Disponível em: https://maxwellsci.com/print/ajbm/v2-9-16.pdf. Acesso em: 24 mai. 2024.
ANDRADE, E. Sistema de mensuração de desempenho em inovação para universidades públicas no Brasil. 2017. Dissertação (Mestrado em Engenharia Industrial). Programa de Pós-Graduação em Engenharia Industrial da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/21701/1/ANDRADE_ERON_PASSOS_novo.pdf Acesso em: 17 jun. 2024.
ANGELL, R. J.; HEFFERNAN, T. W.; MEGICKS, P. Service quality in postgraduate education. Quality Assurance in Education, v. 16, n. 3, p. 236-254, 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1108/09684880810886259. Acesso em: 10 set. 2023.
ASIEDU, M.; ANYIGBA, H.; OFORI, K.; AMPONG, G.; ADDAE, J. Factors influencing innovation performance in higher education institutions. The Learning Organization, Emerald Publishing Limited, 0969-6474, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1108/TLO-12-2018-0205. Acesso em: 05 fev. 2024.
BANAHENE, S.; KRAA, Jj.; KASU, Pa. Impacto do HEdPERF na Satisfação dos Estudantes e Desempenho Acadêmico nas Universidades de Gana; Papel Mediador da Atitude em relação à Aprendizagem. Open Journal of Social Sciences, v. 6, p. 96-119, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4236/jss.2018.65009. Acesso em: 10 jun. 2024.
BRANDENBURG, S.; MCDONOUGH, J.; BURKE, S.; WHITE (Eds.). Teacher education: innovation, intervention and impact. Springer, 2016.
Brasil. Lei nº 12.101, de 27 de novembro de 2009. Dispõe sobre a certificação das entidades beneficentes de assistência social; regula os procedimentos de isenção de contribuições para a seguridade sócia. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l12101.htm. Acesso em: 23 out. 2023.
Brasil. Lei nº 12.881, de 12 de novembro de 2013. Dispõe sobre a definição, qualificação, prerrogativas e finalidades das Instituições Comunitárias de Educação Superior - ICES, disciplina o Termo de Parceria e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12881.htm. Acesso em: 24 mar. 2024.
Brasil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 nov. 2023.
CALVO-MORA, A.; LEAL, A.; ROLDAN, J. L. Using enablers of the EFQM model to manage institutions of higher education. Quality Assurance in Education, v. 14, n. 2, p. 99-122, 2006. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1108/09684880610662006. Acesso em 04 abr. 2024.
CARDOSO JÚNIOR L. D. Análise da percepção da qualidade em serviços em uma instituição de ensino superior: aplicação do método HEDPERF. 2014. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Centro Universitário de Araraquara, São Paulo, 2014. Disponível em: https://m.uniara.com.br/arquivos/file/ppg/engenharia-producao/producao-intelectual/dissertacoes/2014/leuter-duarte-cardoso-junior.pdf. Acesso em: 12 fev. 2025.
CERNA, L. The Governance of Innovation in Education. Novembro, p. 5-21, 2014.
CHAGAS, L. R. Mapeamento da percepção dos alunos de uma escola de idiomas: uma adaptação ao modelo HEDPERF. 2010. Dissertação (Mestrado em Sistemas de Gestão) – Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/bitstream/handle/1/17394/Dissertacao%20%20Leila%20Chagas.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 fev. 2025.
CRONIN, J.; TAYLOR, S. A. Measuring service quality: reexamination and extension. Journal of Marketing, v. 56, n. 3, julho, 1992. Disponível em: http://dx.doi.org/10.2307/1252296. Acesso em: 07 nov. 2023.
DURHAM, E. R. A qualidade do ensino superior. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 09–14, 2018. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/475. Acesso em: 19 jun. 2024.
FAEDO, J.; SILVA, M.; RESCH, S.; FIGUEIREDO, J. Fatores facilitadores de inovação em universidades: contribuições de casos brasileiros. IJKEM, International Journal of Knowledge Engineering and Management, v. 8, n. 20, Florianópolis, SC, mar./jun., 2019. Disponível em: https://doi.org/10.47916/ijkem-vol8n20-2019-3. Acesso em: 30 jul. 2023.
FAUL, F.; ERDFELDER, E.; BUCHNER, A.; LANG, A.-G. Statistical power analyses using G*Power 3.1: tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, v. 41, p. 1149-1160, 2009. Disponível em: https://link.springer.com/content/pdf/10.3758/BRM.41.4.1149.pdf. Acesso em: 30 set. 2023.
FIOREZE, C. A gestão das IES privadas sem fins lucrativos diante dos tensionamentos da mercantilização da educação superior e o caso das universidades comunitárias regionais: a caminho do hibridismo?. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 101, n. 257, 18 jun. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4356. Acesso em 18 jun. 2024.
FIRDAUS, A. The development of HEdPERF: a new measuring instrument of service quality for the higher education sector. International Journal of Consumer Studies, Malden, v. 30, n. 6, p. 569-581, 2006. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1111/j.1470-6431.2005.00480.x. Acesso em: 01 out. 2023.
