2023
List of reviewers 2023
We hereby declare that the professors and doctors listed below collaborated with the journal Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (Rev. Pemo) as ad hoc reviewers in 2023:
Adriana Regina de Jesus, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Paraná, Brasil
Afrâncio Ferreira Dias, Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, Sergipe, Brasil
Afrânio Mendes Catani, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil
Alberto Magno Gonçalves, Universidade Federal Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil
Albino de Oliveira Nunes, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - Campus Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil
Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil
Alexandre Filordi de Carvalho, Universidade Federal de Lavras, Lavras, Minas Gerais, Brasil
Alexandre Martins Joca, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoas, Paraíba, Brasil
Aline Barbosa Teixeira Martins, Universidade de Fortaleza, Fortaleza, Ceará, Brasil
Ana Glaucia Ceccatto, Universidade Federal de Grandes Dourados, Dourados, Mato Grosso do Sul, Brasil
Ana Maria Leite Lobato, Instituto Federal do Pará – Campus Belém, Belém, Paraíba, Brasil
Ana Michele da Silva Lima, Instituto Federal do Ceará – Campus Aracati, Aracati, Ceará, Brasil
Anderson Fabríco Andrade Brasil, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cruz das Almas, Bahia, Brasil
Andréa Abreu Astigarraga, Universidade do Vale do Acaraú, Sobral, Ceará, Brasil
Annerose Barros, Pontífice Universidade de Católica, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil
Antonio Gutiérrez, Universidad de Cádiz, Cádiz, Espanha
Antonio Luiz de Oliveira Barreto, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Antônio Roberto Xavier, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Redenção, Ceará, Brasil
Anselmo Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, Pará, Brasil
Aparecida Maria Almeida Barros, Universidade Federal de Goiás, Goiás, Goiânia, Brasil
Arliene Stephanie Menezes Pereira Pinto, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia – Campus Canindé, Canindé, Ceará, Brasil
Benedito Dielcio Moreira, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil
Bergson Rodrigo Siqueira de Melo, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza, Fortaleza, Ceará, Brasil
Bianca Maíra de Paiva Ottoni Boldrini, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, Roraima, Brasil
Bruna Germana Nunes Mota, Centro Universitário Ateneu, Fortaleza, Fortaleza, Ceará, Brasil
Camila Saraiva Matos, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Carlos Enrique Tupiño Salinas, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Carlos Rafael Vieira Caxile, Faculdade Terra Nordeste, Fortaleza, Ceará, Brasil
Caroline Fockink Ritt, Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil
Catherine Murphy, Universidade de Illinois, Urbana-Champaign, Estados Unidos da América
Cecilia Rosa Lacerda, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, Quixadá, Ceará, Brasil
Charliton José dos Santos Machado, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoas, Paraíba, Brasil
Cláudia Maria Ribeiro, Universidade Federal de Lavras, Lavras, Minas Gerais, Brasil
Cristina Maria Coimbra Vieira, Universidade de Coimbra, Coimbra, Portugal
Cristina Cardoso de Araújo, Universidade Federal do Maranhão, São Luiz, Maranhão, Brasil
Cristine Brandenburg, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, Quixadá, Ceará, Brasil
Danusa Mendes Almeida, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, Quixadá, Ceará, Brasil
Dawn Duke, Universidade do Tennessee, Knoxville, Tennessee, Estados Unidos da América
Dayana Silva de Oliveira, Instituto Federal do Ceará Campus Quixadá – Campus Quixadá, Quixadá, CE, Brasil
Ecleide Cunico Furlanetto Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil
Edith Maria Batista Ferreira, Universidade Federal do Maranhão, São Luiz, Maranhão, Brasil
Elaine Cristina Forte Ferreira, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil
Elcimar Simão Martins, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Redenção, Ceará, Brasil
Elione Maria Nogueira Diógenes, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernanbuco, Brasil
Elizeu Clementino de Souza, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil
