Teaching mathematics to students with intellectual disabilities: a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15154

Keywords:

Intellectual Disability, Special education, Mathematics, Methodi Ordinatio.

Abstract

The inclusion of students with Intellectual Disabilities in Mathematics teaching presents challenges that demand effective pedagogical practices. The objective of this study is to analyze pedagogical practices in teaching Mathematics to students with ID. The methodology adopted was a Systematic Review, through the Methodi Ordinatio, covering the period from 2018 to 2023. The Web of Science, Scopus, Science Direct and SciELO databases were consulted, using the descriptors "Mathematics", "Intellectual Disability" and "Special Education". The results indicated that inclusive pedagogical practices, such as the use of concrete materials, games and educational software, are effective in teaching and learning these students. However, challenges such as scarcity of resources, need for curricular adaptation, effective legislation and continuous professional development of teachers were highlighted. It is necessary to invest in continuing education, ensure access to adequate resources and promote inclusive educational environments that provide all students with opportunities for meaningful learning in Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maycon Hryniewicz de Almeida, Secretaria Municipal de Educação de Ponta Grossa

Mestre em Ensino de Ciência e Tecnologia pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia (PPGECT) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2024), Campus Ponta Grossa. É graduado em Pedagogia pela Faculdade de Pinhais (2011) e em Administração Pública pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2020). Possui especializações em Educação para Inclusão da Diversidade Especial e Social pelo Instituto Superior Tupy (2012), em Filosofia, Sociologia e Ensino Religioso pela Faculdade de Ensino Superior Dom Bosco (2013) e em Tutoria em Educação a Distância pelo Centro de Ensino Superior Dom Alberto (2020). Atualmente, é professor do Ensino Fundamental da Prefeitura Municipal de Ponta Grossa.

Adriela Maria Noronha, Instituto Federal Catarinense

Coordenadora Geral de Ensino - CGE do IFC campus Concórdia. Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico, área: Atendimento Educacional Especializado do Instituto Federal Catarinense, campus: Concórdia. Professora da Especialização em Educação Matemática, IFC - campus Concórdia. Professora da Especialização em Educação Especial IFC- Campus Rio do Sul. Membra da equipe do Atendimento Educacional Especializado, IFC-campus Concórdia. Doutora em Ensino de Ciência e Tecnologia, UTFPR/Ponta Grossa (2022). Mestra em Educação nas Ciências, Unijuí/RS (2017). Graduada em Matemática Licenciatura pela mesma Instituição (2008). Graduada em Educação Especial - UFSM (2018). Membra do Grupo de Pesquisa: O Ensino e a Inclusão de Pessoas com Deficiência UTFPR/Ponta Grossa e do Grupo de Pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Especial e Inclusão IFC/SC.

Sani de Carvalho Rutz da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora Titular na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).Licenciada em Matemática (UEPG), Mestre em Matemática Aplicada e Doutora em Ciência dos Materiais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Em pesquisas, tem como ênfase as temáticas: Ensino de Matemática, Educação Matemática Inclusiva, Uso de Tecnologias no ensino de Matemática. Participou do programa internacional PREFALC: França-Colômbia-Brasil (Projeto regional de cooperação França, América Latina e Caribe). Professor responsável externo do Projeto de Mestrado Interdisciplinar Multicultural em Inovação Educativa, Inovação Tecnológica e Gestão do conhecimento (México-BUAP/ INSA de Lyon-França). Recebeu o Prêmio Tese de CAPES (orientador) no ano de 2018, melhor tese na Área de Ensino. É membro eleito do Comitê de Assessores da Área (CAAs)- Ciências Humanas-2020/2024 da Fundação Araucária. Coordenou o Projeto "Rethinking teacher education: Fostering inclusive practices for visually-impaired students in mathematics classes", financiado pela Teachers College e Fundação Lemann. Na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Foi Membro do Conselho de Pesquisa e Pós-Graduação (2015-2023). Foi coordenador e atualmente é professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia nos cursos Mestrado Profissional (PPGECT) e Doutorado Acadêmico (PPGECT). Professor de Cálculo Diferencial e Integral II, Líder do Grupo de Pesquisa "O Ensino e a Inclusão de Pessoas com Deficiência", Editor-Chefe da Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia (RBECT). Membro associado a ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação e Membro do GT13 - Diferença, Inclusão e Educação Matemática da SBEM, Membro da RedDOLAC - Red de Docentes de América Latina y del Caribe.

Marizete Righi Cechin, Universidade Tecnológica do Paraná

Pós-doutora pelo Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais Aplicadas (PPGCSA) da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Doutora pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Tecnologia (PPGECT) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) campus Ponta Grossa. Participou do Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior, na Université de Technologie de Compiègne/FR, tendo a CAPES como instituição de fomento durante o período. Professora titular da UTFPR campus Guarapuava. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná. Possui especialização em Letras Português-Inglês. Licenciada em Letras Português-Inglês pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Imaculada Conceição. Atua na graduação na UTFPR-Guarapuava desde 2011. Na pós-graduação, no PPGECT, na UTFPR-Ponta Grossa, no mestrado e no doutorado, desde 2021. Orcid: 0000-0001-7651-8082Web of Science ResearchID: F-8206-2016

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Intellectual disability fact sheet-DSM-5. Arlington, VA: American Psychiatric Association, 2013.

