Education and work: settlers' perceptions at the time of the CANG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e13996

Keywords:

Colônia Agrícola Nacional de Goiás, Education, Social exclusion, Resistance, Politics.

Abstract

This article analyzes the Colônia Agrícola Nacional de Goiás (CANG) from the settlers’ perspective, relating their experiences to the political regime of the time, the lack of public and social policies in education, and the political formation of youth and adults, emphasizing generational impacts. It highlights social resistance movements and the political alienation of vulnerable groups, often deprived of basic education and dignity, and excluded from social policies. The study also discusses how the discourse of progress and technology contributed to this marginalization. This is a qualitative study with historiographic elements, based on documentary and bibliographic research, including texts written by former settlers who became literate through youth and adult education (EJA). The analysis draws on works by Sayão (1985) and Dutra e Silva (2002, 2017), as well as interviews and historical documents about CANG.

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Author Biography

Neusa Maria dos Santos, Universidade Federal de Goiás

Mestranda da 36º Turma da Faculdade de Educação da UFG. Especialista em Educação Inclusiva Com Ênfase no Atendimento Educacional Especializado (AEE) pela Faculdade Brasileira de Educação e Cultura (FABEC Brasil) em 2010 e em Psicopedagogia pela Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO) em 2005. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Goiás (UEG) em 2002. Atualmente é professora efetiva da Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC/GO) atuando como Coordenadora Pedagógica da Educação de Jovens e Adultos (EJA) no Colégio Estadual Solon Amaral. Professora efetiva da Secretaria Municipal de Educação de Goiânia na Escola Santa Rita de Cássia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração de Unidades Educativas, Coordenação Pedagógica e na Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva.

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Published

2025-06-06

How to Cite

SANTOS, N. M. dos. Education and work: settlers’ perceptions at the time of the CANG. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e13996, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e13996. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13996. Acesso em: 5 dec. 2025.