Emanuel Luis Roque Soares, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cruz das Almas, Bahia, Brasil
Emerson Augusto de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil
Enrique Sologuren Insúa, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile
Fábio Santos de Andrade
Fabrício de Sousa Sampaio, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão – Campus São Luiz, São Luiz, Maranhão, Brasil
Fátima Maria Leitão Araújo, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Felipe Queiroz Siqueira, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, Quixadá, Ceará, Brasil
Flávio Muniz Chaves, Universidade UniAteneu, Fortaleza, Ceará, Brasil
Francione Charapa Alves, Universidade Federal do Cariri, Ceará, Brasil
Francisca Genifer Andrade de Sousa, Faculdade de Educação Ciências e Letras de Iguatu, Iguatu, Ceará, Brasil
Francisca Karla Botão Aranha, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza, Fortaleza, Ceará, Brasil
Francisco Mirtiel Frankon Moura Castro, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Francisco Jahannes dos Santos Rodrigues, Universidade UniAteneu, Fortaleza, Ceará, Brasil
Francisco Ricardo Miranda Pinto, Centro Universitário UNINTA, Sobral, Ceará, Brasil
Francisco Ullissis Paixão e Vasconcelos, Universidade do Vale do Acaraú, Sobral, Ceará, Brasil
Geandra Cláudia Silva Santos, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Giann Mendes Ribeiro, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Açu, Rio Grande Norte, Brasil
Giovana Maria Belem Falcão, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Helena de Lima Marinho Rodrigues Araújo, Universidade Estadual do Ceará, Itapipoca, Ceará, Brasil
Herli de Sousa Carvalho, Universidade Federal do Maranhão, São Luiz, Maranhão, Brasil
Hugo Heredia Ponce, Universidad de Cádiz, Cádiz, Andaluzia, Espanha
Ilda Machado Fiuza Gonçalves, Universidade Federal de Goiás Campus Samambaia, Goiânia, Goiás, Brasil
Inambê Sales Fontenele, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – Campus Itapipoca, Itapipoca, Ceará, Brasil
Isa Mara Colombo Scarlati, Universidade Federal de Jataí, Jataí, Goías, Brasil
Iure Coutre Gurgel Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Açu, Rio Grande do Norte, Brasil
Janine Koepp, Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil
Janote Pires Marques, Universidade UniAteneu, Fortaleza, Ceará, Brasil
Janssen Felipe da Silva, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil
Jean Mac Cole Tavares Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Açu, Rio Grande do Norte, Brasil
João Carlos Pereira de Moraes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil
Jocyana Cavalcante da Silva Maciel, Instituto Dom José de Educação e Cultura, Fortaleza, Ceará, Brasil
Joice Nedel Ott, Pontifícia Universidade Católica, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil
José Antônio Gabriel Neto, Universidade UniAteneu, Fortaleza, Ceará, Brasil
José Gerardo Vasconcelos, Universidade Federal Do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
José Rogério Santana, Universidade Federal Do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
José dos Santos Souza, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
José Rubens Lima Jardilino, Universidade Federal Ouro Preto, Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil
Joselma Ferreira Lima e Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí – Campus Teresina, Teresina, Piauí, Brasil
Karla Angélica Silva do Nascimento, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Karla Colares Vasconcelos, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, Roraima, Brasil
Karla Raphaella Costa Pereira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil
Karla Torquato dos Anjos Barros, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, Quixadá, Ceará, Brasil
Kedna Karla Ferreira da Silva Macau, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil
Keila Andrade Haiashida, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, Quixadá, Ceará, Brasil
Lia Ciomar Macedo de Faria, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de janeiro, Brasil
Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Lourdes Rafaella Santos Florêncio – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – Campus Canindé, Canindé, Ceará, Brasil.