BOUCK, Emily C.; LONG, Holly. Teaching students with intellectual and developmental disabilities to calculate cost after discounts via schematic diagrams. Research in Developmental Disabilities, v. 102, p. 103656, 2020.

BOUCK, Emily C.; PARK, Jiyoon; SHURR, Jordan. Using the virtual-representational instructional sequence to support the acquisition and maintenance of mathematics for students with intellectual disability. International Journal of Developmental Disabilities, v. 67, n. 3, p. 217-228, 2021.

COX, Sarah K.; JIMENEZ, Bree A. Mathematical interventions for students with autism spectrum disorder: Recommendations for practitioners. Research in Developmental Disabilities, v. 105, p. 103744, 2020.

DAVID, Carmen Viorica; COSTESCU, Cristina Anamaria; ROȘAN, Adrian Marian. Factors That Support Technology Integration Practices in the Math Education of Children with Intellectual Disabilities. Children, v. 10, n. 6, p. 918, 2023.

HORD, Casey; DUPPSTADT, Marissa; MARITA, Samantha; PESCATRICE, Stephanie. Access to seventh grade mathematics: A case study of two students with mild intellectual disability. Journal of Intellectual Disabilities, v. 25, n. 1, p. 31-49, 2021.

KLEEMANS, Tijs; SEGERS, Eliane; VERHOEVEN, Ludo. Individual differences in basic arithmetic skills in children with and without developmental language disorder: Role of home numeracy experiences. Early Childhood Research Quarterly, v. 43, p. 62-72, 2018.

LINDSTRÖM, Esther Ritva; FISHER, Emma; COOK, Megan; PERRELLA, Mariangela; MCFADDEN, Kimberly; CHEN, Rui; FALLAH, Mohammad Bahadori. An observation study of mathematics instruction for students with IDD in grades K-2. Research in Developmental Disabilities, v. 141, p. 104591, 2023.

MOJICA, José Marcos López. Comprensión de la probabilidad de jóvenes con discapacidad intelectual. Revista científica, n. 33, p. 306-315, 2018.

MOURA, Thainá Letícia Dourado; BENITEZ, Priscila; GOMES, Vivilí Maria Silva; ELIAS, Nassim Chamel; PICHARILLO, Alessandra Daniele Messali. Trajetória educacional de estudantes com autismo e deficiência intelectual: avaliação de leitura, escrita, matemática e comportamento verbal. Ciência & Educação (Bauru), v. 29, p. e23010, 2023.

PAGANI, Regina; KOVALESKI, João Luiz; RESENDE, Luis Mauricio. Methodi Ordinatio: a proposed methodology to select and rank relevant scientific papers encompassing the impact factor, number of citation, and year of publication. Scientometrics, 1–27, 2015. DOI:10.1007/s11192-015-1744-x

PAGANI, Regina Negri; KOVALESKI, João Luiz; RESENDE, Luis Mauricio Martins de. Avanços na composição da Methodi Ordinatio para revisão sistemática de literatura. Ciência da Informação, Brasília, v. 46, n. 2, p. 161–187, maio/ago. 2017.

PARK, Jiyoon; BOUCK, Emily C.; JOSOL, Cynde K. Maintenance in mathematics for individuals with intellectual disability: A systematic review of literature. Research in Developmental Disabilities, v. 105, p. 103751, 2020.

SAMPAIO, Rosana Ferreira; MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83–89, jan./fev. 2007.

SATELER, Francisco Roja; ULLOA, Constanza San Martín; GUZMÁN, Andrea Cáceres; VEGA, Chenda Ramírez; CORDOVA, Vanessa Vega; VIDELA, María Victoria Martínez; OLAVARRÍA; Ximena Paniagua. Oportunidades de aprendizaje matemático para estudiantes con discapacidad intelectual en escuelas de educación especial. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 27, p. e0122, 2021.

SCHNEPEL, Susanne; AUNIO, Pirjo. A systematic review of mathematics interventions for primary school students with intellectual disabilities. European Journal of Special Needs Education, v. 37, n. 4, p. 663-678, 2022.

TAKINAGA, Sofia Seixas; MANRIQUE, Ana Lúcia. O Uso da Tecnologia e suas Contribuições para a Formação Integral do Aluno com Transtorno do Espectro Autista e do Aluno com Deficiência Intelectual nas Aulas de Matemática. Sisyphus-Journal of Education, v. 10, n. 3, p. 33-46, 2023.

TAN, Paulo; LAMBERT, Rachel; PADILLA, Alexis; WIEMAN, Rob. A disability studies in mathematics education review of intellectual disabilities: Directions for future inquiry and practice. The Journal of Mathematical Behavior, v. 54, p. 100672, 2019.

VIGINHESKI, Lucia Virginia; SILVA, Sani de Carvalho Rutz da; SHIMAZAKI; Elza Midori; CASSANDRE, Marcio Pascoal. Formation of mathematical concepts by the intellectually disabled by means of soroban. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 34, p. 970-994, 2020.

WILSON, Jonee; HUNT, Jessica H. Marginalized within the margins: Supporting mathematics meaning making among students with learning disabilities. The Journal of Mathematical Behavior, v. 67, p. 100982, 2022.

Published

2025-10-30

How to Cite

ALMEIDA, M. H. de; NORONHA, A. M.; SILVA, S. de C. R. da; CECHIN, M. R. Teaching mathematics to students with intellectual disabilities: a systematic literature review. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15154, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15154. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15154. Acesso em: 5 dec. 2025.