Knowledge of first aid actions for teachers and staff in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e13616

Keywords:

School teachers, Basic life support, Knowledge, Review, Education.

Abstract

Basic life support (BLS) is a set of emergency measures to save lives, such as CPR, ventilation and use of a defibrillator. The application of BLS in schools allows professionals to act quickly until the arrival of health professionals in cases of emergencies. From this perspective, this study aims to demonstrate the importance of training teachers and staff in basic notions of first aid in basic education. This is a systematic literature review carried out in the Virtual Health Library, so eight studies were selected. The findings indicated that lack of knowledge about first aid is prevalent in the school environment. In addition, it was observed that many educators recognize the need for training but have deficits in relation to knowledge and self-confidence to act in emergencies. It is concluded that training in first aid is important to promote a safer school environment.

Downloads


Author Biographies

Acaz Petrus Soares, Universidade de Pernambuco

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Formação De Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI) - Universidade de Pernambuco – Campus Petrolina, Pernambuco, Brasil. Docente no Colegiado de Fisioterapia da UNIFTC de Juazeiro- BA.

Flávia Emília Cavalcante Valença Fernandes, Universidade de Pernambuco

Doutora em Inovação Terapêutica pelo Programa de Pós-Graduação em Inovação Terapêutica - PPGIT da Universidade Federal de Pernambuco, Professora Adjunta do Colegiado de Enfermagem e Docente Permanente do Programa de Pós-graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares

Rosana Alves de Melo, Universidade Vale do São Francisco

Doutora em Inovações Terapêuticas pela Universidade Federal de Pernambuco (2018). Professora adjunta do colegiado de enfermagem da Universidade Federal do Vale do São Francisco - Campus Petrolina e docente do Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas de Desenvolvimento do Semiárido- Mestrado Profissional (PPGDiDeS/UNIVASF)

Indinara Aparecida Torres, Secretaria de Educação de Pernambuco

Especialização em metodologia do ensino da matemática pela Faculdade de Ciências Empresariais de Natal

References

ABELAIRAS-GÓMEZ, Cristian et al. Conocimiento y actitudes sobre los primeros auxilios y soporte vital básico de docentes de Educación Infantil y Primaria y los progenitores. In: Anales de pediatría. Elsevier Doyma, 2020. p. 268-276.

ACEVEDO, Stephanie et al. Preparación de los colegios y profesores de educación física en prevención de muerte súbita y soporte vital básico. Revista chilena de cardiología, v. 39, n. 3, p. 229-236, 2020.

ALHEJAILI, Amal; ALGHAMDI, Riyadh; AL-DUBAI, Sami. Knowledge and attitude of basic life support skills among female school teacher in Al-Madinah, Saudi Arabia. Journal of Family Medicine and Primary Care, v. 9, n. 5, p. 2281-2285, 2020.

AMADIGI, Felipa Rafaela et al. Posturas e conhecimentos de educadores em relação aos primeiros socorros na escola. Saberes Plurais Educação na Saúde, v. 6, n. 2, 2022.

BRASIL. Lei nº 13.722, de 4 de outubro de 2018. Torna obrigatória a capacitação em noções básicas de primeiros socorros de professores e funcionários de estabelecimentos de ensino públicos e privados de educação básica e de estabelecimentos de recreação infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 out. 2018. Seção 1, p. 2.

CABRAL, Elaine Viana et al. Primeiros socorros na escola: conhecimento dos professores. Revista práxis, v. 11, n. 22, 2019.

CHEN, Zhong-Hua et al. Knowledge and attitude on cardiopulmonary resuscitaton education of primary and secondary schoolteachers in China. Chinese Medical Journal, v. 132, n. 10, p. 1244-1246, 2019.

HIGGINS, Juian et al. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions. [s.l: s.n.].

JORGE-SOTO, Cristina et al. Schoolteachers as candidates to be basic life support trainers: A simulation trial. Cardiology Journal, v. 26, n. 5, p. 536-542, 2019.

LÓPEZ, María Pichel et al. Un primer paso en la enseñanza del soporte vital básico en las escuelas: la formación de los profesores. In: Anales de pediatría. Elsevier Doyma, 2018. p. 265-271.

NAVARRO-PATÓN, Rubén et al. Efecto de 3 métodos de enseñanza en soporte vital básico en futuros maestros de Educación Primaria. Un diseño cuasiexperimental. Medicina intensiva, v. 42, n. 4, p. 207-215, 2018.

OLIVEIRA, Bruna Renata Duarte et al. Percentual de acertos em questões sobre suporte básico de vida em profissionais da educação. Nursing (Ed. bras., Impr.), p. 6421-6424, 2021.

RODRIGUES, Higor Gramon; RODRIGUES, Elaine Aparecida Fernandes. Os primeiros socorros na educação física escolar. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano, v. 1, p. 215-234, 2016.

RODRIGUES, Kátia Pontes et al. Capacitação em primeiros socorros aos professores que atuam na educação básica. Global Clinical Research Journal, v. 2, n. 1, p. e19-e19, 2022.

Published

2025-03-08

How to Cite

SOARES, A. P.; FERNANDES, F. E. C. V.; MELO, R. A. de; TORRES, I. A. Knowledge of first aid actions for teachers and staff in basic education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e13616, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e13616. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13616. Acesso em: 13 apr. 2025.