Luciana Canário Mendes, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil
Luciana Lima Fernandes - Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, Quixadá, Ceará, Brasil
Luciana de Moura Ferreira, Centro Universitário Uninta – Campus Sobral, Sobral, Ceará, Brasil
Luís Fernando Ferreira de Araújo, Faculdades Integradas Alcântara Machado, Fortaleza, Ceará, Brasil
Luís Távora Furtado Ribeiro, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Manoel Messias de Oliveira, Universidade Federal de Catalão, Catalão, Goiás, Brasil
Manuel Francisco Romero Oliva, Universidad de Cádiz, Cádiz, Espanha
Marcela Romero Jeldres, Universidade Metropolitana de Ciências da Educação, Santiago, Chile
Marcelo Bezerra de Morais, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Açu, Rio Grande do Norte, Brasil
Márcia Cristiane Ferreira Mendes, Centro Universitário UNINTA, Sobral, Ceará, Brasil
Marcos Antônio de Carvalho, Universidade do Estado do Pará, Belém, Pará, Brasil
Maria Aparecida Alves da Costa, Instituto Federal de Educação de Ciências e Tecnologia do Ceará- Campus Sobral, Sobral, Brasil
Maria Danielle Araújo Mota, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas, Brasil
Maria del Carmen Palmero Cámara, Universidade de Burgos, Burgos, Espanha
Maria de Lourdes da Silva Neta, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – Campus Fortaleza, Fortaleza, CE, Brasil
Maria de Nazareth Moraes Soares, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Maria do Socorro de Assis Braun, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – Campus Fortaleza, Fortaleza, Ceará, Brasil
Maria Isabel Luis Rico, Universidade de Burgos, Burgos, Espanha
Maria Lilia Imbiriba Sousa Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, Pará, Brasil
Maria Margarita Villegas Graterol, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil
Margaréte May Berkenbrock Rosito, Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil
Marlúcia Menezes Paiva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil
Maristela Carneiro, Universidade Federal do Matogrosso, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil
Miriam Viviane Baron, Pontifícia Universidade Católica, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil
Moacir de Souza Júnior, Instituto Agropolos do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Mônica Farias Abu-El-Haj, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Morgana Maria de Oliveira Barbosa, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, Quixadá, Ceará, Brasil
Nadja Rinelle Oliveira de Almeida, Universidade Estadual do Vale do Acaraú, Sobral, Ceará, Brasil
Nancy Louise Lesko, Universidade de Columbia, Nova York, Estados Unidos da América
Nara Lucia Gomes Lima, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, Quixadá, Ceará, Brasil
Norberto Dallabrida, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
Olívia de Medeiros Neta, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande Norte, Brasil
Oresta Lópes Peréz, El Colegio de Michoacán, Zamora, México
Oruam Cadex Marichal Guevara, Universidade de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila, Cuba
Pedro Nogueira Farias, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, Quixadá, Ceará, Brasil
Rafaela Siviero Caron Lienert, Pontifícia Universidade Católica, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil
Ria Lemaire, Universidade de Poitiers, Poitiers, França
Robson Carlos da Silva, Universidade Estadual do Piauí, Teresina, Piauí, Brasil
Rodrigo Luis dos Santos, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Campus São Leopoldo, São Leopoldo, Rio Grande do Sul, Brasil
Rogério de Almeida, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil
Rosalia Maria Duarte, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
Rosana Maria Pires Barbato Schwartz, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, São Paulo, Brasil
Rosangela Fritsch, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, Rio Grande do Sul, Brasil.
Sahmaroni Rodrigues de Olinda, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Salania Maria Barbosa Melo, Universidade Estadual do Maranhão, São Luiz, Maranhão, Brasil
Samara Mendes Araújo Silva, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil
Sammia Castro Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará -Campus Canindé, Canindé, Ceará, Brasil
Scarlett O’hara Costa Carvalho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - Campus Caucaia, Caucaia, Ceará, Brasil
Soraya Mendes Rodrigues Adorno, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil
Spyros Themelis, Universidade de East Anglia, Norwich, Norfolk, Reino Unido
Susana Loreto Gavilanes Bravo, Universidad Tecnológica Metropolitana, Santiago, Chile
Tânia Goraeyb Sucupira, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza, Fortaleza, Ceará, Brasil.
Tania Maria Rodrigues Lopes, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil
Vanessa Cardoso Cezário, Universidade de Educação de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil
Verônica Maria de Araújo Pontes, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - Campus Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil
Víctor Amar, Universidad de Cádiz, Cádiz, Espanha
Vitória Chérida Costa Freire, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza, Fortaleza, Ceará, Brasil
Zacarias Marinho, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Açu, Rio Grande do Norte, Brasil
Zuleide Fernandes de Queiroz, Universidade Regional do Cariri, Crato, Ceará, Brasil
Walk Loureiro, Prefeitura Municipal de Educação de Vitória, Vitória, Espírito Santo, Brasil