FORNELL, C.; LARCKER, D. F. Modelos de Equações Estruturais com Variáveis Não Observáveis e Erro de Medida: Álgebra e Estatística. Journal of Marketing Research, v. 18, p. 382-388, 1981. Disponível em: http://dx.doi.org/10.2307/3150980. Acesso em: 12 jun. 2024.
GRAHAM, L.; WHITE, S.; COLOGON, K.; PIANTA, R. Do teachers’ years of experience make a difference in the quality of teaching? Teaching and Teacher Education, v. 96, 103190, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2020.103190. Acesso em: 04 dez. 2023.
HAIR, J. F.; HULT, G. T. M.; RINGLE, C. M.; SARSTEDT, M. A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks: SAGE, 2014.
HOFMANN, M.; MCSWAIN, D. Financial disclosure management in the nonprofit sector: A framework for past and future research. Journal of Accounting Literature, p. 61-87, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.acclit.2013.10.003. Acesso em: 10 jan. 2024.
INEP. O que é o Sinaes. 20 de Outubro de 2015. Disponível em: http://inep.gov.br/sinaes. Acesso em: 15 nov. 2023.
INEP. Censo da educação superior. Setembro de 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo&Itemid=30192. Acesso em: 15 nov. 2023.
INEP. Censo da educação superior 2019. Outubro de 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Apresentacao_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acesso em: 10 jun. 2024.
KARAHAN, M.; METE, M. Examination of total quality management practices in higher education in the context of quality sufficiency. In: Second World Conference on Business, Economics and Management. Procedia – Social and Behavioral Sciences, v. 109, p. 1292-1297, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.627. Acesso em: 20 fev. 2024.
LEIBER, T. A general theory of learning and teaching and a related comprehensive set of performance indicators for higher education institutions. Quality in Higher Education, v. 25, n. 1, p. 76-97, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/13538322.2019.1594030. Acesso em: 22 mai. 2024.
LUGOBONI, L. F. A relação entre os sistemas de gestão por indicadores e o desempenho das instituições de ensino superior. 2017. Tese (Doutorado em Administração) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. https://doi.org/10.11606/T.12.2017.tde-13062017-153450. Acesso em: 10 maio 2024.
MEHTA, N.; VERMA, P.; SETH, N. Total quality management implementation in engineering education in India: an interpretive structural modelling approach. Total Quality Management & Business Excellence, v. 25, n. 1/2, p. 124-140, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1080/14783363.2013.791113. Acesso em: 22 fev. 2024.
MORAN, J. Tecnologias digitais para uma aprendizagem ativa e inovadora. Papirus, 5 ed., cap. 4, 2017.
MOURA, E.; SUZART, V.; CASTRO, P.; QUINTELLA, C.; ALMEIDA, L.; EMBIRUÇU, M.; MARQUES, L. A importância da política de inovação e análise de desempenho dos institutos de ensino superior (IES) federais do estado da Bahia. In: XV Congreso Latino-Iberoamericano de Gestión Tecnológica, 2013.
PARASURAMAN, A.; ZEITHAML, V.A.; BERRY, L.L. SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, vol. 64, n. 1, p. 12-40, New York University, Spring, 1988.
PERIS-ORTIZ, M.; GÓMEZ, J. A.; MERIGÓ-LINDAHL, J. M.; RUEDA-ARMENGOT, C. Entrepreneurial Universities: Exploring the Academic and Innovative Dimensions of Entrepreneurship in Higher Education. Springer, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-47949-1. Acesso em: 20 nov. 2023.
PSOMAS, E.; ANTONY, J. Total quality management elements and results in higher education institutions: The Greek case. Quality Assurance in Education, v. 25, n. 2, p. 206-223, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1108/QAE-08-2015-0033. Acesso em: 30 jan. 2024.
SÁ, P. M. O e S. A Gestão da Qualidade no Ensino Superior em Portugal. RepositóriUM, Universidade do Minho, 2020. Tese (Doutorado em Engenharia Industrial e de Sistemas). Escola de Engenharia da Universidade do Minho, Portugal, 2020. Disponível em:https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/76795/1/Paula%20Maria%20Oliveira%20e%20Silva%20Sa.pdf. Acesso em: 27 mai. 2024.
SILVA JÚNIOR, J. T.; SILVA, F. R. M. D.; VIANA, T. D. A. Transparência, Participação e Governança como Estratégia de Gestão Pública Universitária: O Caso da Universidade Federal do Cariri (UFCA). In: XLIV ENCONTRO DA ANPAD. Fortaleza, 2019.
VALENTE, J. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 4, p. 79-97, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.38645. Acesso em: 22 nov. 2023.
VENKATRAMAN, S. A framework for implementing TQM in higher education programs. Quality Assurance in Education, v. 15, n. 1, p. 92-112, 2007. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1108/09684880710723052. Acesso em: 17 jun. 2024.
ZANIN, A. Definição de painel de indicadores de desempenho para instituições comunitárias de ensino superior. 2014. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/101176/000930606.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 mai. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Artur Ribeiro de Assunção, Kleber Domingos Araújo, Ana Claudia Santo Lima Pinheiro (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.